مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نمی‌شود مرزها را بست و گفت خودکفا شدیم

نعمت زاده گفت: از آنجایی که تاکنون سایرکشور با التماس اجناس خود را به تاجران ایرانی می‌فروختند تولیدکنندگان فکر می‌کنند برای خرید کالاهایشان نیز تاجران سایر کشورها به آنان التماس خواهند کرد.  محمدرضا نعمت زاده در همایش ملی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی با بیان اینکه لازمه رسیدن به قدرت اقتصادی ایمان و نلاش است، اظهار داشت: اگر هدف ما توسعه علم و فناوری است باید رشد آن را با اعداد و ارقام مورد سنجش قرار ندهیم، باید آموزش عالی افرادی را تحویل جامعه دهد که به جای حرف زدن از مدرک‌شان از داشته‌ها و کارهایی که می‌توانند عملی کنند سخن بگویند.
 
وی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن آماده برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه مدت برای تربیت تکنسین می‌باشد، ما به افرادی نیاز داریم که در زمینه‌های خاص صاحب دانش باشند و بتوانند امور را پیش ببرند.
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور دانش صادراتی وجود ندارد، زمانی که به خودروساز گفته می‌شود تولیدات خود را صادر کند جواب نه می‌دهد چراکه صادرات بلد نیست، بنده زمانی گفتم اساتید خارجی برای آموزش مدیریت برنامه ریزی و صادرات استخدام کنید اما برخی سایت‌‎های خبری هجمه به راه انداختند که نعمت زاده می‌خواهد مدیر خارجی بیاورد، بنده همچنان روی حرف خود تاکید دارم.
 
وزیر صنعت و معدن با اشاره به عادت ایران به امر واردات کالا، اذعان داشت: با مزایده نمی‌توان کالا صادر کرد، متاسفانه در سال های گذشته عده‌ای با هدف مزایده پا به عرصه مذاکرات هسته‌ای می‌ذاشتند و نتیجه‌ای هم حاصل نمی‌شد، با دنیا باید مثل انسان حرف زد.
 
وی افزود: تاجران باید نوکران خریداران باشند و با ایده‌های مختلف کالای خود را به فروش برسانند، صادرکنندگان ما چرا اینقدر غرور دارند؟ با "منم، منم" گفتن صادرات محقق نمی‌شود، در مقابل خریدار باید دولا راست شد. با کمال تاسف ما الفبای صادرات را بلد نیستیم و فکرمی‌کنیم خریدار باید دنبال ما بیاید.
 
وی عنوان کرد: در مالزی شرکت‌های آمریکایی کالا تولید و به سایر کشورها صادر می‌کنند اما تولید به نام مالزی تمام می‌شود، در همین ایران تاجران اهل کشور ترکیه در صنعت نساجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما محصول ایرانی نام دارد، چه اشکالی دارد با سایر کشورها شرکت‌های مشترک تاسیس کنیم؟ در پسابرجام باید روابط توسعه یابد تا منابع مورد نیاز تامین شود.
 
وزیر دولت تدبیر و امید پسابرجام را فرصتی برای حضور تاجران در فضای بین المللی دانست و گفت: برجام زمانی که به امضاء رسیده و نهایی شود تفاهمنامه‌های امضاء شده با بانک‌های خارجی و شرکت‌ها عملیاتی می‌شود، اکنون هیئت‌های تجاری برای حضور در بازار ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
 
وی اضافه کرد: بخش خصوصی اگر با شرکت‌های خارجی محکم و منطقی مذاکره کند آنان سرمایه‌گذاری مشترک را قبول می‌کنند، در حال حاضر بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا و آلمان است، مگر آنان خود تکنولوژی ندارند چرا اجازه سرمایه‌گذاری مشترک می‌دهند؟
 
وی متذکر شد: منابع بانک‌ها و دولت محدود است، در پسابرجام باید اعتبارات را به صورت فاینانس و جذب سرمایه‌گذار خارجی تامین کنیم، کشور ما متاسفانه صادرات محور نیست. تمامی قوا آماده‌ی همکاری با یکدیگر برای رفع قوانین دست و پاگیر هستند اما باید تولیدکنندگان نیز همت کنند.
 
نعمت زاده با انتقاد از سیاست‌های غلط گذشتگان، ابراز کرد: چنانچه برجام زودتر به فرجام می‌رسید اکنون دچار این همه مشکل نمی‌شدیم، نمی‌شود دور مرزهای کشور حفاظ کشید و گفت ما خودکفا شدیم و نیازی به دیگران نداریم. باید غصه گذشته را نخورد و آینده را رقم زد.
 
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی سال 74 بر استفاده از توانمندی‌های داخلی، صادرات غیرنفتی و برون گرایی تاکید داشتند، ما باید صادرات غیرنفتی خود را تا 10 سال آینده به 200 میلیارد دلار برسانیم تا قسمتی از مشکلات اقتصاد حل شود، راهکار این امر نیز سرمایه‌گذاری مشترک است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد