مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ضرورت تمرکز صنعت پوشاک بر بازار داخلی

 یک فعال صنعت پوشاک با اشاره به پتانسیل بالای این صنعت برای ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و ارزآوری گفت: اولویت نخست تولیدکنندگان پوشاک باید تمرکز بر پوشش بازار داخلی باشد.    شهرام صالحی‌نوع‌پرور به خبرنگار بازار ایسنا گفت: اگر ارزآوری هدف اصلی صادرات محسوب شود، می‌توان با یک مهندسی معکوس، نیاز بازار داخلی را از طریق تولیدات ایرانی برطرف کرد و ارز را در کشور نگه داشت.
مدیرعامل شرکت تولیکا طرح اولویت دوم این صنعت را توجه به صادرات دانست و افزود: صنعت پوشاک ایران از زمان جنگ تا پیش از گسترش تحریم‌های اقتصادی، حضور موفقی در این حوزه داشت و برخی از برندهای مطرح دنیا مشتری تولیدات ایرانی بودند اما با ممنوعیت‌هایی که در زمینه مبادلات بانکی و نقل و انتقالات مالی رخ داد، صادارت ایران به کشورهای همجوار محدود شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از تولیدکنندگان، محصولات خود را به صورت نقدی و از کارخانه در اختیار بنکدارانی قرار می‌دهند که در زمینه تجارت مرزی با کشورهایی مانند عراق، افغانستان و آذربایجان فعال هستند.

صالحی‌نوع‌پرور، اختلال در زمینه ورود تکنولوژی و دانش را یکی دیگر از آسیب‌های تحریم برشمرد و گفت: در حال حاضر بخش کوچکی از صنعت پوشاک، پتانسیل لازم برای حضور گسترده در حوزه صادارت را دارد و دیگر واحدهای اقتصادی فعال در این حوزه باید پس از رفع تحریم‌ها ابتدا به واردات دستگاه‌های جدید و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه خود بپردازند.

مدیرعامل شرکت تولیکاطرح با تاکید بر کافی بودن توان تکنولوژیک و دانش فنی صنعت پوشاک برای پاسخگویی به نیازهای داخلی افزود: در صورت رفع تحریم‌ها طی پنج سال آینده واحدهای بیشتری می‌توانند خود را به تکنولوژی و دانش لازم برای حضور در بازارهای جهانی مجهز کنند.

فرصت‌های بکر در روسیه و آفریقا

صالحی‌نوع‌پرور با بیان اینکه تنها واحدهای بزرگ اقتصادی قادر به حضور انفرادی در بازارهای هدف و بازاریابی هستند، گفت: در انجام فعالیت‌های گروهی و همفکری معمولا نتایج بهتری به دنبال دارند و بهتر است تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مربوطه، اقدامات لازم را برای شناسایی بازارهای هدف، بازاریابی و برقراری ارتباطات اولیه انجام دهند.

این فعال صنعت پوشاک ادامه داد: وظیفه دولت در این خصوص حمایت از تولیدکننده، تامین زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی در مورد فرصت‌های اقتصادی در دیگر کشورهاست و تشکل‌ها نیز باید به بررسی فرصت‌ها و اطلاع‌رسانی به واحدهای صنعتی بپردازند.

وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت می‌تواند با رصد بازارهای هدف اطلاعات به روز را در مورد نمایشگاه‌ها و رویدادهایی که در هر یک از کشورها برگزار می‌شود و همچنین فرصت‌های تجاری در بازارهای جدید و بکر را در اختیار تشکل‌ها قرار دهد این در حالی است که ما گاهی از طریق شریکان خارجی خود از این مسائل مطلع می‌شویم.

مدیرعامل شرکت تولیکاطرح، با اشاره به اینکه روسیه یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که ایران از بازار خوب و نمایشگاه‌های فصلی آن غافل است، افزود: در حال حاضر در برخی کشورهای آفریقایی مانند اتیوپی و کنیا فرصت‌های خوبی به ویژه در صنعت پوشاک وجود دارد که ایران از ورود به آنها غفلت کرده، اما شرکت‌های ترک به خوبی در بازار این کشورها فعالیت می‌کنند.

ضرورت کاهش قیمت تمام شده پول

وی با بیان این نکته که در گذشته دولت‌ها تولید پوشاک را به عنوان یک صنعت به رسمیت نمی‌شناختند گفت: در سال‌های اخیر توجه مسئولان به این کسب و کار بیشتر شده و به قدرت اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز و ارزآوری آن پی برده‌اند.

مدیرعامل شرکت تولیکاطرح تاکید کرد: در این شرایط تشکل‌ها و اتحادیه‌ها باید با تعامل جمعی و عزم جدی پیگیر مطالبات فعالان این صنعت باشند و دولت نیز روند فعالیت‌های تولیدی را برای آنها تسهیل کند.

صالحی‌نوع‌پرور افزود: البته امروز فعالیت تولیدی در ایران با انواع فشارهای و مشکلات مواجه است چرا که سیاست اقتصادی کشور بیشتر از آن که بر مبنای تولید باشد، بازرگانی بوده و از سوی دگر تولیدکننده باید به سازمان‌های و نهادهای مختلفی پاسخگو باشد که هیچ یک شرایط سخت اقتصادی موجود را درک نمی‌کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به تشکیل انجمن صنایع پوشاک گفت: بالابودن قیمت تمام شده پول در ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان است چرا که تسهیلات گران‌قیمت، کارمزدهای بالا و خسارت‌های تاخیر تادیه باعث شده‌اند ارزش پول 30 درصد بیشتر از دیگر کشورها باشد و اصلاح این وضعیت نخستین مطالبه صنعت‌گران است.

وی افزود: در قدم‌های بعدی دولت باید شرایط جذب نیروی ماهر و نیمه‌ماهر را تسهیل و قانون‌های تامین اجتماعی و کار را متناسب با شرایط موجود اجرایی کند.

صالحی‌نوع‌پرور ادامه داد: با توجه به گرانی ارزش ملک در ایران، 35 تا 55 درصد قیمت تمام شده کالا مربوط به تهیه محلی برای تولید و عرضه محصولات می‌شود، بنابراین دولت می‌تواند با اختصاص اماکن ارزان‌قیمت به صنعت پوشاک هزینه‌های تولیدکننده را کاهش دهد که این امر به نفع مصرف‌کننده نیز هست.

به گفته وی پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی پوشاک مدتی است در دولت مطرح شده و این امیدواری وجود دارد که به زودی اجرایی شود.

جلوگیری از خروج سالانه سه میلیون دلار

مدیرعامل شرکت تولیکاطرح گفت: این مجموعه فعالیت خود را در زمینه تولید لباس و مانتوی مجلسی زنانه از سال 1378 با عرضه برند تولیکا آغاز کرد.

وی افزود: بخشی از مواداولیه محصولات از داخل و بخشی از چین و ترکیه تامین می‌شوند اما خط تولید پوشاک به طور کامل در ایران قرار دارد.

صالحی‌نوع‌پرور بیان کرد: ما با راه‌اندازی و به خدمت‌گیری 30 نمایندگی، 68 فروشگاه VIP و 650 عرضه‌کننده، شبکه وسیعی را برای عرضه محصولات خود شکل داده‌ایم و سالانه از خروج حدود سه میلیون دلار از کشور جلوگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تولیکاطرح گفت: محصولات ما درگذشته به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، گرجستان و امارات متحده عربی صادر می‌شد اما با گسترش تحریم‌ها صادرات شرکت متوقف شد.

وی ادامه داد: از سرگیری دوباره صادرات در دوران پساتحریم، در اهداف توسعه‌ای مجموعه قرار دارد و برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

صالحی‌نوع‌پرور با اشاره به احتمال بازگشت برندهای مطرح پوشاک به کشور یا آغاز به کار آنها پس از رفع تحریم‌ها، بیان کرد: تولیکا برای ورود به این دوران و رقابت با برندهای خارجی آمادگی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت تولیکاطرح، این مجموعه یک دفتر در استانبول ترکیه به منظور واردات مواداولیه و دو دفتر در میلان و پاریس برای پژوهش در صنعت مد تاسیس کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد