مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بار رشد صنعت روی دوش پتروشیمی و خودرو

تازه‌ترین آمار رسمی ارائه شده در مورد نرخ رشد بخش صنعت توسط مرکز آمار ایران از رشد ۸.۸ درصدی این بخش طی سه ماهه نخست امسال حکایت دارد که بخش مهمی از این رشد مربوط به بخش معدن و استخراج نفت و گاز بوده است.
همچنین مسئولان صنعتی نرخ رشد صنعت منهای بخش‌های مذکور را4.2 درصد اعلام کردند.در شرایطی که بسیاری از تولید‌کنندگان صنعتی و معدنی از کاهش شدید ظرفیت تولید و تنگناهای ناشی از کمبود نقدینگی و رکود بازار گلایه دارند، روز گذشته معاون امور صنایع وزیر صنعت در نشست خبری خود از رشد4.2درصدی بخش صنعت در بهار امسال خبر داد، رشدی که بنابرآمارهای اعلام‌شده بیشتر بار آن بر دوش صنایع پتروشیمی و خودروسازها بوده، اما هنوز هم در صنایعی مانند سیمان، کاشی و سرامیک، لاستیک، پودر شوینده، لوازم خانگی، لوله‌های صنعتی، سموم، نخ پلی‌استر، ظروف‌ چینی و بهداشتی و صنایع ساختمانی به‌دلیل رکود حاکم بر ساخت‌وساز کاهش تولید را شاهد هستیم.  با وجود این، محسن صالحی نیا، با خودداری از ارائه آماری که بیانگر میانگین ظرفیت خالی و محصولات دپو شده بنگاه‌های صنعتی باشد، به این نکته بسنده کرد که ارقام کاهش ظرفیت و دپوی کالا در صنایع مختلف، متفاوت است. وی همچنین از خروج بخش صنعت از رکود با استناد به رونق تولید، افزایش صادرات و همچنین تأمین نقدینگی و مدیریت واردات خبر داد و تأکید کرد که آثار خروج از رکود و رشد در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و راه و ترابری مشاهده می‌شود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به سهم 16درصدی صنعت خودرو در رشد بخش صنعت اعلام کرد: تولید خودرو تا روز گذشته با رشد 5/3درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به 450هزار دستگاه رسید که هنوز با هدفگذاری تیراژ یک میلیون و 200هزار دستگاه تا پایان سال فاصله دارد اما به حدود 93درصد برنامه تولید خودرو رسیده‌ایم و اکنون هیچ خودروی صفر کیلومتری مازاد بر روال معمول 16روزه در شرکت‌های خودروسازی داخلی دپو نشده و رکودی در بازار خودرو حاکم نیست.

صالحی‌نیا تأکید کرد که رشد تولید در پتروشیمی‌ها طی 4ماه نخست امسال بیش از 40درصد، الیاف پلی‌استر حدود 22درصد، کولر آبی 6درصد و در بخش‌های فرش ماشینی، کفپوش‌ها و صنایع غذایی رشد یک‌تا 2درصدی را شاهد بوده‌ایم و در زمینه صادرات نیز در هدفگذاری رشد 10میلیارد دلاری صادرات تعیین شده است که رشد 21.1درصدی در بخش صنعت و معدن بدون احتساب میعانات گازی را شاهد بوده‌ایم.

    پرداخت تسهیلات به 1300واحد

پس از آنکه محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از قول رئیس‌جمهور برای حل مشکلات ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال خبر داد، معاون امور صنایع وی نیز اعلام کرد، در چارچوب تسهیلات 16هزار میلیارد تومانی تا‌کنون ۱۳۰۰ واحد تولیدی، ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند. صالحی نیا تأکید کرد که هم‌اکنون 15هزار واحد تولیدی برای درخواست تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده که 60درصد صنعتی و 40درصد در بخش کشاورزی است. البته قرار شد منابع تسهیلات از 16هزار میلیارد تومان به 18هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند اما باید تأکید کنم که این عدد مطلق نیست و با تعاملات صورت گرفته با بانک مرکزی قرار شده منابع لازم در اختیار صنایع قرار گیرد.

    احتمال قطع همکاری با رنو و مذاکره با شرکای جدید

معاون وزیر صنعت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد اینکه به‌رغم رفت‌وآمدهای بسیار چرا بازهم خودروسازان عهدشکن فرانسوی شرکای اصلی ایران خودرو و سایپا شده‌اند اعلام کرد، اکنون فقط قرارداد ایران خودرو با پژو و سیتروئن و سایپا نهایی شده اما دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو در حال مذاکره با شرکای ایرانی است. رنو چارچوب‌های کلی وزارت صنعت را پذیرفته و مقرر شده تا سهام یکی از واحدهای زیرمجموعه سایپا را به‌عنوان آورده بپذیرد اما برخی محدودیت‌ها در عرضه محصولات و روش‌های همکاری باعث شده که هنوز به نتیجه‌گیری کامل نرسند.

عملکرد شرکت خودروسازی رنو در ایران باید تغییر کند؛ چراکه با شیوه قبلی ادامه همکاری با این شرکت فرانسوی ممکن نیست. وی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت مذاکره هیچ خودروساز خصوصی با شرکای خارجی را محدود نکرده و قصد ندارد تا سرمایه‌گذاری‌ها به سوی ایران خودرو و سایپا سوق داده شود، افزود: وزارت صنعت از واگذاری سهام گروه بهمن توسط یک شرکت قطعه ساز بخش خصوصی که براساس قواعد بورس و ضوابط و مقررات جاری صورت گرفته حمایت می‌کند.

وزارت صنعت برای مذاکرات هیچ تفاوتی برای خودروسازان خصوصی و غیرخصوصی قائل نیست و حتما حمایت لازم را از تعمیق ساخت داخل و صادرات در چارچوب قرارداد مذکور اعمال می‌کند. همچنین به‌زودی قرارداد بنز و ایران خودرو دیزل نهایی خواهد شد و مذاکره با دیگر شرکت‌های خودروساز کره‌ای، آلمانی و سوئدی در حال انجام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد