مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

صنعت نساجی با کمتر از 30 درصد توان، نفس می کشد

 روزنامه قدس در ویژه نامه شماره 7991 قدس خراسان در روز سه شنبه گفت و گویی مفصل را با عنوان ' ' به قلم 'فاطمه معتمدی' منتشر کرده است.

پیشینه خراسان در صنعت نساجی به چند صد سال گذشته بر می گردد. استان از گذشته های دور با فعالیت در حوزه هایی مانند رنگرزی، پنبه پاک کنی، ...ریسندگی، بافندگی، تولید پارچه، فرش، انواع منسوجات و پوشاک و وجود شمار قابل توجهی از واحدهای تولیدی در این شاخه ها به عنوان یکی از قطب های فعال کشور مطرح بوده و هست.
اهمیت وجود این صنعت تا آنجاست که به دلیل ضریب اشتغالزایی بالا از آن به عنوان دومین صنعت اشتغالزای کشور یاد می شود، بنابراین هر گونه تغییرات در افزایش یا کاهش تعداد واحدهای فعال در این حوزه به طور مستقیم جمعیت شاغل در این حوزه را تحت تأثیر قرار می دهد.  با این همه سایه مشکلات اقتصادی حاکم بر واحدهای گوناگون تولیدی، بخش صنعت نساجی را نیز در امان قرار نداده است، به طوری که سال هاست به دلیل معضلاتی نظیر واردات بی رویه بخصوص پوشاک، نفس واحدهای این صنعت به شماره افتاده و البته این در حالی است که تولیدات نساجی در سطح تأمین کننده 70 تا 75 درصد نیاز کشور است.
با توجه به بحران حاکم بر بخش های مختلف تولید از جمله صنعت قطعه سازی، ساخت و ساز و صنایع غذایی، بررسی وضعیت صنعت نساجی در استان و بنگاه های فعال در این عرصه در دستور کار قرار گرفت.

*ظرفیت اشتغال 10 هزار نفری در صنعت نساجی استان
رئیس انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی اظهار داشت:خراسان رضوی با 450 واحد تولیدی و ظرفیت بیش از 10 هزار نفر اشتغال در حوزه نساجی، یکی از بیشترین مراکز تولید و فروش منسوجات در کشور محسوب می شود.
ابراهیم دهقان در گفت وگو با خبرنگار ما سهم استان از مجموع صنعت نساجی کشور را 20 درصد اعلام کرد و گفت: استان در حوزه هایی مانند فرش و پوشاک علاوه بر تأمین نیاز داخل ،صادرات به کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آسیای میانه نیزدارد.
وی درباره وضعیت فعلی این صنعت در استان تصریح کرد: مشکلات موجود در این صنعت جدای ازبحرانی که دیگر صنایع کشوربا آن مواجه اند، نیست و اگر طی چند سال اخیر وضعیت حادتر شده دلیل و ریشه آن را باید در دهه های گذشته جست وجو کرد که اکنون نمایان شده است.

*تولید با ظرفیتی کمتر از 30 درصد
وی درباره تعداد بنگاه تولیدی فعال در صنعت نساجی گفت: از 450 واحد، حدود 200 بنگاه و واحد تولیدی تقریباً تعطیل یا به صورت نیمه تعطیل درآمده است، ضمن اینکه واحدهای فعال نیز با ظرفیت بین 30 تا 70 درصد ظرفیت اسمی مشغول به کارند.

*بیکاری 50 درصدی!
وی با بیان اینکه 50 درصد نیروی کار صنعت نساجی استان طی هفت تا هشت سال اخیر بیکار شده اند، گفت: واحدهای فعال در صنعت نساجی با مشکلات عدیده ای بویژه قاچاق کالا و پوشاک و تجارت چمدانی مواجه است.
وی از مالیات، فرسودگی ماشین آلات، فناوری پایین و نبود حمایت واقعی دولت ها به عنوان مشکلات دیگر واحدهای حوزه نساجی یاد کرد و افزود:نرخ بالای بهره های تسهیلات بانکی از چالش ها ی دیگر است، در حالی که سود آوری در صنعت نساجی هیچ گاه بیش از 20 درصد نبوده است، اما نرخ اعطای وام های بانکی با هزینه ها ی جانبی آن در حال حاضر بیش از 30 درصد است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه درآمد و فروش صنعت نساجی نقد نیست و حداقل طی شش ماه پول به این صنعت بازمی گردد، این در حالی است که باید مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت کرد.
دهقان با بیان اینکه برخی تولیدات نساجی مانند پارچه، کالای واسطه ای است، گفت:با این حال باید برای آن و دیگر بخش ها مانند حوزه نخ و رنگرزی مالیات بر ارزش افزوده 10 درصدی را پرداخت کرد.

*کاری از دست مسؤولان برنمی آید
رئیس انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی درباره عملکرد مسؤولان استان در کمک به حل این مشکلات اذعان داشت: در بسیاری از موارد کاری از دست مسؤولان استان ساخته نیست، چراکه مشکلات مربوط به شرایط اقتصادی کلان کشور است ودر این خصوص جای تعارف نیست.
دهقان ادامه داد: در واقع بانک ها، مجلس و دولت باید در کنار هم پای کار باشند و برای مشکلاتی مانند نرخ بالای مالیات و مشکلات دیگر چاره اندیشی شود.

*لزوم کاهش نرخ بیمه تأمین اجتماعی از 30 به 15
وی یکی دیگر از چالش های تولید را نرخ بالای بیمه تأمین اجتماعی دانست و گفت: در حال حاضر نرخ بیمه 30 درصد است که هفت درصد آن سهم کارگر و 23 درصد را باید کار فرما بپردازد و از این حیث ایران جزو کشورهای پیش رو در حوزه سهم بالای کارفرما در پرداخت حق بیمه است، در حالی که باید با هدف کمک به کارگر، کارفرما و تولید، این نرخ از 30 به 15 درصد کاهش یابد تا هم سهم کارگر و هم سهم کارفرما کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی با سرمایه کارگرو کارآفرین ایجاد شده است، گفت: اما این پرسش مطرح است که نقش این دو در سرنوشت تأمین اجتماعی و مدیریت آن چیست؟ آیا با هزینه سنگینی که پرداخت می کنند، در ریخت و پاش های چهار تا پنج سال اخیر این سازمان نقش داشته و رضایت دارند؟
وی ادامه داد:درحالی بیمه تأمین اجتماعی انحصاری و اجباری است که در حال حاضر شرکت های بیمه ای دیگری هستند که حاضرند با 50 درصد کمتر از نرخ فعلی حق بیمه، همان خدمات بیمه ای تأمین اجتماعی را به افراد تحت پوشش ارایه دهند.
این فعال حوزه صنعت نساجی از نقدینگی و تأمین سرمایه در گردش برای به روز رسانی ماشین آلات و تجهیزات به عنوان یکی دیگر از نیازها و مشکلات یاد کرد و گفت: نرخ انرژی در صنعت نساجی بسیار بالاست و همین مسأله در افزایش قیمت تمام شده محصول مؤثر است. ضمن اینکه نرخ بهره وری پایین در این صنعت مربوط به ماشین آلات و نیروی انسانی است.

*اداره سنتی واحدهای نساجی
وی در این باره که در بروز مشکلات، جدای از شرایط کلی اقتصاد کشور، چه سهمی را می توان برای واحدهای تولیدی این عرصه قایل بود، خاطرنشان کرد: به طور حتم یکی از مسایل در وضعیت بحرانی صنعت نساجی، ضعف مدیریت است که موضوعی غیر قابل انکار است.

*ادامه وضعیت فعلی 2 تا 3 سال
رئیس انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی درباره پیش بینی آینده این صنعت تصریح کرد:حداقل برای دو تا سه سال آینده نمی توان آینده خاصی را به لحاظ رونق و گشایش برای این صنعت پیش بینی کرد و به نظر می رسد اتفاق خاصی نخواهد افتاد. توضیح بیشتر اینکه سال هاست این صنعت آسیب دیده و فقط می توان انتظار داشت طی این یکی دو سال این آسیب ها بیشتر نشود.
وی اضافه کرد: با این حال باید ازفرصت پس از رفع تحریم ها و ورود سرمایه گذار خارجی برای بهبود شرایط استفاده کرد.

*بیم نساجی از تجارت چمدانی
وی در این خصوص که آیا صنعت نساجی با رفع تحریم ها با دغدغه واردات بیشتر مواجه نخواهد بود، گفت: صنعت نساجی از واردات قانونی بیم ندارد، بلکه آنچه موجب آزار است، واردات غیر قانونی، قاچاق و تجارت چمدانی است، بویژه اینکه حجم تجارت چمدانی بسیار زیاد است.
وی خاطرنشان کرد:همچنین نرخ ارز یکی از موارد آسیب رسان به این صنعت است، در حالی که افزایش نرخ ارز می تواند به صادرات و تولید کمک کند، با این همه در مجموع با سیاست تثبیت نرخ واقعی ارز موافقیم.

*سهم کمتر از یک درصدی ایران از بازار بین المللی منسوجات
وی درباره چرایی رقابت نکردن منسوجاتی مانند پوشاک با نوع مشابه چینی که با وجود پرداخت هزینه هایی مانند تعرفه و حمل ونقل وارد می شود،گفت:باید توجه داشت که چین تولید کننده انبوه است.چین نزدیک به 20 درصد بازار بین المللی در حوزه نساجی را در اختیار دارد، در حالی که جایگاه ایران به یک درصد هم نمی رسد. دیگر اینکه هزینه تولید در چین پایین، منابع انسانی ارزان، ماشین آلات مدرن و فاقد هزینه های جانبی سربار تولید از جمله مالیات است. با این همه کالای چینی از کیفیت به مراتب پایین تری نسبت به مشابه داخلی برخوردار است.

*کاهش صادرات منسوجات استان
دهقان با اشاره به کاهش صادرات تولیدات نساجی استان درخصوص چرایی تولید نکردن چادر مشکی اظهار داشت:تولید چادر مشکی یکی از انحصارهایی است که دانش فنی تولید آن در اختیار کشوری مانند کره است، البته حرکتی در کشور برای تولید چادر مشکی در سال های گذشته آغاز شد، اما نتیجه ای نداشت.

*نیاز 10 میلیون متری چادر مشکی
وی نیاز استان به چادر مشکی راحداقل 10 میلیون متر در سال اعلام کردو درباره کارگاه های زیر پله ای تولید پوشاک خاطر نشان کرد:یکی از مشکلات واحدهای نساجی، وجود کارگاه های زیرپله ای است که نسبت به تولید پوشاک با کیفیت پایین، بدون مارک و نشان و پرداخت هزینه هایی مانند مالیات به بازار مصرف اقدام می کنند.

*سهم 30 تا 35 درصدی کارگاه های زیرپله ای
وی وجود کارگاهی زیرپله ای در بخش پوشاک استان را 30 تا 35 درصد برآورد کرد.
دهقان در بخش دیگر با اشاره به اینکه صنعت نساجی نیازمند حمایت واقعی دولت برای تبدیل ظرفیت بالقوه به بالفعل است، گفت: طی چند روز اخیر بیش از سه هزار میلیارد تومان به دو خودروساز کشور در قالب اعطای وام 25 میلیون تومانی خرید تزریق شد، در حالی که در طول تاریخ صنعت نساجی، رقمی به این صنعت تزریق نشده و این درحالی است که اشتغالزایی نساجی بیش از خودروست.
وی ادامه داد: در طول عمر صنعت نساجی حتی 10 درصد حمایت دولتی که از خودرو شده، به نساجی و یا دیگر صنایع انجام نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد