مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید پارچه هایی که تجهیزات الکترونیکی را شارژ می‌کنند

محققان دانشگاه امیرکبیر در حال توسعه تولید منسوجی هستند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و بتوان از آن برای شارژ تجهیزات میکروالکترونیک پوشیدنی یا پایش وضعیت فیزیولوژیک بدن بهره گرفت.
  دکتر روح الله باقرزاده عضو هیات علمی پژوهشکده مواد و فناوری های پیشرفته در صنعت نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تولید ساختارهای کامپوزیت نانولیفی تولیدکننده انرژی در تجهیزات میکروالکترونیک قابل پوشش» گفت: منسوجات هوشمند از جمله دستاوردهای فناوری های امروزی هستند که در زمینه ‏های مختلفی کاربرد دارند.
وی ضمن اشاره به استفاده دیرینه منسوجات در زندگی بشر افزود: منسوجات و به‌ خصوص پوشاک جزء جدانشدنی زندگی انسان و یکی از مهمترین سطوح همیشه در تماس به شمار می رود؛ در نتیجه با بهره‏ گیری از حسگرها و عملگرها و استفاده از ادوات الکترونیکی مناسب قرار گرفته روی یک منسوج (به خصوص لباس) قادر خواهیم بود تا همواره اطلاعات مهمی به ‏منظورهای مختلف برداشت کنیم.
باقرزاده اظهار کرد: منسوجی که قابلیت مراقبت و نظارت بر علائم حیاتی بدن یا توانایی برداشت انرژی از محیط را داشته باشد و در شرایط لازم به کمک عملگرها، هشدارها و تغییرات مناسب را اعلام کند، از جمله کاربردهای منسوجات هوشمند محسوب می شود.
وی ادامه داد: با وجود نسبتا جدید بودن منسوجات هوشمند، این محصولات تاکنون برای ابزار متنوع و مختلفی تولید و مورد استفاده قرار گرفته ‏اند؛ این ابزارها از مواد مختلف و متنوعی نظیر سیم‏ ها و اتصالات رسانا و فیلم‏های پلیمری تولید شده‏ اند که به منسوج متصل می‏ شوند.
به گفته این محقق، مهمترین مسأله در تولید منسوجات هوشمند، انتخاب مواد و ابزاری است که کاربرد مطلوب را ارائه کند و به ‏راحتی بتواند به سایر بخش‏ها متصل شود؛ همچنین نباید فراموش کرد که در البسه، اصل مهم راحتی و انعطاف پوشاک است و استفاده از ادوات مختلف نباید منجر به کاهش بیش از حد راحتی پوشاک شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: از مواد مختلفی برای تولید منسوجات هوشمند می‏ توان استفاده کرد که مواد پیزوالکتریک به دلیل توانایی در تبدیل انرژی الکتریکی و انرژی مکانیکی به یکدیگر، قابلیت استفاده در اشکال مختلف و قابلیت اتصال و یکپارچه ‏سازی، گزینه مناسبی برای استفاده در منسوجات هوشمند و رایانه ‏های پوشیدنی به شمار می روند.
وی درخصوص کابردهای این ساختار کامپوزیتی نانولیفی اظهار کرد: از دستاوردهای این طرح می توان در سنسورهای پوشیدنی با کاربردهای نظامی و پزشکی، سنسورهای منعطف مکانیکی و ارتعاشی، سنسورهای قابل کاشت در بدن، برداشت‏ کننده انرژی پوشیدنی با قابلیت شارژ ادوات الکترونیکی قابل حمل، برداشت کننده انرژی قابل کاشت در بدن نظیر منبع تامین انرژی قلب مصنوعی، برداشت کننده انرژی از انرژی های هدر رفت محیطی مانند باد و جریان آب بهره برد.
باقرزاده در مورد کاربران این وسیله ابداعی نیز گفت: تمام بخش هایی که به انرژی الکتریکی برای راه اندازی نیاز دارند می توانند مخاطب این طرح باشند؛ به عنوان مثال افراد می توانند با این فناوری تجهیزات الکترونیکی را با لباس خود شارژ کنند.
این طرح توسط اعضای یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر روح ­الله باقرزاده، دکتر مسعود لطیفی و دکتر علی اکبر مرآتی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی و پژوهشکده مواد و فناوری­ های پیشرفته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و محمدسجاد سرایانی بافقی، علی غیبی و محمد باقری مطلق پاشاکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی نساجی به مدت چهار سال در حال انجام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد