مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

فرش ماشینی، کارآمدترین بخش صنعت نساجی کشور است

 در توافق هسته‌ای، صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از دایره تحریم‌ها خارج شد و این مورد یکی از بندهای برجام است. این که گفته می‌شد تحریم‌ها ما را قوی‌تر می‌کند سخنانی بود که صرفا برای حفظ آرامش و کاستن نگرانی‌ها در جامعه بود و در عمل واقعیت نداشت.   علی فرهی، از فعالان صنعت فرش ماشینی و  مدیرعامل "آقای فرش ایران"  در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر صنعت فرش ایران گفت: قبل از تحریم‌ها اوضاع صنعت فرش، بسیار بهتر بود. برای واردات ماشین‌آلات به سادگی گشایش اعتبار می کردیم. خرید مواد اولیه هم به سادگی انجام می‌شد. به سادگی قادر به صادرات نیز بودیم. مشتری می‌توانست برای ما ال‌سی باز کند، در بانک ملی و سایر بانک‌ها حساب ارزی داشتیم. برای صادرات فرش دستباف شرایط بسیار خوبی مهیا بود. آمریکا بهترین مشتری فرش دستباف ایران بود اما در حال حاضر بسیاری از تجار فرش دستباف ایرانی که در آمریکا هستند، جرات خرید از ایران را ندارند.
وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: در توافق هسته‌ای، صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از دایره تحریم‌ها خارج شد و این مورد یکی از بندهای برجام است. این که گفته می‌شد تحریم‌ها ما را قوی‌تر می‌کند سخنانی بود که صرفا برای حفظ آرامش و کاستن نگرانی‌ها در جامعه بود و در عمل واقعیت نداشت. مگر می‌شود گفت که کشوری به صورت همه جانبه تحریم شود و آن کشور قوی‌تر شود؟  باید بررسی شود که آیا واقعا در دوران تحریم، تولید ملی تقویت شد و کشور قوی‌تر شد؟ در دوران تحریم قطعات و مواد اولیه را با چند برابر قیمت وارد می‌کردیم. در موقع خرید، هیچ اعتباری برای ما قائل نبودند. وقتی با همه زحمات کالایی را صادر می‌کردیم نمی‌توانستیم پول آن را بگیریم و هنوز هم نمی‌توانیم.

فرهی با مناسب دانستن عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکرات هسته‌ای ، تاکید کرد: اما باید توجه داشته باشیم ارتباط اقتصادی خوبی که میان ایران و سایر اقتصادهای دنیا، قبل از وضع تحریم‌ها وجود داشت با اجرای برجام به سرعت به وضع سابق بازنمی‌گردد. تحریم‌ها به کشور صدمات بسیار بزرگی وارد کرد.
این فعال صنعت فرش ماشینی کشور ادامه داد: در حال حاضر فرش ماشینی، بهترین و کارآمدترین بخش صنعت نساجی کشور است. 50 درصد صادرات صنعت نساجی کشور به تولید فرش ماشینی اختصاص دارد. از نظر مالی، تولید کنندگان فرش ماشینی به لحاظ توان انجام تعهدات و پرداخت دیون، اوضاع بسیار بهتری نسبت به فعالان سایر رشته‌های صنعت نساجی دارند.
علی فرهی اظهار داشت: ایران سابقه‌ای بسیار قوی در تولید فرش دستباف دارد. فرش ماشینی نیز دنباله‌رو فرش دستباف است. خریدارن خارجی که می خواهند فرش ماشینی با طرح‌های کلاسیک و سنتی بخرند، ناچارند که به سراغ ایران بیایند.  با وجودی که ترکیه بسیار تلاش می‌کند که در طرح و رنگ خودش را به ایران نزدیک کند و تا حدودی هم موفق بوده اما فرش، هنری است که نمی تواند در طی یک بازه زمانی 10 یا 20 ساله از یک کشور به کشوری دیگر منتقل شود. ایران کشوری است که سابقه چند هزار ساله در طراحی و تولید فرش دارد. در حال حاضر ترکیه در حال استخدام طراحان ما است ولی ترکیه فعلا نمی‌تواند خودش را در طراحی فرش به ایران نزدیک کند.
فرش ماشینی ایران به لحاظ تکنولوژی، تخصص و هنر شرایط خوبی دارد. در حال حاضر ایران دومین تولید کننده بزرگ دنیا به لحاظ حجم است. از نظر کیفیت در جهان، اول هستیم. فرش‌های ترکیه، ماکزیمم  400 شانه است ولی ما در ایران فرش‌های ماشینی که تولید می کنیم که بعضا تشخیص آن از فرش دستباف، سخت است.

مدیرعامل "آقای فرش ایران" در انتها با اشاره به افتتاح مجموعه آقای فرش در خصوص فعالیت‌های این مجموعه گفت: آقای فرش یک مجموعه بسیار بزرگ است که در آن فرش دستباف مناطق مختلف ایران، تابلو فرش‌های نفیس، گبه ، موکت، پارکت، کاغذ دیواری، انواع فرش ماشینی کلاسیک ایرانی و فرش‌های ماشینی فانتزی ایران و خارجی عرضه می‌شود. مشابه این پکیج، با این ابعاد و گستردگی؛ تقریبا در سطح ایران وجود ندارد.  این مجموعه 7 هزار متر مربع زیربنا دارد، از خدمات فروش و پس از فروش بسیار مناسبی برخوردار است و تمام برندهای مطرح ایرانی نیز در این مجموعه حضور دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد