مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

خودسوزی تولید در هزارتوی پیچیدگی نظام بانکی!

خودسوزی یک صنعتگر ایلامی درست چند روز مانده به اعلام عمومی بسته ضدرکود دولت بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی به ویژه حوزه صنعت را در شوک بزرگی فرو برد. اتفاقی که اگرچه شاید در نوع خود استثنایی باشد، اتفاقی ناگوار که در صورت تکرار می‌تواند چهره صنعت و تولید کشور را خدشه‌دار کند.
 به گزارش سرویس اقتصاد گیل تکس، بدرفتاری نظام بانکی با بخش صنعت و تولید و حمایت نکردن بانکها از تولیدکنندگان موضوع تازه‌ای نیست. از مقامات مسئول گرفته تا فعالان بخش خصوصی همگی متفق القول هستند که نظام فعلی بانکی کشور کارایی لازم را برای حمایت از بخش صنعت و تولید ندارد.  گرچه بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور با تسهیلات بانکی ایجاد شده و هم‌اکنون نیز فعال هستند اما بنگاههای بسیار دیگری نیز به دلیل ضعیف نظام بانکی تعطیل شده و کارگران آنها نیز از کار بیکار شده‌اند.

محمد مروج، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با استناد به اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که "836 شرکت در شهرکهای صنعتی کشور توسط بانکها تصاحب شده‌اند که از این تعداد 200 شرکت نیمه تعطیل و مابقی تعطیل هستند. در این بین نه بانک به پول خود رسیده و در همین حال سرمایه‌گذار نیز فراری است و کارگران هم بیکار شده‌اند. این یعنی یک معامله باخت- باخت."

پیشتر نیز نعمت زاده طی گزارشی به هیئت دولت از تعطیلی 14 هزار واحد صنایع کوچک و متوسط طی سالهای گذشته خبر داد که به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از این تعداد تعطیلی حدود 9 هزار مورد مربوط به هشت سال گذشته بوده است.

اما تجربه نشان داده که اعتراضات و انتقادات صنعتگران و تولیدکنندگان و حتی مقامات دولتی در بخش صنعت و تولید نسبت به عملکرد نظام بانکی خیلی موثر نبوده است و نظام بانکی همواره توانسته به مدد پشتوانه‌ها و لابی‌های قدرتمند خود حرفش را به کرسی بنشاند.
 در رخدادی نادر و البته تاسف بار چندی پیش یک صنعتگر ایلامی دست به خودسوزی در جلوی یکی از بانکهای دولتی زد. اقدامی که گفته شد در واکنش به بدرفتاری این بانکی با این صنعتگر صورت گرفته است. این اتفاق درست چند روز قبل از برگزاری همایش دولت برای اعلام عمومی بسته ضدرکود انجام شد. اتفاقی که وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به واکنش وادار کرده و وی عنوان کرد که صنعتگر ایلامی مدعی شده بود که دو نفر از کارمندان بانک از وی حق حساب خواسته‌اند.

مرگ تاسف بار صنعتگر ایلامی در حالی رخ داده که حالا به نظر می‌رسد یک مورد دیگر تهدید به خودکشی یک صنعتگر زنگ هشداری برای مسئولان تولید است تا از وقوع رخدادهای مشابه جلوگیری کنند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران در این باره گفت: در ساوه نیز فردی تهدید به خودسوزی کرده است. گفته می‌شود کارخانه این فرد را گرفته‌اند. البته ما موافق چنین اعمالی نیستیم و نباید هر کس تحت فشار مالی قرار بگیرد تهدید به انجام چنین کاری بکند. البته به نظر می‌رسد مسائل دیگری هم وجود داشته باشد.

احمدپورفلاح با اشاره به اینکه نظام بانکی باید از بخش تولید و صنعت حمایت کند، در عین حال اظهار کرد: البته ما صد در صد مخالف عملکرد عناصر نامطلوب هستیم. افرادی که وام‌های بانکی را گرفته و در بخشهایی غیر از صنعت و تولید خرج کرده‌اند.

او همچنین درباره خودسوزی صنعتگر ایلامی عنوان کرد: وی سال قبل 5 میلیارد تومان درخواست اعتبار کرده بود که در بهمن ماه 2.5 میلیارد تومان به وی داده شد و قرار بود طرح توجیهی را برای بانک بیاورد تا مابقی تسهیلات را بگیرد که متاسفانه این اتفاق تلخ رخ داد.
 رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران همچنین درباره بسته ضدرکود دولت گفت: عمده نظرات بخش خصوصی در این بسته گنجانده شده است. البته بعید می‌دانم این بسته بتواند تنها طی 18 ماه به صورت کامل اجرایی شود چرا که برخی از بندهای این بسته باید در مجلس به تصویب برسند که این فرایند زمان‌بر خواهد بود. ضمن اینکه به مسائلی مانند کوچک سازی دولت و مبارزه با فساد در این بسته توجهی نشده است.

براساس تازه‌ترین اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت بانکها مکلف شده‌اند 60 درصد از کل تسهیلات پرداختی خود را به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص دهند. از سوی دیگر در بسته ضدرکود دولت نیز تاکید شده که برای جلوگیری از تشدید بنگاهداری بانکها، بانکها موظف شده‌اند ظرف مدت تعیین شده بخشی از اموال خود را فروخته و تبدیل به پول برای دادن تسهیلات کنند. از سوی دیگر افزایش سرمایه بانکهای تخصصی نیز به منظور افزایش قدرت وام دهی آنها در دستور کار است. همه این موارد نشان می‌دهد که دولت برای اصلاح نظام بانکی و تقویت آن به منظور ارائه خدمت بیشتر به تولید و صنعت برنامه جدی دارد اما باید دید آیا در نهایت لابی قدرتمند نظام بانکی اجازه چنین اصلاحاتی را خواهد داد و آیا اینکه اصلا خودسوزی صنعتگر ایلامی و دیگر موارد احتمالی اهمیتی برای نظام بانکی داشته است یا خیر.
منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد