مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بررسی اجمالی صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

بنگاه های کوچک زودبازده، اکنون بسیاری از کشورهای جهان را اداره می­ کنند و از سوی فعالان حوزه اقتصاد استقبال می­ شوند. صاحب­نظران این حوزه معتقدند صنایع کوچک، با قدرت رقابت ­پذیری و بهره­ وری بالا و امکان راه­ اندازی آسان می­ توانند اقتصادهای جهان را اداره کنند. کار­آفرینان در این بخش خلق ایده می ­کنند و قیمت تمام شده خود را پایین می ­آورند. این پژوهش نگاهی دارد به وضعیت صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای دیگر جهان.  

 وضعیت کلی صنایع کوچک ایران

صنایع کوچک در ایران، شاید از نظر تعداد با کشورهای دیگر تا حدودی برابری کند، اما از نظر میزان بازدهی فاصله زیادی تا کشورهای پیشرفته دارد، این مهم، توجه درست و سرمایه ­گذاری مناسب، در جهت افزایش صادرات غیرنفتی کشور را می­ طلبد. 

از تعداد کل واحدهای صنعتی تعداد 80 هزار و 46 واحد جزو واحدهای صنعتی کوچک محسوب می‌شوند که به دلیل این رقم بالا مقام معظم رهبری به صورت ویژه بر موضوع توسعه واحدهای صنعتی کوچک تاکید کرده‌اند.

در ذیل برخی آمارها و اطلاعات از تعداد و عملکرد صنایع کوچک آوررده شده است:

بررسی اجمالی  صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

متاسفانه صنایع کوچک با وجود سهم 92 درصدی در صنعت تنها 24 درصد سرمایه­ گذاری­ های بخش صنعت را به خود اختصاص داده است. 

بررسی اجمالی  صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

آمارها نشان می دهد که بنگاه ­های کوچک و متوسط در کشور پوشش مالی کافی دریافت نمی­کنند به­ طوری که عمده تسهیلات خرد نصیب شرکت­ های کوچک می شود و این شرکت­ ها اساساً توانایی و قابلیت دریافت تسهیلات متوسط به بالا را ندارند. 20 درصد کوچک ترین شرکت ها، 6/ 0 درصد از تسهیلات و 60 درصد از شرکتهای بورسی تنها 7 درصد از تسهیلات را می­ گیرند. این درحالی است که شرکت های بزرگ اساساً وام کوچک نمی گیرند و 80 درصد از تسهیلات را 20 درصد بزرگترین شرکت­ ها گرفته­ اندلازم به ذکر است طبق آخرین آمار تعداد واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها یک هزار و 502 مورد بوده است .

تجربه سایر کشورها

 در این بخش، به بررسی صنایع کوچک در برخی از کشورهای صنعتی پرداخته شده، که بخشی از آن، مصاحبه با جناب آقای مقیمی، معاون برنامه ­ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک، می­ باشد.بررسی اجمالی  صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

ـ صنایع کوچک در آلمان: 

در کشور آلمان بیش از 99 % شرکت­ها را SME ها تشکیل می­ دهند، 52 % ارزش افزوده و 61 % از اشتغال صنعتی نیز در این حوزه ایجاد می ­شود.

برخی سیاست­ های کشور آلمان برای توسعه SME ها:

1- سیاست نوآوری (Innovation policy) در SME ها با استفاده از طیف گسترده­ای از برنامه ­های R&D و بخصوص انتقال دانش و تجربه در این حوزه؛

2- سیاست تامین برنامه مالی SME ها (تمرکز بر روی شرایط مالی SME ها و نیز بهبود شرایط اعتباردهی برای راه اندازی آنها)؛

3- سیاست توسعه بازار SME ها (توجه به تولید صادرات گرا در SME ها به گونه ­ای که 98 % از SME ها تولیدات خود را به خارج از کشور صادر می ­کنند) 

 بررسی اجمالی  صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

 بیشترین تراکم شرکت ­های کوچک و متوسط مالزی در بخش نساجی و پوشاک (2 / 18 درصد) و سپس به دنبال آن موادغذایی و نوشیدنی­ ها(2 / 15درصد)، فلزات و محصولات فلزی(8/ 14درصد)، چوب و محصولات چوبی(1/ 14 درصد) است . 

در کشور مالزی بیش از 2/ 99 % شرکت ­ها را SMEها تشکیل می­ دهند، 32 % تولید ناخالص داخلی، 56 % از اشتغال صنعتی و 19 % از کل صادرات نیز در این حوزه ایجاد می­شود.

شرکت­ های کوچک:‌ تعداد کارمندان تمام وقت کمتر از 50 نفر و گردش فروش سالانه کمتر از 6 / 2 میلیون دلار آمریکا

شرکت­ های متوسط: تعداد کارمندان تمام وقت بین 51 تا 100 نفر و گردش فروش سالانه بین 6/ 2 تا 5/ 6 میلیون دلار آمریکا

برخی سیاست­ های کشور مالزی برای توسعه SMEها:‌

1- سیاست تأمین منابع مالی SMEها (وام­های سبک برای SMEها، صندوق اضطراری برای SMEها و ...)؛

2- سیاست­های وسعه و بهبود منابع انسانی (ایجاد ارتباط بین دانشگاه­ها و SME ها (کارآموزی و ....)، ایجاد صندوق توسعه منابع انسانی، برنامه بروزرسانی مهارت­ ها)

3- سیاست توسعه کارآفرینی: در این کشور وزارت توسعه کارآفرینی تشکیل شده است که تمرکز آن بر توسعه کارآفرینی مبتنی بر رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط با ارائه اطلاعات و منابع مالی مناسب برای راه اندازی واحدهای جدید و ...  

بررسی اجمالی  صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

ـ سهم بنگاه ­های کوچک و متوسط از اشتغال در برخی کشورها

جدول ذیل سهم اشتغال­زایی بنگاه‌های کوچک‌ومتوسط را طی دهه 80 میلادی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. در این جدول طیفی مشاهده می‌شود که یک سر آن کشورهایی چون ایتالیا و ژاپن با نرخ اشتغال حدود 70 تا 80 درصد هستند و در طرف دیگر آن کشورهایی چون آلمان، انگلیس و آمریکا با نرخی کمتر از 40 درصد قرار دارند 

بررسی اجمالی  صنایع کوچک در ایران و برخی کشورهای جهان

کلام آخبر

بسیاری از شرکت ­های نوظهور و بزرگ دنیا مثل اپل، گوگل و استارباکس در گذشت ه­ای نه چندان دور،کوچک بودند. توسعه بخش صنایع کوچک برای کشورهای در حال توسعه می­ تواند یک استراتژی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی مطرح باشد.صنایع کوچک می ­توانند در شهرهای کوچک و روستاها، نیروی غیرمتخصص را سر کار ببرند و از هجومشان به شهرهای بزرگ برای اشتغال جلوگیری کنند. صنایع کوچک می­ توانند خلاقیت و ایده ­های نو را توسعه دهند، همان چیزی که کشور ما در این برهه زمانی به آن نیازمند است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد