مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ضرورت حمایت از صنعت رو به رشد نساجی در آذربایجان شرقی

نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع استان آذربایجان شرقی است؛ نخستین واحدهای ریسندگی و بافندگی و تولید پوشاک در تبریز شکل گرفت و به علت قرار داشتن این شهر در مسیر جاده ابریشم، صنعت نساجی در این منطقه رونق خاصی یافت به طوریکه تولیدات نساجی و پوشاک تبریز از یک قرن پیش در بازارهای داخلی و کشورهای آسیای میانه و قفقاز به فروش می رسد .   رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی نساجی آذربایجان شرقی می گوید : آثار باقی مانده در موزه های داخلی و خارجی از قدمت هزار ساله فرش دستباف نفیس و ابریشمی و نیز منسوجات کلافه ای که مختص مناطق آذربایجان است، حکایت دارد .
آقای پروینی می افزاید: اکنون 915 واحد تولیدی کوچک و بزرگ نساجی در آذربایجان شرقی فعالند و علاوه بر آن هزار و 500 واحد تولید پوشاک و البسه نیز در آذربایجان شرقی بخش مهمی از نیازهای کشور را تولید می کنند.
وی اضافه می کند: اکنون در تنوع تولید محصولات نساجی و پوشاک استان های تهران ، آذربایجان شرقی ، اصفهان ، یزد ، مازندران و خراسان مهمترین قطب های محصولات نساجی کشور هستند .
رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی نساجی آذربایجان شرقی می گوید : همجواری استان با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و اروپا ، تولید بخش قابل توجهی از مواد اولیه نساجی در استان، صنعتگران ماهر ، پیشینه تاریخی و از همه مهمتر تبدیل شهر تبریز به بزرگترین مرکز تولید فرش دستباف ، حوله ، پتو و پرده از مزایای صنایع نساجی منطقه است که با وجود همه مشکلات دراین حوزه اکنون حدود 60 هزار نفر در صنایع نساجی استان مشغول بکارند .
آقای پروینی با اشاره به راه اندازی یکی از بزرگترین کارخانجات نساجی خاورمیانه در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز با مشارکت سرمایه گذاران خارجی ، ورود فناوریهای نوین دراین صنعت و تاثیر آن در پویایی و شکوفایی صنعت منطقه می گوید:‌ با وجودیکه در طراحی هنری، بازاریابی و فروش و حضور در بازارهای جهانی مشکل داریم اما سعی کرده ایم جوانان جویای کار را به حوزه طراحی محصولات نساجی ترغیب کنیم .
وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید پنبه کشور 220 هزار تن در سال است، می افزاید: صنایع نساجی کشور توان خرید و مصرف 160 هزار تن محصولات پنبه داخل کشور را دارد ولی متاسفانه به علت نبود برنامه ریزی تولید محصول راهبردی پنبه در کشور به 70 هزار تن در سال کاهش یافته و تولید پنبه در آذربایجان شرقی نیز دچار چالش های زیادی شده است .
قائم مقام یکی از کارخانجات نساجی تبریز می گوید : باید به تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه نساجی بهای بیشتری داد و ما از مسئولان دانشگاه های تبریز خواسته ایم که به ایجاد دانشکده مستقل نساجی در تبریز اقدام کنند .
آقای کوچه مشکی می افزاید: باید تولید محصولات نساجی و پوشاک ما با جدیدترین مدل های روز جهانی و ازلحاظ کیفیت در حد استانداردهای موجود صورت گیرد .
وی اضافه می کند: در کنار توجه به محتوای ظاهری و باطنی محصولات نساجی باید نیم نگاهی هم به بازارهای مصرف جهانی داشته باشیم .
آقای کوچه مشکی می افزاید: اکنون صادرات پوشاک و نساجی چینی ، ترکیه و هند به ترتیب به 150 ، 20 و 18 میلیارد دلار در سال رسیده است و مجموع صادرات و گردش مالی محصولات نساجی جهان 430 میلیارد دلار است که باید یکصدم آن سهم محصولات نساجی ایرانی باشد که متاسفانه پارسال حدود 130 میلیون دلار بود.
وی اضافه می کند: تاثیر فناوری های نوین در صنایع نساجی سریع نیست و در هر 10 سال شاهد یک تغییر در سامانه های ماشین آلات و تولید هستیم .
آقای کوچه مشکی می افزاید: علاوه بر آن حوزه صنایع نساجی وسیع است و بخش خصوصی و دولتی با کمترین سرمایه گذاری می تواند حوزه صنایع نساجی را پویا کند .
مدیر یکی از کارخانجات پتوبافی تبریز نیز می گوید : توجه به NGO ها و انجمن های تخصصی در حوزه نساجی و انتخاب مدیران آگاه و کار بلد از خواسته های صاحبان صنایع نساجی است .
آقای درخشان فر می افزاید: صنعت نساجی ایران در اقتصاد مقاومتی حرف های زیادی دارد و در صورت توجه ملی و محلی می تواند بخشی از نیازهای کشور را به راحتی تولید و تامین نماید .
وی اضافه می کند: ایران سالانه بیش از 100 میلیون مترمربع چادر شب مصرف می کند و چند سال پیش گروه کارخانجات تولیدی چادر شب ایران در جاده آذرشهر با احداث صدها هزار متر سالن تولید درصدد راه اندازی این محصول بودند که بی توجهی ها موجب انصراف مدیران آن شد و اکنون به محل تولید ایران خودرو تبریز تبدیل شده است و ما همچنان چادر شب خود را از کشورهای چین ، ژاپن ، کره و تایوان وارد می کنیم در حالیکه این کشورها یک متر مصرف داخلی ندارند .
رئیس اداره توسعه صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز می گوید: نیازهای حیاتی صنایع نساجی استان به روز کردن تجهیزات و ماشین آلات فرسوده و نوسازی آنهاست و علاوه بر آن تولید محصولات متنوع ، روزآمدی ، تنوع و کیفیت و زیبایی و برندسازی احساس می شود .
آقای فیاضی می افزاید: بازار 300 میلیون نفری کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه و قفقاز فرصت خوبی برای صدور محصولات نساجی آذربایجان شرقی است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد