مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

قاچاق ابریشم نوغانداری خراسان را از سکه انداخت

خراسان رضوی قطب تولید ابریشم است اما دیگر همانند سال‌های گذشته تولیدکنندگان انگیزه فعالیت در این بخش را ندارند چرا که واردات و قاچاق گسترده ابریشم تولیدات نوغانداران خراسانی را از سکه انداخته و ادامه این روند برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی لازم را ندارد.
  در حالی که صنعت نوغانداری از مشغله‌های بومی در خراسان رضوی محسوب می‌شود اما چند صباحی است که سایه شوم قاچاق ابریشم بر سر شاغلان این صنعت سنگینی می‌کند.

طی سالیان گذشته اشتغال در بخش صنعت نوغانداری دارای صرفه اقتصادی بود اما اکنون به خاطر ورود بی‌رویه پیله‌های خارجی و به حاشیه راندن تولیدکنندگان پیله تولیدکننده داخلی دارای اهمیت قابل توجهی نیست.

تهدید صنعت نوغانداری با واردات پیله خارجی

فریدون سرجمعی رئیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم استان‌های خراسان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: واردات پیله و ابریشم خارجی روز به روز صنعت نوغانداری را تهدید می‌کند.

سرجمعی اظهار کرد: در سالیان قبل چرخ اقتصاد این استان به وسیله تولید ابریشم رونق فراوانی داشت و اغلب روستائیان در این بخش فعالیت می کردند اما به مرور زمان و با بی توجهی به تولیدکنندگان و گسترش واردات، این صنعت به نوعی دچار افول و سقوط شد.

صنعتی که از مهاجرت روستائیان جلوگیری می کند

وی ادامه داد: صنعت نوغانداری باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی دوباره رونق بگیرد زیرا این صنعت موجب ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان می شود.

رئیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم استان‌های خراسان با اعلام اینکه واقعی شدن نرخ تضمینی خرید پیله ابریشم از دغدغه‌های این بخش به حساب می آید، اظهار کرد: سال 1379زمان رونق و شکوفایی صنعت نوغانداری در استان خراسان بزرگ بود و بعد از آن به دلیل مشکلاتی نظیر هزینه بالای تولید، ورود پیله خشک و نخ ابریشم قاچاق، کاهش تدریجی توتستانها، کمبود صنایع فرآوری و کمبود واحدهای پژوهشی به روز و کارآمد؛ نوغانداران از ادامه فعالیت در این بخش دلسرد شدند.

قاچاق ابریشم صنعت نوغانداری را فلج کرده است

سرجمعی در خصوص کاهش چشم‌گیر تعداد نوغانداران تصریح کرد: در حال حاضر اغلب سالخوردگان روستایی در این بخش مشغول هستند و جوانان تمایلی برای فعالیت در این حوزه ندارند طوری که مطابق آمارها در دهه ۷۰ بیش از ۸ هزار خانوار روستایی در بخش نوغانداری فعال بودند اما این رقم امروز به ۲ هزار خانوار کاهش یافته است.

پرویز فروزانفر دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه صنعت نوغانداری به خاطر قاچاق آسیب دیده به خبرنگار مهر، گفت: قاچاق ابریشم صنعت نوغانداری را فلج کرده است.

فروزانفر تصریح کرد: رونق این صنعت می تواند به تامین مواد اولیه در صنایع نساجی، پزشکی ، دامپروری و طیور کمک کند و از سویی دیگر موجب اشتغالزایی می شود.

لزوم تدوین طرح جامع وضعیت پیله و ابریشم

وی بر لزوم تدوین طرح جامع وضعیت پیله و ابریشم تاکید کرد و گفت: ورود بی رویه و گسترده ابریشم از مبادی غیر رسمی باید کنترل و مهار شود زیرا این صنعت کم هزینه، اشتغال زا و پردرآمد است و می توان از این طریق زمینه ایجاد فرصتهای شغلی را فراهم و درآمد ارزی مناسبی را بدست آورد. 

به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی جلوگیری از قاچاق با استفاده از ظرفیت بخش گمرک در کاهش چالش‌های صنعت نوغانداری موثر است.

عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان

اکبر میبدی از نوغانداران خراسانی با انتقاد از قاچاق و واردات ابریشم به خبرنگار مهر گفت: رغبت نوغانداران برای فعالیت در این بخش کم شده و این امر رکود صنعت نوغانداری را در پی داشته زیرا قاچاق و واردات جایی برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی باقی نگذاشته است.

میبدی عنوان کرد: در حال حاضر نوغانداران بسیاری به مشاغل دیگری روی آورده‌اند و آنان به دلیل عدم حمایت‌های لازم و نداشتن درآمد مناسب از این کار دست کشیده‌اند؛ حال آنکه در صورت حمایت کافی، این صنعت می توانست نقش بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصاد داشته باشد.

وی بیان کرد: بدون تردید به دلیل هزینه‌های بالای تولید و واردات بی‌رویه، امکان کار در این بخش سخت است و ادامه فعالیت صرفه اقتصادی ندارد.

اختصاص اعتبارات و تسهیلات لازم به نوغانداران

یکی دیگر از نوغانداران نیز به مهر گفت: در حال حاضر اغلب نوغانداران از نبود حمایت های لازم و عدم بیمه گلایه مند هستند و این امر در حالی است که حتی به تولیدات آنها توجهی صورت نمی گیرد.

ابراهیم پوردهقانی با اعلام اینکه اگر اعتبارات و تسهیلات لازم در اختیار نوغاندار قرار بگیرد بسیاری از مشکلات این بخش حل می شود، افزود: مهمترین مشکل در این حوزه نداشتن ضامن برای دریافت تسهیلات بانکی و کارمزد بالای تسهیلات است.

وی یادآور شد: پایین بودن نرخ خرید پیله تولیدی موجب شده تا جوانان از فعالیت در این بخش دست کشیده و به سایر مشاغل روی آورند.

امروز صنعت نوغانداری نیازمند توجه و حمایت ویژه است و شاید اگر دیر بجنبیم دیگر صنعتی به این نام در خراسان رضوی وجود نداشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد