مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

خروج فرش ایرانی از لیست کالاهای تحریمی هم دردی را دوا نکرد

عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: شش ماه از خروج فرش دستباف ایرانی از لیست کالاهای تحریم دولت آمریکا می‌گذرد اما هنوز هم از فرش ایرانی استقبال نمی‌شود.

مهدی جواهریان عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به وضعیت فرش دستباف ایرانی گفت: متأسفانه از مهرماه سال 1390 ورود فرش به آمریکا ممنوع شد و این ممنوعیت 5 ساله زمینه‌ای ایجاد کرده که رقیبان جای ما را در بازار بگیرند و سلیقه را به سمت طرح و نقشه‌های خود بکشانند  وی ادامه داد: فرش دستباف یکی از کالاهای مهم صادراتی است که هیچ‌گونه ارزش افزوده و بار مالی‌ای برای دولت ندارد، از طرفی این کالا به دلیل صادراتی بودن، ارزآوری بسیار مناسبی نیز دارد و اگر در دهه‌های گذشته سیاست‌های درستی در نظر گرفته می‌شد، بدون شک به سادگی می‌توانستیم این کالا را جایگزین نفت کنیم.

جواهریان گفت: شاید باور نکنید اما کشورهایی مانند چین، افغانستان، پاکستان، هند و نپال به‌قدری خوب عمل کرده‌اند که امروز کمتر کسی در آمریکا به رنگ‌بندی، نقشه و طراحی فرش ایرانی علاقه دارد. از طرفی قیمت فرش این کشورها تقریباً یک سوم قیمت فرش ایرانی است به همین دلیل طبیعی است که مشتری بیشتری داشته باشد.

این کارشناس فرش دستباف بااشاره به پایان تحریم‌های فرش گفت: شش ماه است که فرش دستباف ایرانی از لیست کالاهای تحریم دولت آمریکا خارج شده اما شرایط خیلی عجیب است چراکه هنوز هم از فرش ایرانی استقبال نمی‌شود. شاید ما در حال حاضر نیاز به تغییرات گسترده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم دوباره بازار را به دست بگیریم. اگر به دنبال برگرداندن بخشی از بازار گذشته هستیم باید هزینه‌های تولید را کاهش و در طرح و نقشه‌ها تغییراتی را اعمال کنیم.

وی افزود: یکی از راه‌های مورد نظر تأمین مالی بافنده است چراکه بافنده تا زمانی که دستمزدش را نگیرد، پولی برای بافتن فرش جدید ندارد و عملاً بیکار می‌ماند، در حالی که می‌تواند در این مدت یک فرش جدید ببافد. همچنین اگر دولت جوایز صادراتی را مانند گذشته در دستور کار خود قرار دهد و از صادرکنندگان حمایت کند می‌توان به آینده امیدوار بود. از طرفی در حال حاضر تولیدکننده و صادرکننده فرش ایرانی از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر تمهیداتی در نظر گرفته شود تا فروشنده نیز معاف شود، می‌تواند به رونق بازار کمک زیادی کرد چراکه در چند سال گذشته به دلیل مالیات سنگین تعداد فرش‌فروشان تهرانی که 5 هزار واحد بودند به 3 هزار واحد کاهش یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد