مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چرا چین همچنان بازارهای جهان را تکان می‌دهد؟

 در سال جدید برای بازارهای مالی جهان، بازهم شاهد تکرار همان داستان قدیمی در چین هستیم که سهامداران را دچار تنش و نگرانی می‌کند.

سرمایه‌گذاران و سهامداران از این نگرانند که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، با سرعتی بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، در حال باز ایستادن از حرکت است. نگرانی مشابه درباره کندی رشد اقتصادی چین، تابستان گذشته نیز بازارهای مالی جهان را دچار تشویش کرد.  ماجرای چین به همین‌جا ختم نشد؛ چراکه روز گذشته بازهم چین خبر ساز شد و کلی فروشی در بازار سهام این کشور موجی از سقوط سهام در سراسر جهان به راه انداخت. اما برای علت‌یابی این مساله و پاسخ به این سوال که چرا چین بازهم بازارهای جهان را دچار شوک‌های ناگهانی می‌کند، باید به سه دلیل عمده اشاره کرد.

برای نزدیک به 6 ماه، سهامداران عمده در چین، از فروش سهام خود منع شده‌اند که این ممنوعیت‌ها قرار است تا پایان هفته رفع شود.

برخی معامله‌گران که همچنان دست به فروش سهام خود می‌زنند، ممکن است زودتر از زمان پیش‌بینی شده فروش ازسوی سهام‌داران منع شده، دست به این اقدام بزنند. چین برای نخستین بار از دوشنبه پیش، سیستم جدید سراسری را در بازارهای سهام این کشور اجرا می‌کند که در زمان بروز نوسانات شدید در بازار، از خرید و فروش سهام جلوگیری می‌شود و بدین ترتیب، نوسانات بازار به حداقل می‌رسد اما این اقدام چین شاید به نوعی ریختن نفت روی آتش باشد.

این سیستم محدود کننده، برای نخستین بار، پس از سقوط 5 درصدی بازار فعال شد؛ با سقوط 7 درصدی، بازارها روز بعد از این اتفاق تعطیل شدند. بنابراین، توقف مبادلات سهام در چین ممکن است سبب ترس و نگرانی سایر سهامداران شده باشد. این درحالی‌است که داده‌های اقتصادی چین نیز شواهدی از رونق بازار سهام نشان نمی‌دهد.

جدیدترین قرائت از شاخص‌های مربوط به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی چین حاکی از ادامه روند رو به کندی است. به این مساله باید افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و همین‌طور جریان‌های مخالفی که سهامداران با آن روبرو هستند را نیز اضافه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد