مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

رد پای قاچاق در مخدوش شدن شناسنامه نساجی ایران

نساجی، صنعتی است که کاربری و اشتغال‌زایی خوب با هزینه پایین دارد و برای اشتغال‌زایی نسبت به صنایع دیگر، نیاز به سرمایه زیاد ندارد ولی در سال‌های اخیر این صنعت واقعاً مظلوم واقع شده است. صنعت نساجی از دیرباز در کشور ما و به‌ویژه استان مازندران رونق خاصی داشته است. وجود مزارع پنبه که از مواد اولیه صنعت نساجی به‌شمار می‌رود سبب شد تا این صنعت در استان‌های شمالی جان بگیرد و سهم قائم‌شهر هم از این صنعت سه کارخانه نساجی بود. 

* تعطیلی کارخانه به دلیل سوء مدیریت

در ادوار مختلف این کارخانه‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه شد و در همین بین، کارخانه نساجی شماره دو که از قدیمی ترین واحدهای تولیدی نساجی به شمار می‌رفت به دلیل سوء مدیریت‌ها تعطیل شد.

در ادامه دو کارخانه باقیمانده هم دچار رکود تولید شدند اما با همت مسؤولان و اهالی رسانه شهرستان جانی تازه در کالبد این واحدها دمیده شد و با مدیریت جدید خط تولید در این واحدها در حال فعالیت است.

* استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه همراه با دانش روز

استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه همراه با دانش روز رشته نساجی، می‌‎تواند گامی بلند و موثر در بهبود این صنعت در کشور بردارد و اعضای هیأت مدیره انجمن متخصصان نساجی، انجمن صنعت پوشاک و انجمن نساجی دورهم جمع شدند و هر دو ماه یک‌بار به واحدهای نساجی در سراسر کشور سر می‌زنند تا علاوه بر آشنایی صاحبان صنایع با همدیگر، تبادل اندیشه و راه‌کار تخصصی برای احیاء و زنده نگه داشتن صنعت نساجی انجام شود.

 رئیس جامعه متخصصین نساجی ایران ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه این جامعه N.G.O متشکل از افراد متخصص و با‌ تجربه است، اظهار کرد: این انجمن هر چند وقت یک‌بار  از واحدهای نساجی در شهرستان‌ها بازدید می‌کند و این بار قرعه به نام نساجی قائم‌شهر افتاد و در این دیدار، از تمام نساج‌های بومی منطقه دعوت به‌عمل آمد.

عبدالحمید فیضی افزود: این بازدیدها با عنوان «پاتوق» انجام می‌شود و هدف آن آشنایی نساج‌ها با یکدیگر و استفاده درست از ظرفیت‌ها و آشنایی و استفاده از تجربیات هم است.

وی با بیان اینکه نساج‌ها در تمام ایران مسائل و مشکلات یکسانی دارند، تصریح کرد: کار این واحدها با نخ، الیاف و منسوجات نبافته انجام می‌شود و چرخ تولید را در گردش نگه می‌دارد.

* نساجی، صنعتی با کاربری و اشتغال‌زایی خوب و هزینه پایین

 رئیس جامعه متخصصان نساجی ایران اظهار کرد: نساجی، صنعتی است که کاربری و اشتغال‌زایی خوب با هزینه پایین دارد و برای اشتغال‌زایی نسبت به صنایع دیگر، نیاز به سرمایه چندانی نیست ولی در سال‌های اخیر این صنعت واقعاً مظلوم واقع شده است.

فیضی با اشاره به اینکه قاچاق کالا و واردات کالاهای چینی و ترکی باعث تعطیلی واحدهای نساجی ما می‌شود، افزود: هزینه تولید و هزینه‌های جاری در نساجی خیلی بالاست و با وجود هزینه برق و انرژی، مالیات و ارزش افزوده 9 درصدی و نداشتن بازار فروش نمی‌تواند با واردات خارجی رقابت کند.

* واردات کالا و تعطیلی کارخانه‌های نساجی

وی تصریح کرد: واردات کالا در سال‌های اخیر تهاتری بوده و ما علی‌رغم میل باطنی باید کالاهایی را وارد می‌کردیم ولی واردات توسط کسانی وارد می‌شد که از صنعت نساجی اطلاعات و آشنایی نداشتند و در واقع رابط بین کشورها بودند و همین امر موجب شد تا  خیلی از کارخانه‌ها از بین رفتند.

وی نقش N.G.0 ها را در جان گرفتن دوباره صنعت نساجی مؤثر برشمرد و گفت: قاچاق از جمله مواردی است که کار را به جایی رساند که مقام معظم رهبری هم وارد عمل شود و این مبارزه از N.G.0های نساجی شروع شد و اگر با هم هماهنگ شوند می‌توانند در پایین آوردن مالیات و هزینه انرژی، جذب اعتبارات برای نوسازی مفید واقع شوند.

* کوتاهی در بازسازی صنعت نساجی و کمبود پنبه

فیضی افزود: بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و در بازسازی صنعت نساجی کوتاهی کرده‌ایم و ماشین‌آلات ما نیاز به تجهیز و ترمیم دارد.

رئیس جامعه متخصصان نساجی ایران به کمبود پنبه به‌عنوان مواد اولیه نساج‌ها اشاره کرد و گفت: سالانه 40 تا 50 هزار تن پنبه در ایران تولید می‌شود و این در حالی است که مصرف پنبه ما 180 هزارتن در سال بوده و این کمبود موجب شده تا واحدهای زیادی تعطیل یا نیمه تعطیل شوند.

وی از پنبه و مواد اولیه به عنوان کالای استراتژیک نام برد و خواستار حمایت و کمک دولت در تهیه این مواد شد تا قیمت در طول سال ثابت بماند و کارخانه‌ها به‌موقع به تعهدات خود عمل کنند و جریمه ندهند.

فیضی در پایان گفت: حدود 8 هزار واحد نساجی در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها غیر‌فعال است و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در مجموع، حدود 4 میلیون نفر در این واحدها مشغول کار هستند.

* معرفی فرصت‌های شغلی منطقه به صاحبان صنایع کشور

 عضو هیأت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران در حاشیه بازدید از کارخانه نساجی شماره 3 در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه هدف از این بازدیدها، آشنا کردن اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با واحد صنایع تولیدی در مازندران است، اظهار کرد: در این بازدیدها، فرصت‌های شغلی منطقه به صاحبان صنایع کشور معرفی می‌شود.

شهرام شاه‌بابایی افزود: تلاش داریم تا در این بازدیدها به راه‌کارهایی برسیم تا با هدف حمایت از تولیدات داخلی، رکود اقتصادی در جامعه را برطرف کنیم.

 وی با اشاره به اعضای تیم بازدیدکننده از کارخانه نساجی مازندران گفت: اعضای هیأت مدیره انجمن نساجی و پوشاک ایران هم حضور یافتند تا صاحبان صنایع استان با دیگر تولیدکنندگان آشنا شوند.

* نساجی مازندران شناسنامه نساجی ایران است

دانشیار دانشکده نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه نساجی مازندران شناسنامه نساجی ایران است، اظهار کرد: این واحد تولیدی، از نظر تولید ناخالص ملی رتبه سه و چهار کشوری را داد ولی تاکنون هیچ تشکل نساجی در استان تشکیل نشده بود و این امر سبب شد برای بهبود شرایط نساجی استان که از نظر تولید ناخالص رقم قابل مقایسه‌ای دارد تشکل نساجی و پوشاک را راه‌اندازی کنیم.

پیمان ‌ولی‌پور ادامه داد: متخصصان صنعت نساجی در قالب این انجمن گرد هم جمع‌آمدند تا اتحاد قوی و تخصصی در صنعت نساجی و پوشاک ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه اصل تولید از تجارت شروع می‌شود و زمانی که امنیت اقتصادی نباشد  تولید ارزشی ندارد، تصریح کرد: سیاست‌های داخلی و خارجی ایران نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

* ایجاد فراکسیون نساجی و پوشاک در مجلس

ولی‌پور اظهار کرد: اگر نساجی و صنعت پوشاک، به صورت فراکسیون در مجلس ایجاد شود می تواند سیاست‌های کلان دولت را با هدف بهبود صنعت نساجی و پوشاک توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکه خواسته دولت و ملت این است که تولید کننده از امنیت شغلی و درامدی خوبی بهره‌مند باشد، ادامه داد: اگر این زمینه فراهم شود می‌توان امید داشت که تولیدات داخلی به بازارهای جهانی ورود پیدا کند.

دانش‌یار دانشکده نساجی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: کمبود دانشجو در حوزه صنعت، در پنج سال آینده، کشور را با بحران کمبود متخصصان نساجی و صنایع دیگر مواجه می‌کند و از دولت انتظار داریم برنامه‌ای مدون تدارک ببیند تا دانش‌آموزان به این سمت سوق داده شوند.

 * ضعف در ایجاد تنوع تولید کالا

مدیرعامل شرکت تکسران که از تهران، در دورهمی نساجان حضور داشت و واردکننده انواع ماشین‌آلات نساجی از اروپا است با بیان اینکه درصد زیادی از محصولات کارخانجات نساجی کیفیت لازم را ندارند، اظهار کرد: در بخش تنوع تولید کالا خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم.

علی شریفیان افزود: طرح و رنگ خوب و با‌ کیفیت پارچه‌ها می‌تواند مردم را خرید محصولات داخلی ترغیب کند و اگر بتوانیم با شرایط فروش خوب، محصولات داخلی را در بازار مصرف عرضه کنیم می‌توان گفت امکان رقابت با قیمت کالاهای چینی، هندی و پاکستانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک تولیدکننده موفق می‌تواند با توجه به نکات کلیدی کیفیت، رقابت در فروش، طراحی و چاپ مناسب می‌تواند بدون نیاز به حمایت دولت و یا دریافت تسهیلات پاسخ‌گوی نیاز داخلی بوده و بر گسترش تولید خود در صنعت نساجی اضافه کند.

* راندمان بالای 90 درصد ماشین‌آلات

مدیرعامل شرکت نساجی مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه از اردیبهشت ماه سال‌جاری، مسؤولیت این واحد را با رکود تقریبی خط‌های تولید پذیرفتم، اظهار کرد:در حال حاضر راندمان بیشتر ماشین‌ها بالای 90 درصد و کارخانه به تولید انبوه رسیده است.

صفدر گراییلی بورخیلی افزود: در این کارخانه نساجی مازندران، واحد‌های دوخت و دوز، ریسندگی، تابندگی؛ گونی بافی در حال فعالیت است و با کمک مسؤولان جانی دوباره پیدا کرد.

*پرداخت کامل مطالبات کارگران نساجی مازندران

وی با بیان اینکه  420 کارگر در حال حاضر در این واحد تولیدی مشغول کار هستند، تصریح کرد: تمام مطالبات کارگران پرداخت شد و به صفر رسید.

مدیرعامل شرکت نساجی مازندران تولید روزانه کارخانه در زمان تحویل را 15 هزار متر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر روزانه 49 هزار و 500 متر پارچه تولید می‌شود.

به گزارش فارس، با برخی از مدیران عامل واحدهای تولیدی همچون حسین سرکاری، حامد و حمید نجفی و مرتضی محسنیان گفت‌و‌گو انجام شد و همگی آنها مشکلاتی مانند نقدینگی پایین، قاچاق و واردات بی‌رویه کالا، عدم سیاست‌گذاری دولت در رابطه با خرید پنبه خارجی، سودهای کلان بانکی، وجود واسطه و دلال و چک‌های برگشتی را در عدم رونق صنعت نساجی بیان کردند که امیدواریم دولت راهکار مناسبی برای این مشکلات ارائه دهد تا شاهد شکوفایی صنعت نساجی در آینده نزدیک باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد