مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

افزایش امیدها برای احیای بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه در اردبیل

 با پرداخت حقوق معوقه کارگران و جذب یکصد نیروی جدید، کارخانه سبلان پارچه با نام جدید «سیوان» فعال شده است. اکنون بیش از 850 نفر از کارگران شاغل در بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه امیدوارانه چشم انتظار بهبود وضعیت این مجموعه صنعتی با مدیریت مالک جدید هستند.  کارخانه از سبلان پارچه در سال 86 افتتاح شد اما تنها چند ماه بعد دلیل مالی و مدیریتی تعطیل شد. پس از چند بار تعطیلی و راه اندازی مجدد، عاقبت در تابستان سال 90 این مجموعه صنعتی به بانک تجارت واگذار و با تغییر نام به «شرکت آرتا تجارت زرین» دوباره راه اندازی شد، با این حال پس از مدتی مدیران وقت کارخانه نتوانستند به برخی تعهدات خود در قبال اداره این مجموعه عمل کنند.
ادامه این وضعیت موجب شد که تابستان امسال باز هم مالک کارخانه تغییر پیدا کند و این بار با رای قضایی سازمان ورشکستگی کشور ، اداره بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه این بار گروه سرمایه گذاری پرنیان واگذار شد. اکنون مالک جدید نام این مجموعه را به کارخانه نسجای «سیوان» تغییر داده است.
به گفته کارگران کارخانه نساجی سیوان یا همان سبلان پارچه اسبق ، با روی کار آمدن مدیریت جدید، امیدها برای بهبود وضعیت این مجموعه صنعتی پررنگ تر شده است. کارگران می گویند تمامی حقوق معوقه و حق بیمه آنها پرداخت شده است و تمامی واحدهای این کارخانه اگرچه با حداقل ظرفیت اما فعال شده اند.
کارخانه نساجی سیوان که هنوز در افکار عمومی به نام اسبق خود یعنی «سبلان پارچه» شناخته می شود، از هفت کارخانه هماهنگ و هم عرض تشکیل شده است که 5 کارخانه تخصصی آن برای تولید نخ ، پارچه ، رنگرزی، ریسندگی، بافندگی، تخت بافی و چاپ پارچه احداث شده اند و دو کارخانه دیگر ویژه تولید پوشاک و البسه شامل کش بافی و دوزندگی هستند.
این کارخانه با120 هزار مترمربع زیربنا و ظرفیت تولید سالانه 35 میلیون قطعه پوشاک، در در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل واقع شده است و در صورت کار کردن با ظرفیت های کامل خود، توان اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 4 هزار و 500 نفر را دارد.
به گفته کارشناسان کارخانه مذکور از فن آوری روز دنیا بهره می گیرد و از ویژگیهای منحصر به فرد آن زنجیره کامل تولید پوشاک از مرحله الیاف تا بسته بندی محصول است.
داوود نجفی، الگوساز لباس و طراح پارچه در اردبیل با یادآوری اینکه اکثر مواد اولیه صنعت پوشاک در استان اردبیل به سهولت و با قیمت مناسب تولید می شود تصریح کرد: در صورت حمایت همه جانبه مسئولان از کارخانه نساجی سیوان و مدیریت بهینه این مجموعه و حل مشکلات مربوط به بخش بازاریابی و صادارات ، اردبیل از این ظرفیت بالقوه برخوردار است که به قطب تولید پوشاک در کشور تبدیل شود و حتی در آینده حرفهایی برای گفتن در بازار خاورمیانه داشته باشد.
کمال الدین پیرموذن عضو مجمع نمایندگان استان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تدابیر اندیشیده شده ، نشانه های خوبی در رابطه با اداره کارخانه نساجی سبلان پارچه یا همان سیوان مشاهده می شود گفت: سرمایه گذار جدید کارخانه اجاره بهای یکساله این مجموعه بزرگ صنعتی را پرداخته است و با تامین سرمایه در گردش لازم ، در هفته گذشته بیش از یکصد نیروی جدید خانم با تخصص های دوزندگی و خیاطی جذب این کارخانه شده اند که امیدواریم با بهبود فضای کسب وکار کشور، در ماههای آینده وضعیت این مجموعه تولیدی روز به روز بهتر شود.
مجید خدابش استاندار اردبیل هم با بیان اینکه تکمیل ظرفیت تولیدی کارخانه نساجی سیوان به پویایی اقتصادی استان اردبیل کمک می کند، این کارخانه را نگین درخشان نساجی کشور خواند و گفت: کارخانه های «ابریشم پارچه» ، «نساجی اردبیل» و چند واحد تولیدی دیگر در صنعت پوشاک در استان اردبیل وجود دارند که می توانند در کنار مجموعه بزرگ نساجی «سیوان» نقش مهمی در ارتقای جایگاه اردبیل در صنعت پوشاک کشور داشته باشند.
اکنون که پس از نزدیک به 9 سال از زمان راه اندازی کارخانه نساجی سبلان پارچه و تعطیلی چندین باره آن، این مجموعه عظیم صنعتی با نام و مدیریت جدید در حال احیاء و فعالیت است و خبرهای خوبی درباره بهبود وضعیت این کارخانه شنیده می شود، از مسئولان امر انتظار می رود با سرکشی منظم به این کارخانه و قبل از بروز هر گونه مشکل جدید، برای افزایش ظرفیت های تولیدی آن حمایت های لازم را انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد