مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ایران کجا و اجناس تاناکورایی کجا

نساجی یا بافندگی، هنر بافتی است که در آن برای تولید پارچه، دو مجموعه مجزا از نخ‌ها و رشته‌ها که تار و پود نامیده می‌شوند، در هم بافته شوند، رشته‌های تار در قطعه پارچه به صورت طولی، و رشته‌های پود در عرض از این سو به آن سو می‌روند.
  

صنعت نساجی را می‌توان در بخش‌های تولید الیاف نساجی مصنوعی، تولید نخ از الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از آنها، تولید پارچه بافته شده از نخ، تولید منسوجات بی‌بافت از الیاف یا نخ، رنگرزی پارچه، چاپ پارچه و تکمیل کالای نساجی، تولید منسوجات خاص مورد نیاز در سایر صنایع و... تقسیم‌بندی کرد.

این صنعت از قدیمی‌ترین صنایع بشری محسوب می‌شود چرا که نیاز به لباس و پوشاک بعد از نیاز به غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به شمار می‌آید و نشانه‌هایی از بافندگی و نساجی مربوط به دوران پارینه‌سنگی به دست آمده است.

صنعت نساجی بعد از نفت، بزرگترین صنعت کشور است، به همین دلیل همیشه نیازمند مهندسان متخصص و کارآمدی است که بتوانند مسئولیت بخش‌های فنی و مدیریتی آن را بر عهده بگیرد.

این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع و دومین صنعت کشور بوده از لحاظ تعداد شاغلان، در سطح زیربنای کارخانه‌ها و تعداد واحدهای تولیدی، بزرگترین صنعت کشور محسوب می‌شود.

امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به یاری صنعت نساجی تهیه‎ ‎می‌کنند بلکه برای ساخت ترمز اتومبیل، شریان‌های مصنوعی، جاده‌ها، هواپیماها و‎ ‎سایت‌های فضایی به منسوجات نیاز است.

در ارتباط با صنعت نساجی در استان اصفهان حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.

*محصولات ایرانی با مارک‌های خارجی فروخته می‌شوند

در حال حاضر بازار اصفهان، بازارهای ایران و بازارهای منطقه‌ای مملو از محصولات صنایع نساجی داخلی هستند، این همه محصولات مرغوب ایرانی ولی چشمان بسته...

با تاسف بسیار باید گفت بعضی از فروشندگان فقط به منظور کسب درآمد بیشتر منسوجات و پوشاک عالی و مرغوب که دست رنج هموطنان و جوانان همین مرز و بوم است را به عنوان کالاهای خارجی تحویل ملت می‌دهند و با این کار جز به اشتغال جوانان این کشور آسیب نمی‌رسد و در این جا است که به قول افلاطون باید گفت: اگر درب کارخانه‌ای بسته شود درب زندانی باز خواهد شد، پس باید هوشیار بود.

البته هیچ کس منکر وجود اجناس خارجی در بازار نیست، همان گونه که حتی جنس‌های تاناکورایی که از مردگان و بیمارستان‌های کشورهای خارجی وارد ایران می‌شوند و پس از شستشو و اتو و... در فروشگاه‌های تاناکورایی ایران به فروش می‌رسند که مشکلات بهداشتی زیادی ایجاد می‌کنند در کشور وجود دارند و جای بحث و تاسف بسیار زیادی برای کشور عزیزمان دارد.

*جایگاه نساجی اصفهان باید بالاتر از این‌ها باشد

منچستر انگلیس مهد نساجی دنیا است اما یادمان باشد روزی لباس پلیس انگلستان را کارخانجات اصفهان تامین می‌کردند.

یادمان باشد نساجی ایران و در راس آن نساجی اصفهان ریشه‌ای 12 هزار ساله دارد و هنوز پارچه‌های دوران هخامنشی در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شوند.

یادمان باشد بعضی از این پارچه‌ها متعلق به 6500 سال قبل از میلاد بودند، یادمان باشد وقتی اسکندر مقدونی آرامگاه کوروش را شکافت او را با پارچه‌های زربافت ایرانی دید.

از یاد نبریم هدایای سلاطین ساسانی به مهمانان خارجی منسوجات ایرانی بوده و یادمان باشد غارهای شوش و تپه‌های سیلک کاشان تاریخ و سند افتخار آمیز منسوجات ایرانی هستند.

آری اگر کمی بر این افتخارات و پیشینه تاریخی خود تامل کنیم خواهیم دید جایگاه نساجی ایران و به خصوص استان اصفهان بسیار بالاتر از جایگاه فعلی باید باشد.

باید گفت به دلیل عدم توجه به فرهنگ خودباوری و نادیده گرفتن استعدادها و ظرفیت‌های صنعت نساجی محصولات ایرانی با مارک‌های جاذب خارجی به فروش می‌رسند که این مشکل باید با برنامه ‌ریزی و فرهنگ سازی مرتفع شود.

در شرایط کنونی بیش از 100 هزار نفر در صنعت نساجی اصفهان فعالیت دارند.

دبیر انجمن نساجی اصفهان با بیان این‌که هشت هزار واحد صنعت نساجی در اصفهان فعالیت دارند، اظهار کرد: از این تعداد 2 هزار و 300 واحد نساجی شناسنامه‌دار هستند و 6 هزار و 145 کارگاه کوچک نساجی بدون شناسنامه در اصفهان وجود دارد.

وی عنوان کرد: اکثر کارخانجات شناسنامه‌دار استان بازسازی و نوسازی شده‌اند و ماشین‌آلات آن‌ها به‌روز هستند اما در مورد کارگاه‌هایی که بدون شناسنامه هستند با توجه به مشکلات عدیده‌ای که دارند حل مشکلات آن‌ها دشوار و نیازمند زمان است.

* کارخانه‌‌‌های نساجی یکی پس از دیگری با بحران جدی مواجه می‌شوند

چلمقانی با اشاره به اینکه هیچ‌کس برای صنعت نساجی در ایران دلسوزی نمی‌کند، اظهار داشت: 12 هزار سال پیش صنعت نساجی در کشور رونق داشت اما در حال حاضر کارخانه‌‌‌های نساجی یکی پس از دیگری با بحران جدی مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم در صنعت نساجی به موقعیت قبلی خود برسیم و با جلوگیری از واردات و قاچاق بی‌رویه کالاهای نساجی به این صنعت کمک کنیم.

اما نکته‌ای قابل تامل این‌که با توجه به شرایط مذهبی و فرهنگی کشور ما و استفاده فراوان از چادر در کشور این کالای باارزش مذهبی در کشور تولید نمی‌شود و از خارج از کشور وارد می‌شود.

در همین ارتباط  دبیر انجمن نساجی استان اصفهان بیان کرد: کارخانه بافت چادر مشکی حدود 15 سال پیش از طرف بنیاد مستضعفان در شهرکرد با هزینه‌های بسیاری احداث شد، اما نتیجه‌ بخش نبود.

وی با بیان اینکه چادر مشکلی در سفرهای زیارتی کربلا و مکه بیشتر به صورت سوغات و در حجم بالایی وارد کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولان و حتی بنیاد مستضعفان نیز به این نتیجه رسیدند که تولید چادر مشکی در کشور نتیجه خوبی نداشته و با آسیب‌پذیری همراه است.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان گفت: البته باید از واردات چادر به این اندازه در کشور جلوگیری کرد زیرا ضرری بزرگ به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

* استان اصفهان قطب تولید محصولات نساجی در کشور است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استان اصفهان قطب تولید محصولات نساجی در کشور است، اظهار داشت: واردات بی‌رویه محصولات خارجی به ویژه چین باعث آسیب دیدن صنعت نساجی استان اصفهان شده است.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی استان اصفهان برای رقابت با کشور‌های دیگر باید به روز شود، ابراز کرد: صنعت نساجی استان برای برون‌رفت از مشکلات خود نیاز به نوسازی تجهیزات تولیدی دارد تا بتواند در این عرصه رقابت کند.

اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در مورد نساجی اصفهان می‌گوید: نساجی اصفهان در دوران طلایی خود به سر می‌برد و قطب اول نساجی در کشور هستیم، اشتغال این صنعت زیاد است ولی مشکلات فرهنگی در این صنعت وجود دارد.

وی یادآور شد: کار نساجی صرفاً یک کار تولیدی و اقتصادی نیست، بلکه کاری مقدس محسوب می‌شود.

انصاری تاکید کرد: نساجی با مشاغل دیگر تفاوت دارد و در این زمینه باید گفت بعضی از مشاغل اگر تعطیل شوند، آسیب زیادی به اقتصاد وارد نمی‌شود، اما اگر نساجی تعطیل شود، مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود می‌آید.

در همین ارتباط رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی ایران در وصف نساجی اصفهان اظهار کرد: 65 درصد پارچه‌بافی کشور و 50 درصد تولید الیاف مصنوعی کشور در استان اصفهان انجام می‌شود ولی با توجه به ظرفیت‌های فراوان اصفهان در صنعت نساجی‌ راه‌های زیادی برای رفتن وجود دارد.

وی با اشاره به عدم حمایت بانک‌ها و ندادن تسهیلات اعلام کرد: متأسفانه تسهیلات بانکی به خوبی در اختیار صنعت نساجی قرار نمی‌گیرد و باعث شده نساجی اصفهان از رونق خود بیفتد و این در حالی است که در حال حاضر 130 هزار نفر در استان اصفهان در صنعت نساجی مشغول به فعالیت هستند.

شاه کرمی اضافه کرد: با اعمال تحریم‌ها محصولات ایرانی جای محصولات چینی را گرفتند و خوشبختانه این تهدید به فرصت تبدیل شد.

* نخستین واحدهای نساجی کشور در اصفهان مستقر بوده است

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نخستین واحدهای نساجی کشور در اصفهان مستقر بوده است و اصفهان سابقه زیادی در این صنعت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش افزوده نساجی در کشور 3 درصد است که این رقم می‌تواند بسیار بالاتر از این‌ها باشد.

دبیر انجمن نساجی ایران هم گفت: باید برای صادرات در بخش نساجی برنامه‌ریزی قوی داشت و هدف‌گذاری برای سال 93 در صنعت نساجی را مشخص کرد.

حال با توجه به تمامی این صحبت‌ها باید گفت: در نقطه‌ای قرار داریم که کارگاه‌ها و کارخانه‌های نساجی اصفهان در حال حاضر مشغول کار هستند اما به علت مسائل مالی و نقدینگی تنها با 50 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند.

مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی، عدم ارائه تسهیلات بانکی، واردات بی رویه تولیدات خارجی، تورم، گرانی و نبود بعضی از مواد اولیه و عدم حمایت مسئولان از جمله مشکلاتی است که صنعت نساجی اصفهان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

امیدواریم نساجی اصفهان که روزی قطب نساجی کشور و منطقه به حساب می‌آمد دوباره به جایگاه شایسته خود برسد تا کمک بیشتری به اقتصاد کشور عزیزمان شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد