مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

رصد تولید در 36 محصول صنعتی

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در 11 ماهه فعالیت دولت یازدهم تا تیرماه سال 1393 از مجموع 36 محصول منتخب صنعتی بررسی شده، 21 محصول منتخب در مقایسه با مدت مشابه قبل از آن با رشد تولید مواجه بوده‌ و 15 محصول نیز افت تولید را تجربه کردند.  از مهم‌ترین محصولاتی که در این مدت رشد تولید را تجربه کردند می‌توان به انواع خودروی سواری، فولاد خام، یخچال و فریزر، ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی و تجهیزات صنعتی اشاره کرد و کولر آبی، الیاف آکریلیک، کامیون کشنده و... نیز در این مدت با بیشترین کاهش تولید مواجه بوده‌اند.

رکود به وجود آمده در بازار موجب شد در سال‌های اخیر اکثر محصولات با افت تولید مواجه شوند، افتی که موجب شد برای عبور از آن برنامه‌های اورژانسی تدوین شود تا با رفع موانع، رشد به تولید بازگردد. از جمله اقدامات صورت گرفته دراین مدت برای بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید می‌توان به مصوبه 35 ماده‌ای از سوی هیأت وزیران، مصوبه بهبود شاخص‌های کسب‌وکار و شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار، تهیه پیش‌نویس‌های مرتبط در قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، لغو یا اصلاح چندین مورد از مصوبات دولت قبلی و چندین مورد از مصوبات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، اصلاح برخی از ضوابط، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مهم حوزه تولید و تجارت از قبیل اصلاح فرآیند ثبت سفارش و برنامه‌ریزی برای حذف آن، اصلاح مراحل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری اشاره کرد.
 رفع برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی و کاهش یا حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها و حذف نیاز به دریافت مجوزهای موردی، حذف جرایم افزایش میزان بهره‌برداری از معادن، حذف ایران‌کد و طرح شبنم از فرآیند تجاری و بازرگانی کشور، اصلاح برخی ردیف‌های تعرفه‌ای و طبقه‌بندی گروه‌های کالایی در جهت مدیریت تقاضای ارز، افزایش مدت اعتبار ثبت سفارش از 3 ماه به 6 ماه، پیگیری لغو تعهد ارزی از صادرات غیرنفتی و تداوم معافیت مالیاتی برای صادرات از دیگر اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر است که می‌توان رشد تولید را به آن نسبت داد.
محصولات منتخب با رشد مثبت

آمار اعلام شده بیانگر آن است که سموم دفع آفات نباتی در 11 ماهه دولت یازدهم تا تیرماه سال 93 نسبت به مدت مشابه قبل بیشترین رشد تولید را تجربه کرده، به طوری که در این مدت در مجموع 34 هزار و800 تن سموم دفع آفات نباتی در کشور تولید شد که در مقایسه محصول تولید شده در مدت مشابه سال قبل سموم دفع آفات نباتی رشدی 28.3 درصدی را تجربه کرده است.

رده دوم بیشترین رشد تولید در این مدت به وانت رسیده است. براساس این آمار در مدت زمان بررسی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموع 116 هزار و 600 دستگاه وانت در کشور تولید شده که در قیاس با 96 هزار و 600 دستگاه وانت تولید شده در مدت مشابه سال قبل رشدی 20.7 درصدی داشته است.

سومین محصولی نیز که در این مدت توانست رشد قابل قبول را کسب کند به صنعت خودروسازی برمی‌گردد؛ به طوری که در این مدت انواع سواری ون و دو دیفرانسیل توانسته رشد 17.1 درصدی را تجربه کند. در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 700 هزار و 700 دستگاه انواع سواری ون و دو دیفرانسیل در کشور تولید شده، این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل 598 هزار و 200 دستگاه سواری ون و دو دیفرانسیل در کشور تولید شده بود.

یخچال و فریزر نیز در این مدت زمان مذکور توانست با رشد 14.8 درصدی در جایگاه چهارم محصولاتی که رشد تولید تجربه کرده‌اند قرار گیرد. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 997 هزار و 300 دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولید شده است. آمار تولید انواع یخچال و فریزر در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 868 هزار و 600 دستگاه بوده است.

اما کنسانتره زغال‌سنگ پنجمین محصولی است که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده است؛ براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 845 هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور تولید شده که در مقایسه با تولید 756 هزار و 900 تنی کنسانتره زغال‌سنگ در مدت زمان مشابه سال قبل تولید در این بخش نیز رشدی 11.6 درصدی داشته است.

محصولات منتخب با رشد منفی

پس از محصولاتی که توانسته‌اند رشد تولید را تجربه کنند، حال نوبت به افت تولیدی‌ها در مدت زمان مورد بررسی می‌رسد. براساس آمار اعلام شده از مهم‌ترین محصولاتی که در این مدت با کاهش تولید مواجه بودند، می‌توان به محصولات فولادی، سیمان، ماشین لباسشویی، آلومینیوم و پتروشیمی اشاره کرد. براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی کولر آبی بیشترین افت تولید را تجربه کرده است. در این مدت در مجموع 877.7 هزار دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که در مقایسه با تولید 1357.6هزار دستگاه کولر آبی در سال گذشته این بخش افتی 35.3 درصدی را در کارنامه تولیدی خود ثبت کرده است.

تولیدکنندگان الیاف اکریلیک نیز در این مدت افت 22.1 درصدی را تجربه کرده اند. در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 22 هزار تن الیاف اکریلیک در کشور تولید شده است. این در حالی است که مدت زمان مشابه سال قبل تولیدکنندگان این بخش موفق به تولید 28.2 هزار تن الیاف اکریلیک شده بود.

اما جایگاه سومین محصولی که در مدت زمان مورد بررسی افت تولید داشته به کامیون کشنده اختصاص یافته است. براساس آمار اعلام شده از سوی تولیدکنندگان این بخش در مدت زمان مذکور افت 16.4 درصدی داشته است.
در مدت زمان مورد بررسی 7.3 هزار دستگاه کامیون کشنده در کشور تولید شده، این در حالی است که مدت زمان مشابه سال قبل تولیدکنندگان این بخش 8.7 هزار دستگاه کامیون کشنده در کشور تولید کرده بودند. به گزارش دنیای اقتصاد، تولید کارتن نیز در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 14 درصدی داشته است. تولیدکنندگان کارتن در 11 ماهه نخست فعالیت دولت یازدهم تا تیرماه سال 1393 در مجموع موفق به تولید 319.2 هزار تن کارتن شده‌اند. این در حالی است که مدت مشابه سال قبل آن تولید این بخش 371.1 هزار تن بوده است. دوده نیز در این مدت افتی 12.4 درصدی را تجربه کرده است؛ به طوری که براساس آمار اعلام شده تولیدکنندگان این بخش در مدت زمان مورد بررسی در مجموع موفق به تولید 67.8 هزار تن دوده در کشور شده‌اند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل تولید این بخش در کشور برابر با 77.4 هزار تن بوده است.اما دیگر محصولی که در مدت زمان مورد بررسی افت تولید را تجربه کرده به «دی‌ام‌اتی» اختصاص داشته است.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 36.8 هزار تن «دی‌ام‌اتی» در کشور تولید شده، این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل تولید این بخش برابر با 40.6 هزار تن بوده است.


منبع : اقتصاد آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد