مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

فراخوان سرمایه‌گذاری شرکتهای ایرانی در شهر صنعتی سلیمانیه عراق

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی عراق با اشاره به اختصاص 250 هکتار زمین در این منطقه برای احداث کارخانه‌های صنعتی و تولیدی ایرانی گفت: فعالیت و حضور شرکتهای ایرانی در این منطقه فرصتی مناسب برای ایجاد جهش در صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود.

عادل گویلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره شهر صنعتی بین‌المللی سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق توضیح داد: هلدینگ شرکت‌های عراقی و ایرانی که از سال 2008 ایده و طرح منطقه صنعتی بین‌المللی سلیمانیه را در دستور کار خود قرار داد، بعد از حدود پنج سال توانسته این ایده و طرح را به مرحله اجرا برساند.     او با اشاره به اینکه در شهر صنعتی ‌بین‌المللی سلیمانیه 250 هکتار زمین برای احداث واحدهای صنعتی و تولیدی ایرانی اختصاص یافته است،‌ گفت: قصد داریم زمین‌های این شهر را به برندها و شرکت‌های معتبر ایرانی واگذار کنیم و کار واگذاری زمین نیز آغاز شده و هم‌اکنون نیز برخی برندهای معتبر برای احداث کارخانه خود در این شهر اعلام آمادگی کرده‌اند. دولت کردستان حدود 675 هکتار زمین دیگر را نیز به احداث کارخانه‌های صنعتی سایر کشورها اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود 70 تا 80 شرکت ایرانی در شهر صنعتی‌ بین‌المللی سلیمانیه خطوط تولیدی خود را راه‌اندازی کنند، افزود: با راه‌اندازی این خطوط زمینه برای افزایش دستکم دو میلیارد دلاری صادرات ایران فراهم خواهد شد.

به گفته وی شرکت‌های ایرانی فعال در صنایع غذایی، نساجی، ساختمان، فلزی و غیرفلزی، برق و ماشین‌آلات و تجهیزات می‌توانند خطوط تولید خود را در شهر صنعتی‌ بین‌المللی سلیمانیه راه‌اندازی کنند.

مجری طرح احداث شهر صنعتی بین‌المللی سلیمانه گفت: کار احداث زیرساخت‌های موردنیاز در شهر صنعتی‌ بین‌المللی سلیمانیه مانند آب، برق و گاز همزمان با واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران آغاز می‌شود و پیش‌بینی ما این است که ظرف دو تا سه سال علاوه بر استقرار شرکت‌های ایرانی در شهر سلیمانیه کلیه زیرساخت‌های موردنیاز در این شهر صنعتی نیز ایجاد شود.

گویلی افزود: دولت عراق هزینه ایجاد کلیه زیرساخت‌های موجود در این شهر را متقبل شده است و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل شهر سلیمانیه زمینه برای اشتغالزایی دو هزار نفر فراهم شود.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی عراق با اشاره به اشتراکات فراوان ایران و منطقه کردستان عراق اظهار کرد: به دلیل برخی سیاست‌های نادرست در گذشته بازارهای صادراتی ایران در عراق در حوزه‌هایی مانند روغن نباتی و پودر شوینده از دست رفت. این در حالی است که عراق به دلیل اشتراکات زیادی که با ایران در حوزه‌های مختلف دارد بازار بسیار مناسبی برای محصولات صادراتی ایران محسوب می‌شود و ما حتی می‌توانیم بیش از کشورهایی مانند ترکیه در بازار عراق سهم داشته باشیم. به همین دلیل حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در شهر صنعتی‌، بین‌المللی سلیمانیه می‌تواند فرصت مناسبی برای رشد صادرات غیرنفتی ایران باشد. علاوه بر این شرکت‌های ایرانی از طریق سرمایه‌گذاری در سلیمانیه عراق توانایی دسترسی راحت‌تر به سایر بازارهای منطقه مانند ترکیه و سوریه را نیز خواهند داشت.

گویلی با بیان اینکه دولت عراق برای احداث کارخانه‌های صنعتی سایر کشورها نیز زمین‌هایی را اختصاص داده است، اظهار کرد: ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت می‌توانند با حمایت خود نقش مهمی را در حضور شرکتهای ایرانی در شهر صنعتی سلیمانیه عراق ایفا کنند. ضمن اینکه صندوق ضمانت صادرات نیز موافقت کرده ریسک سرمایه‌گذاری شرکتهای ایرانی را در شهر سلیمانیه عراق قبول کند.

مجری طرح احداث شهر صنعتی بین‌المللی سلیمانه با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق و شهر صنعتی سلیمانیه از امنیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایر مناطق عراق برخوردار است، اضافه کرد: معافیت مالیاتی 10 ساله قابل تمدید، معافیت گمرکی 5 ساله، استفاده از تسهیلات بانکی پس از پیشرفت 40 درصدی پروژه، استفاده از سند زمین پس از 40 درصد پیشرفت کار پروژه به عنوان وثیقه جهت ارائه به بانک،‌ مالکیت 100 درصد قطعی و یا قرارداد اجاره 30 تا 49 سال، امکان فروش و واگذاری امتیاز واحد تولیدی پس از اتمام ساخت پروژه، حمایت‌های دولتی در ارتباط با محدودیت واردات کالاهای تولید داخل، وجود بازار بکر در ارتباط با صنایع مورد تایید و استراتژیک، امکان بیمه نیروهای کار با کمترین تشریفات، امکان بیمه کردن پروژه از سوی هر شرکت بیمه‌ای و به انتخاب سرمایه گذار، نقل و انتقال ارز با کمترین تشریفات و قوانین بازدارنده، گشایش اعتبار اسنادی از بانک های اقلیم کردستان به کلیه نقاط دنیا، امکان استفاده از نیروی کار بومی و خارجی طبق قانون کار اقلیم کردستان با کمترین هزینه، دریافت اقامت جهت مدیران و نیروهای متخصص اعزامی از سوی سرمایه گذار با کمترین تشریفات،‌ ثبت شعبه و یا شرکت در آن اقلیم با کمترین زمان، امکان صادرات کالاهای تولیدی، واردات ماشین آلات و مواد اولیه با کمترین زمان، امکان مشارکت با تجار و سرمایه داران محلی، امکان مشارکت با شرکتهای محلی، امکان انتقال کل سرمایه ناشی از فروش پروژه به هر جای جهان، امکان استفاده از مواد اولیه مصرفی با یارانه‌های حمایت از تولیدکننده، امکان استفاده از حاملهای انرژی با نرخ دولتی، جذب سرمایه های موجود در کردستان عراق، رفع محدودیت و تحریم‌ها جهت واردات ماشین آلات و مواد اولیه،‌امکان ارتباط با کلیه شرکتهای جهان بدون هیچ محدودیتی و افزایش تعرفه های گمرکی برای کالاهایی که در این منطقه تولید می‌شوند برای حمایت از تولید داخل از جمله مزایای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در شهر صنعتی، بین‌المللی سلیمانیه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد