مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

امکان ساخت نانوالیاف با اندازه‌ کنترل شده

پژوهشگر دانشگاه زنجان در تحقیقات خود به بررسی عوامل مؤثر بر ساخت نانوالیاف پلیمری به روش الکتروریسی پرداخته‌ است که می‌توان با اعمال تغییر و بهینه کردن شرایط فرایند، به ساخت نانوالیافی با قطر و اندازه‌ مورد نظر دست یافت. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، امروزه نانوفناوری دارای کاربردهای مختلفی در اکثر زمینه‌ های علمی است. یکی از این موارد، تهیه نانوالیاف است که در صنایع مختلفی مانند پزشکی، دارورسانی، نساجی و دفاعی قابل استفاده است. نانوالیاف پلیمری به کمک فرایند الکتروریسی و از طریق اعمال یک میدان الکتریکی خارجی بر محلول و یا مذاب یک پلیمر قابل تولید هستند.
دکتر امیر دوستگانی مجری طرح بررسی عوامل مؤثر بر ساخت نانوالیاف پلیمری به روش الکتروریسی گفت: «با استفاده از نتایج بدست آمده از این طرح می ‌توان محدوده‌ای از متغیرها را که می‌ تواند منجر به دستیابی به نانوالیاف با اندازه‌ مورد نظر شود، شناسایی کرد. بدین ترتیب هزینه‌ تولید کاهش یافته و سرعت دستیابی به نانوالیاف مورد نظر افزایش می یابد. عوامل مختلف تأثیرگذار بر متوسط قطر نانوالیاف نهایی بررسی شده در این طرح شامل غلظت پلیمر، ولتاژ اعمال شده، شدت جریان محلول و ... بوده است.»
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر امیر دوستگانی عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان است که نتایج آن در مجله‌ی Textile Research Journal (جلد 85، شماره 14، سال 2015، صفحات 1445 تا 1454) به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد