مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

گزارشی از وضع صنایع نساجی و پوشاک ایران

واردات بی‌رویه پوشاک موجبات رکود صنعت نساجی در حوزه تولید پارچه و پوشاک و استقبال چشم‌گیر از این واردات زمینه را برای شکست بیشتر اهالی تولید در صنعت نساجی فراهم آورده است.
چکیده مطلب:
- صنایع نساجی و پوشاک بخش عمده ای از تولیدات صنعتی، اشتغال و صادرات کشورهای درحال توسعه را داشته و اهمیت ویژه ای در توسعه و استراتژیهای توسعه ای این کشورها دارد.  

- صنایع نساجی و پوشاک با بیش از 797 میلیارد دلار صادرات در سال 2014، 6.5% از صادرات کالاهای صنعتی دنیا و 4.2٪ کل محصولات صادراتی جهان را شامل می گردد. 

- صنایع نساجی و پوشاک ایران (با احتساب فرش دستباف) با 1.2میلیارد دلار صادرات سهم 0.15% در صادرات نساجی و پوشاک جهان دارا می باشد .

- متوسط سرانه مصرف پوشاک دنیا 192.6 دلار می باشد.

- ارزش بازار مصرف پوشاک و کفش کشور در سال 1393، 33000 میلیارد تومان برآورد و سهم پوشاک و کفش از کل هزینه ناخالص خانوار 4.6 ٪ می باشد.

پژوهش خبری صدا و سیما: صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع موجود در جهان است. قدمت بسیار طولانی و تاثیری که در پیشرفت صنعت و اقتصاد دنیا گذاشته و می‌گذارد، اهمیت این صنعت را عیان می‌کند، به گونه‌ای که این صنعت به عنوان یک صنعت پایه شناخته می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی دارای مزایای بسیاری بوده و این صنعت ارزش‌افزوده به نسبت بالایی دارد و نسبت به سرمایه‌گذاری که در آن می‌شود، اشتغال نسبتا بالایی را ایجاد می‌کند. در صورت تمرکز بر صادرات، ارزآوری بسیار مطلوبی دارد و همین مزایا باعث شده کشورهای در حال توسعه که اکثرا فاقد منابع معدنی، نفت و گاز هستند برای ارتقا و رونق اقتصاد خود به سرمایه‌گذاری در این صنعت روی آورند.

حمایت از این صنعت و تشویق بخش خصوصی برای ورود به این صنعت در سالی که "سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل خوانده شده است، بسیار ضروری و حیاتی است. اما این صنعت در حال حاضر با مشکلات یزرگی در حال دست و پنجه نرم کردن است. از مهم ترین آنها، واردات بی‌رویه در صنعت نساجی است. واردات بی‌رویه پوشاک از کشورهایی از جمله کشور چین موجبات رکود صنعت نساجی در حوزه تولید پارچه و پوشاک و استقبال چشم‌گیر از این واردات زمینه را برای شکست بیشتر اهالی تولید در صنعت نساجی فراهم آورده است.

این واردات بی رویه، قاچاق پوشاک موجب تعطیلی واحدهای نساجی و مقرون به صرفه نبودن تولید پارچه در کشور شده است. در واقع همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا دیگر تولید داخلی در این صنعت مقرون به صرفه نباشد و همین امر موجب افزایش واردات شده است.

در این راستا دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت مطلبی را تهیه کرده است که حاوی نکات مهمی از جمله : بررسی وضع این صنعت، راهکارهای توسعه ای، آخرین آمار و اطلاعات و ... می باشد.

گزارشی از  وضع صنایع نساجی و پوشاک ایران

 متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد