مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ایران و چین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه فرش امضا کردند

یادداشت تفاهم همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه فرش تبتی چین برای بهبود نمایشگاه فرش شینینگ ، همفکری در ایجاد موزه فرش ایران در چین و نشستهای علمی و فرهنگی در تهران امضا شد . 
 یادداشت تفاهم مزبور توسط حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران و وانگ جینگ پینگ رییس اتحادیه فرش تبتی چین به امضا رسید .
براساس این گزارش ، برگزاری همایش های علمی و فرهنگی برای معرفی هنری و فرهنگی فرش به مردم ایران وچین از جمله مفاد این یادداشت تفاهم ذکر شد .
وانگ جینگ پینگ، رییس اتحادیه فرش تبتی چین ( CTCA)در این نشست شهرت فرش دستباف ایرانی و جایگاه ویژه آن در دنیا را خاطرنشان ساخت و اظهار امیدواری کرد : همکاری های فرهنگی بیشتری بین دو کشور در این بخش صورت گیرد .
وی ، برپایی آیین ' روز ایران ' در نمایشگاه فرش شینینگ را یادآور و ادامه مراودات فرهنگی دو طرف را خواستار شد.
این مسئول چینی ، ضمن توصیف تاریخچه ای از فرش تبتی و شرایط اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی استان چینگهای ، گزارشی از فعالیت های اتحادیه یاد شده در زمینه فرش دستباف را ، ارایه داد.
رییس اتحادیه فرش تبتی چین برای تسهیل و بسترسازی معرفی شایسته تر فرش ایرانی در چین و به ویژه در استان چینگهای ،اعلام آمادگی کرد.
همچنین در این نشست حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران ، قدمت، اصالت، تنوع، گستردگی و نام نیک فرش دستباف ایران را یادآور شد و گفت : فرش می تواند محمل و بهانه خوبی برای ارتباطات فرهنگی و شناخت بیشتر دو ملت از یکدیگر باشد.
وی پراکندگی تولید فرش در طول چند هزار سال در همه سرزمین ایران را خاطرنشان کرد و گفت : در همه مناطق کشور اعم از شهرها، روستاها و میان ایلات و عشایر فرش ایرانی با تنوع زیاد در طرح و نقش و رنگ بافته می شود و این هنر با آداب و رسوم و خرده فرهنگ های اقوام مختلف ایرانی آمیخته شده و می تواند بیان کننده پیام های فرهنگی پرشماری باشد.
وی با اشاره به حضور چندین ساله ایران در نمایشگاه فرش شینینگ، رویکرد فرهنگی و هنری در این زمینه را ستود و برگزاری آیین روز ایران در نمایشگاه یادشده را آغازی برای این همکاری های فرهنگی دانست.
کارگر با بیان انتظارات و نظرات مرکز ملی فرش ایران درباره نمایشگاه فرش شینینگ چین گفت: پرهیز از برخی ناهماهنگی های موجود در آن نمایشگاه از جمله از سوی مشارکت کنندگان هندی و پاکستانی، تداوم ممانعت از عرضه صنایع دستی و محصولاتی غیر از فرش، لزوم تفکیک بین غرفه های عرضه کننده فرش ماشینی از دستباف از مهمترین نکات است .
وی ، لزوم افزایش بازرگانان و خریداران خارجی دعوت شده به نمایشگاه مزبور در دوره های آتی را ضروری دانست و افزود : ارایه تسهیلات مناسب گمرکی و تسریع در بازگشت فرشها در کنار افزایش امنیت، از مباحث مورد انتظار فعالان فرش ایران در نمایشگاه شینینگ است.
براساس این گزارش ، شهرزاد امین شیرازی رییس موزه فرش ایران نیز در این نشست با توجه به تمایل طرف چینی در احداث موزه ای ویژه فرش در شینینگ، به معرفی موزه فرش ایران و توانمندی های این پایگاه فرش پرداخت.
پیش از این اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک اعلام کرد :تولید سالانه فرش ماشینی کشور 120 میلیون متر مربع است و کشور چین به عنوان بزرگترین بازار صادراتی فرش ماشینی ایران محسوب می شود .
قدمت صنعت فرش ماشینی در ایران بیش از 40 سال ثبت شده و اکنون حدود 75 درصد از واحدهای تولیدی فرش ماشینی کشور در شهر کاشان واقع شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد