مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

امضای بزرگ‌ترین پیمان تجاری جهان

 ایالات متحده و 11 کشور کرانه اقیانوس آرام، پس از حدود 10 سال مذاکره با هدف برچیدن موانع تجارت، بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه تجارت آزاد جهان را منعقد کردند.
بزرگ‌ترین پیمان تجاری جهان، پس از یک دهه چانه‌زنی، امروز میان آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام منعقد شد؛ این پیمان با هدف اجرای استانداردهای شغلی و محیطی و همین‌طور حمایت از مالکیت معنوی شرکتهای چند ملیتی منعقد شده است.  به‌گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این پیمان که با عنوان «پیمان همکاری ترنس-پاسیفیک» خوانده می‌شود، تلاش دارد تا مبادلات تجاری میان ایالات متحده، استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، برونئی و ویتنام را ترویج و توسعه دهد. این کشورها روی هم رفته 40 درصد از حجم کل خروجی اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند. با این حال، اتحادیه‌های تجاری و سایر مخالفان این پیمان معتقدند، معاهده تجاری فوق کارگران را در معرض رقابت جهانی قرار داده و هزینه‌های شغلی را بالا می‌برد.
به هر ترتیب، انعقاد این پیمان برای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، آن هم پس از مذاکرات نفس‌گیر هفته گذشته در آتلانتا، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. پیمان ترنس-پاسیفیک، همچنین برای «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن که تلاش می‌کند یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را پس از دو دهه رکود به روزهای اوج خود بازگرداند، یک موهبت بزرگ محسوب می‌شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، پیمان ترنس-پاسیفیک به مدت 10 سال با چانه‌زنی و مخالفت‌هایی از جانب برخی کشورها مواجه بوده است. به‌عنوان مثال، برخی صنایع ایمن از نوسانات اقتصادی ژاپن، آمریکا و سایر کشورها، نظیر صنایع خودروسازی و نساجی، تمایل چندانی به انعقاد این پیمان نداشته‌اند. صنایع داروسازی و پزشکی نیز از مخالفان این پیمان هستند. آنها مدعی هستند که ممکن است به‌واسطه این پیمان، حق مالکیت معنوی تولید داروها در انحصار آمریکایی‌ها قرار بگیرد و دسترسی کشورهای فقیر به داروهای حیاتی محدود شود. منتقدان همچنین از این مساله نگرانند که این پیمان ممکن است دست کشورهای چند ملیتی را برای به چالش کشیدن قوانین بین‌المللی، باز گذشته و سلامت عمومی و محیط زیست را به‌خطر اندازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد