مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پوشاک ایرانی موضوع جشنواره ملی دانشگاهی

دبیر جشنواره ملی دانشگاهی«علمی– هنری پوشاک و پوشش ایرانی–اسلامی» درباره این جشنواره گفت: پوشش بدن ازجمله موارد موردتوجه انسان از آغاز پیدایش او بر روی این کره خاکی است. محافظت در برابر سرما و گرما و دیگر عوامل طبیعی و نیز، ایجاد آراستگی ظاهری عوامل تعیین‌کننده‌ای در طرح، جنسو ترکیب‌بندی به شمار می‌روند. در این میان، روحیه تنوع‌طلب و خلاق انسان، او را بر آن داشته است تا همواره به اشکال جدید پوشش، در کاربرد و صورت ظاهرش بیندیشد. ایرانیان باروحیه‌ای دوستدار زیبایی و آراستگی، در تاریخ خویش‌، درزمینهٔ پوشاک نیز از فرهنگی غنی برخوردار بوده‌اند.  اشکال و شیوه‌های پوشش ایرانیان در طول تاریخ دچار تغییرات عمده‌ای شده است و اکنون، در دوران معاصر، با ظهور شیوه‌های نوین صنعتی، رویکردهای مختلف فکری و تنوع در سلیقه‌ها، این تغییر و تحولات سریع‌ترشدیدتر شده است‌. نگاهی گذرا به وضعیت موجود، لزوم معرفی، حفظ و احیایصنعت نساجی و پوشاک و هنر کشور ما به‌خوبی احساس می‌شود.

همچنین برگزاری جشنواره‌هایی در این زمینه گامی است مؤثر تا برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه این مهم را تسهیل کرده و راه را برای آن‌ها هموار سازد .شناسایی تاریخ تحولات پوشش، کاربرد آن، زمینه‌های ظهور انواع گوناگون و همچنین راهکارهای تولید و ارائۀ الگوها و گونه‌های متناسب با شرایط اقلیمی، فرهنگی‌و ساختار فکری جامعه امروز، مسئولان دانشکدۀ هنر و معماری را بر آن داشت تا بر اساس رسالت علمی و هنری خود اقدام به برپایی جشنواره ملی دانشگاهی پوشاک و پوشش ایرانی - اسلامی نمایند‌.

مسئولان این جشنواره با اهداف زیر تصمیم به برپایی جشنواره ملی دانشگاهی پوشاک و پوشش ایرانی اسلامی گرفتند:

    معرفی الگوهای پوشش ایرانی-اسلامی،
    ترغیب هنرمندان فعال در عرصۀ پوشاک و پوشش برای تولید خلاقانه،
    ایجاد فضایی مناسب برای آشنایی و همکاری فعالان عرصه‌های مختلف صنعت پوشاک و لباس.

این جشنواره در دو بخش علمی و هنری برگزار می‌شود و فریده شاهسوارانی دبیر آن است. بخش‌های جانبی جشنواره ملی دانشگاهی پوشاک و پوشش ایرانی اسلامی؛ شامل کارگاه‌های آموزشی، غرفه‌های آشنایی با طراحان لباس، مسابقه طراحی و محورهای بخش عکاسی آن شامل پوشاک از منظر فرد (شخصیت محور  ـ هویت فردی و پوشاک و جامعه (هویت قومی، گروهی و اجتماعی) است.

کمیتۀ اجرایی در نظر دارد به برگزیدگان هر دو بخش علمی و هنری در هر رشته جوایز و تقدیرنامه اهدا نماید که نفر اول تا سوم به ترتیب 20 میلیون ریال، 15 میلیون ریال و 10 میلیون ریال  دریافت می‌کنند.

آخرین مهلت ارسال آثار و مقالات به دبیرخانه جشنواره دهم آذر ماه سال جاری است و زمان برگزاری این جشنواره 24 و 25 آذرماه تعیین شده است.

علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره iau.nfiic.ir مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد