مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بهبودزخم های کهنه کارخانه های نساجی مازندران

کارخانه های نساجی مازندران با پیشینه فعالیت حدود یک قرن ، از جمله کارخانه های ریشه دار و قدیمی نساجی کشورهستند که به دلیل برخی تصمیم های نادرست گذشته با تهدیدهای جدی مواجه شده و خسارت های سنگینی را برداشته و اینک این خسارت ها با همت ویژه دولت یازدهم در حال جبران است.  نخستین کارخانه نساجی مازندران در سال 1309 به عنوان یکی از صنایع بزرگ ایران فعالیت خود را در قائمشهر آغاز کرد و در گذشته نه چندان دور کارخانه های نساجی مازندران در قالب سه کارخانه بزرگ نساجی شماره یک، دو و سه هر کدام به تنهایی از صفر تا صد تولید پارچه شامل ریسندگی (تولید نخ از پنبه)، بافندگی، رنگرزی و عرضه آن به بازار را انجام می داد و در سراسر کشور شعبه های فروش پارچه داشت.
در سالهای نه چندان دورمردم قائمشهر با صدای سوت کارخانه های نساجی مازندران ساعت خانه خود را کوک می کردند و چرخه کار و تولید دراین کارخانه ها رونق داشت .
هنوزهم مردم قائمشهر از یادشان نرفته آن روزها و شب هایی که کارخانه های نساجی مازندران فعالیت می کردند و برای جابجایی شیفت کاری کارگرانش با نواختن صدای سوت ، کارگران هوشیار می شدند که زمان کار است.
اما آن دوران طلایی فعالیت کارخانه های نساجی مازندران گذشت و شاهدیم که یک یک بخش های این کارخانه ها رو به زوال رفتن و دیوارهای برخی از آنها نیز به تله ای از آوار و ویرانه تبدیل شد .
به اظهارنظر و تحلیل کارشناسان اقتصادی و تشکل های کارگری ، کارخانه های نساجی مازندران به دلیل بروز نشدن تکنولوژی و روند نامطلوب سیاست گذاری اقتصادی و تعطیلی برخی از واحدها منجربه تعدیل نیروهای کار و کاهش تولید این کارخانه ها شده است و استمرار این رویه زنگ نابودی این صنعت ریشه دار مازندران را به صدا درآورده بود .
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران از آن جمله مسوولانی است که روند اجرای خصوصی سازی در واحدهای نساجی مازندران را نامطلوب ارزیابی کردو این روند خصوصی سازی را باعث تعطیلی ، رکود کارخانه و تعدیل نیروی کار آن دانست .
نصر الله دریابیگی به تلاش های دولت برای رفع بخشی ازمشکلات کارخانه های نساجی مازندران اشاره کرد و ادامه داد : خوشبختانه گام های خوبی برای خروج از رکود و بحران و بازگشت به دوران گذشته رونق و تولید در این واحد صنعتی مهم استان انجام شده است .
کارخانه های نساجی مازندران که به اظهار بسیاری از کارشناسان برند و مارکش بین المللی است و بسیاری از کشورهای دنیا با نامش آشنا هستند امروز تن نحیف و بیمارش به مرهمی نیاز دارد تا بهبود یابد .
با استقرار دولت تدبیر و امید حمایت های ویژه از این کارخانه ها در قالب پرداخت مطالبات ده ساله کارگران و بازنشستگان و تصمیم اخیر مبنی بر پرداخت تسهیلات برای راه اندازی واحدهای رنگریزی و ریسندگی آغاز شده که امید است به زودی با رهاوردهای مناسب اجرایی عجین شود و صدمات وارده به این کارخانه ها ترمیم شود.
فرماندار شهرستان قائمشهرگفت : با تلاش و همت صورت گرفته از سوی دولت یازدهم مطالبات و معوقات چندین ساله کارگران و بازنشستگان کارخانه نساجی مازندران پرداخت شد .
مهدی محمدی ادامه داد : سال گذشته با حمایت بانک ملی ایران و سرمایه گذار کارخانه نساجی مازندران مطالبات و معوقات یکهزار و 180 کارگر و بازنشسته این کارخانه پرداخت شد .
وی از حمایت مدیر کل بانک ملی ایران و سرمایه گذار کارخانه نساجی مازندران قدردانی کرد و ادامه داد : با تلاش این مجموعه ها ، پس از 10 سال مطالبات کارگران و بازنشستگان کارخانه نساجی مازندران پرداخت شد .
فرماندار قائمشهر از توسعه صنعت نساجی مازندران به عنوان برنامه های آتی نام برد و گفت: مطالبه دو کارخانه نساجی مازندران و قائمشهر برای دریافت تسهیلات مورد موافقت گرفت و پرداخت می شود .
فرماندار قائمشهر میزان تسهیلاتی که برای راه اندازی واحد رنگریزی و چاپ کارخانه نساجی مازندران اختصاص می یابد را 200 میلیاردریال اعلام کرد و افزود :راه اندازی این دو واحد نقش بسزایی در تولید و بویژه اشتغال در قائمشهر خواهد داشت .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 200 کارگر در کارخانه نساجی مازندران مشغول فعالیت هستند ، ادامه داد : با راه اندازی بخش چاپ و رنگریزی ، تعداد کارگران به یکهزار نفر افزایش خواهد یافت .
محمدی گفت : هم اکنون کارخانه نساجی مازندران (شماره سه ) واقع در جاده نظامی روزانه چهارتن نخ و بیش از 50 هزار متر پارچه تولید می کند .
وی از انتقال کارخانه نساجی شماره (دو) با ظرفیت کارگران موجود به جاده نظامی و در مجموعه کارخانه نساجی شماره (سه ) خبر داد و گفت : هم اکنون 350 کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در سفراخیر رییس جمهوری به مازندران و در آیین بازگشایی پلمپ چهارساله دستگاه های کارخانه نساجی مازندران گفت : برخی تحلیل ها در باره رو به انقراض بودن صنعت نساجی نادرست است و برخلاف این تصورات و بینش نادرست ، این صنعت همیشه مورد نیاز است و هیچگاه منقرض نخواهد شد .
محمد رضا نعمت زاده ذهنیت سازی در باره انقراض نساجی در کشور را کم لطفی به این صنعت توصیف کرد و گفت : می بایست همگام با نیاز جامعه و همراه با توسعه تکنولوژی برای روزآمد کردن تولیدات کارخانه های نساجی تلاش شود .
وی ادامه داد : کشور ما سالانه به یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب پارچه نیاز دارد در حالی که تنها 800 میلیون متر مکعب آن در داخل کشور تامین و بقیه از خارج وارد می شود .
وی افزود : با برداشته شدن قدم های خوب در زمینه رونق نساجی ، امیدواریم کارخانه های داخل کشور همگام با نیاز جامعه تامین کننده تمامی نیازهای پارچه کشور باشند .
نعمت زاده گفت : کشورهای دیگر به داشتن کارخانه های قدیمی نساجی افتخار و با همگام سازی آنها با دانش روز و فناوری ، استفاده بهینه ای از این ظرفیت ها می کنند .
وی از کارخانه های نساجی مازندران واقع در قائمشهر به عنوان واحدهای قدیمی نساجی کشور یاد کرد و افزود : فرسوده بودن این کارخانه ها بینش نادرستی است که نباید تعمیم یابد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : متاسفانه روند نادرست خصوصی سازی نساجی مازندران به جای رونق باعث ضربه زدن به آن و کسب درآمد برای برخی افراد شد.
نعمت زاده ابراز امیدواری کرد که با تلاش های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید و رفع بخشی از مشکلات کارخانه نساجی مازندران ، رونق و شکوفایی همچون گذشته به این صنعت بازگردد.
مدیرعامل بانک ملی ایران نیز از آمادگی این بانک برای توسعه فعالیت کارخانه نساجی مازندران خبرداد و گفت: پیش از این بانک ملی برای رفع مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و مهم کشور و مازندران تلاش هایی را انجام داده است .
عبدالناصر همتی ادامه داد : حقوق و معوقات کارگران که معضل چندین ساله کارخانه نساجی مازندران به شمار می رفت با دستور مسئولان ارشد کشوری سال گذشته رفع و حقوق و معوقات پرداخت شد .
مدیر عامل بانک ملی ایران بدهی معوقه به بانک ملی را مشکل اصلی کارخانه نساجی مازندران برشمرد و گفت: این مشکل می تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت کارخانه باشد .
وی ادامه داد: به ازای بدهی کارخانه نساجی به بانک ملی زمین این کارخانه واقع در شهر قائمشهر با قیمت گذاری کارشناسی به این بانک داده می شود .
به گفته همتی با انجام این روند ، مشکل مهم کارخانه نساجی مازندران رفع خواهد شد .
امید است چرخ کارخانه های نساجی مازندران با پشت سر گذاشت پیچ وخم ها ودست اندازهای کاری به راه خود پرشتاب ادامه دهد.
اکنون دست شفابخش دولت یازدهم به کمک این کارخانه های ریشه دار نساجی کشور آمده است تا بارقه امید به احیای این کارخانه ها باردیگر جوانه بزند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد