مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

جهش قیمت پلیمرها در بازار آزاد

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه بورس کالا نوشت: بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها مدتی است که شرایط جذابی ندارد.
 در این گزارش که در شماره چهارشنبه 25 آذر 1394 خورشیدی به قلم محمدحسین بابالو انتشار یافته است، می خوانیم: پایین بودن نسبی حجم معاملات در بورس کالا، افت عرضه ها در بازار داخلی و نهایتا صعودی شدن قیمت ها برخی از واقعیت های بازار را تشکیل می دهد که شرایط جذابی را ترسیم نخواهد کرد. با توجه به واردشدن به روزهای سرد سال و افت تقاضا برای حجم بزرگی از محصولات پلیمری، عدم جذابیت بازارهای صادراتی محصولات نهایی همچون بازار عراق یا سوریه، مشکلات نقدینگی، نوسان قیمت دلار و سقوط بهای نفت خام در بازارهای جهانی، دورنمای روشنی پیش روی بازار قرار نداد که می تواند سیگنال خطرناکی برای حجم تولید در صنایع پایین دستی رقم بزند.   
هم اکنون حجم عرضه ها به بازار داخلی با محوریت بورس کالا کاهش یافته که نهایتا به برتری تقاضا بر عرضه ها منجر شده است. این رخداد که در گذشته به صراحت به آن اشاره شد را باید جدی گرفت زیرا رشد قیمت مواد اولیه و رکود تولید نهایتا به رکود تورمی در بازار منجر می شود که رخدادی بسیار خطرناک تلقی می شود.
**معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران
روز گذشته در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا شاهد یک روز آرام و کم نوسان بودیم تا جایی که بخش بزرگی از عرضه ها بدون مشتری ماند و نهایتا وارد مچینگ شد. این در حالی است که پس از افت محسوس حجم معاملات در هفته های گذشته، این بار و پس از اعلام قیمت های پایه جدید انتظارات بسیاری از این بازار وجود داشت ولی نتوانست ذهنیت فعالان بورس کالا را از حجم معاملات برآورده سازد.
از سوی دیگر برخی از عرضه کنندگان نیز با کاهش محدود عرضه های خود شرایط جذابی را برای خریداران فراهم نکردند تا در نهایت بازگشت خریداران نتواند شرایط جذابی را با افزایش محسوس حجم معاملات به ثبت برساند.
بخش بزرگی از معاملات در روز گذشته به گریدهای سبک پلی اتیلن ها مربوط بود که نشان می دهد بازار از عمق و وسعت مطلوبی برخوردار نیست زیرا این قبیل کالاها از شرایط فنی خاص خود برخوردار هستند.
بالابودن جذابیت گریدهای OFF همچون گذشته، توجه بازار به کالاهای پرمخاطبی همچون PVC و دقیق تر گریدهای S65 و S57، پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3، پلی پروپیلن شیمیایی EP2X83CE، پلی پروپیلن فیلم HP525J، پلی استایرن مقاوم 7240 و پلی استایرن معمولی 1540، افزایش عرضه های سلف، رشد معاملات سلف – مچینگ، کم توجهی بازار به بسیاری از گریدهای پرمخاطب، عدم پوشش انتظارات درخصوص عرضه گریدهای سنگین، آرامش فراگیر در معامله گریدهای سبک، کم توجهی بازار به پلی پروپیلن های شیمیایی و شرایط بهتر معاملات در انواع نساجی پلی پروپیلن ها، ترس بازار از کاهش مجدد قیمت ها در کنار سقوط بهای جهانی نفت خام و افت دلار و همچنین انتظار برای مشخص شدن نتیجه پرونده هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی را می توان مهم ترین ویژگی های معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران برشمرد.
با توجه به این موارد باید گفت هنوز جذابیت خرید در بازار ایجاد نشده و در کنار مشکلات فراگیر نقدینگی و متاسفانه عدم بازپرداخت بدهی های پیشین و افزایش مطالبات معوق از واحدهای تولیدی نمی توان انتظار چندانی از بازار داشت ولی شرایط فوق نیز قابل پذیرش نیست.
با توجه به پایین بودن جدی موجودی انبارها در بازار داخلی، ضعف معاملات در بورس کالا به هیچ عنوان سیگنال مثبتی برای بازار به همراه نخواهد داشت و ضعف عرضه ها را تشدید می کند که به افزایش مداوم قیمت ها در بازار داخلی منتهی خواهد شد.
**رشد قیمت ها پس از سه هفته نزول
در بازار داخلی محصولات پتروشیمی در روز سه شنبه شاهد رشد قیمت اغلب گریدها بودیم تا جایی که بیشتر محصولات پلیمری رشد نرخ پیدا کردند که می توان از آن به عنوان یک صعود قدرتمند یاد کرد. این افزایش نرخ که در کنار کاهش قیمت های پایه به ثبت رسید تنها به دلیل بازگشت خریداران و پایین بودن موجودی انبارها است که باعث شد تقاضا بر عرضه ها پیشی بگیرد.
این نکته یعنی دورنمای افزایش قیمت ها، مطلبی است که در روزهای گذشته بارها به آن اشاره و نسبت به تغییر شرایط بازار هشدارهای لازم داده شد. همیشه پس از افت حجم معاملات در بورس کالا شاهد کاهش عرضه در بازار داخلی هستیم که خود سیگنالی برای رشد نرخ ها است.
از سوی دیگر عقب نشینی خریداران در دو هفته گذشته بازار را وارد یک فاز شکننده کرد که نهایتا به جهش شتابان قیمت ها منجر شد که غالب گریدهای پلیمری را نیز در بر گرفت.
نکته مهم در رشد قیمت ها را باید افزایش بهای اغلب گریدهای سنگین دانست تا جایی که این گریدها به نسبت گریدهای سبک رشد نرخ بیشتری را ثبت کردند که نشان دهنده شرایط خاص تولید است.
این در حالی بود که در هفته های گذشته حجم معامله این قبیل کالاها در بورس افت داشته که باز هم زمینه را برای افزایش قیمت ها فراهم کرد.
با توجه به شرایط و ویژگی های فنی این بازار شاهد آن نیز بودیم که گریدهای سبک رشد قیمت کمتری را تجربه کردند که البته با توجه به کاهش تقاضای محصولات نایلونی در روزهای سرد سال، افت تقاضا برای این گروه کالایی چندان دور از انتظار نیست.
با توجه به جهش شتابان قیمت ها در روز گذشته، می توان به ادامه این روند هرچند با شیبی آرام تر امیدوار بود که باعث خواهد شد هفته ای صعودی در بازار پلیمرها در نهایت به ثبت برسد.
این در حالی است که اغلب روند عمومی قیمت ها در بازارهای کالایی و مخصوصا بازار پلیمرها حالت ممتد و ادامه داری داشته که باعث خواهد شد امیدواری ها به افزایش نرخ، تقویت شود. از طرف دیگر در کنار معاملات روز گذشته در بورس کالا انتظار داریم تا حجم عرضه ها به بازار تقویت شود اما این فرآیند زمان بر خواهد بود و در کنار زمان مورد نیاز برای تسویه وجوه، تخصیص و آزادسازی حواله فروش و همچنین بارگیری، حمل و تحویل در بنگاه، شاید حجم عرضه ها در بازار به سرعت افزایش پیدا نکند.
البته با توجه به تجربه های گذشته، بسیاری از فعالان بازار اجناس خریداری شده در بورس را پیش فروش کرده بنابراین حجم عرضه ها در کل افزایش خواهد داشت.
**مکانیزم نوسان قیمت در بازار پلیمرها چیست؟
سیکل اقتصادی عبارت است از؛ دوره های مختلف رکود و رونق که همیشه متناوب یکدیگر نوسان کرده و قیمت ها را تغییر می دهد. این مطلب به آن معنا است که همیشه بعد از هر دوره رونق اقتصادی به آن یا رشد قیمت ها، برخی از خریداران از بازار خارج شده و برخی دیگر با افزایش فعالیت خود، حجم عرضه ها را افزایش می دهند.
این رویکرد باعث خواهد شد که حجم عرضه ها در برابر تقاضا در بازار افزایش یافته که به افت قیمت ها منجر می شود. نوسان قیمت در این مکانیزم در برخی بازارها و صنایع در چند سال متمادی تجربه شده و در برخی دیگر در فاصله چند هفته به ثبت می رسد.
در بازار پلیمرها این نوسان قیمت به گونه ای ساده تر خودنمایی می کند یعنی با افزایش حجم معاملات در بورس کالا شاهد افزایش حجم عرضه ها هستیم که می تواند به افزایش موجودی انبارها منتهی شود. این در حالی است که نوسان تقاضا در پاره ای از اوقات اجازه شفاف شدن واقعیت های بازار را با نوسان قیمت ها نداده و می تواند دره رکود را عمیق تر کند.
با توجه به این موارد بهتر است تا فعالان بازار توجه بیشتری به حجم معاملات در بورس کالا داشته باشند زیرا سیگنال مهم و اصلی در جریان تغذیه بازار از مواد اولیه به شمار می رود. از سوی دیگر نوسان تقاضا نیز در فصول مختلف سال متفاوت است ولی بخش بزرگی از تقاضا حالت دائمی داشته و دارد.
**مهم ترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی
رشد قیمت پلیمرها در بازار داخلی
بازگشت خریداران به بورس و بازار و افزایش حجم تقاضا و رشد خرید
افت نسبی حجم عرضه در بازار داخلی در کنار پایین بودن محسوس موجودی انبارها پس از کاهش حجم معاملات هفته های پیش در بورس کالای ایران
انتظار برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی در حالی که رشد تقاضا برای گریدهای نایلونی محدودتر خواهد بود.
مشکلات صادرات محصولات نهایی به کشورهایی همچون عراق و افغانستان مخصوصا در روزهای سرد سال
کاهش سنتی حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس و بازار در ماه پاییز که همه ساله تجربه می شود.
بالا بودن نسبی حجم عرضه ها در بورس کالا هرچند که با انتقادهایی رو به رو است.
بازگشت تقاضا و تقویت حجم معاملات در گریدهای پلیمری در حالی که هنوز با روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارد.
ثبت چند رقابت در بازار که قیمت بسیاری از گریدها را افزایش داد.
رشد جذابیت PVC، پلی استایرن و EX3.
توجه بازار به عرضه گریدهای OFF همچون گذشته
افزایش معاملات سلف مچینگ
ورود بخش بزرگی از کالاها به مچینگ که نشان دهنده عدم معامله و بی توجهی بازار به برخی گریدها است.
رونق نسبی معاملات در مچینگ
ثبت یک روز آرام در رینگ پتروشیمی بورس کالا
نوسان قیمت دلار و کاهش نسبی آن به نسبت روزهای اوج در هفته گذشته
سقوط بهای جهانی نفت خام به کمترین حد در 11 سال اخیر
کاهش ادامه دار قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی در کنار ترس از کاهش بیشتر قیمت آنها
*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد