مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید پارچه پنبه ای ضد آب به دست محققان ایرانی

پژوهشگران ایرانی با استفاده از نانو ذرات سیلیکا و ترکیبات فلزی مس موفق به ایجاد خواص ابرآبگریزی و ضد باکتری در پارچه پنبه ای شدند.
   کاربردهای این محصول در تهیه البسه ، پوشش های خارجی و در حوزه پزشکی تهیه البسه ضد آب و ضد باکتری است .

امیرحسین برنج چی دانشجوی دکتری شیمی نساجی و علوم الیاف دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این خصوص گفت : با ایجاد کمپلکس های ما بین نانو ذرات سیلیکا و نانوذرات مس ، مورفولوژی (ریخت شناسی) به خصوصی مشابه با خوشه های انگور به دست می آید که به دلیل ساختار متخلخل و محبوس شدن هوا در داخل آن ، خاصیت نیلوفر آبی بر روی پارچه ایجاد می شود. ترکیبات کمپلکس به دسته ای از ترکیبات در شیمی معدنی گفته می شود که دارای فلز و لیگاند باشند.

لیگاند (Ligand) در شیمی به مولکول یا یونی گفته می شود که با فلز مرکزی پیوند برقرار کرده و ترکیب کمپلکس دهد.

وی افزود: از طرفی به دلیل فعالیت ضد باکتری نانو ذرات مس ، پارچه در برابر باکتری ها از خود فعالیت ضد باکتری نشان می دهد.

در این تحقیقات با استفاده از فناوری نانو، بر روی پارچه های پنبه ای اثر نیلوفر آبی (Lotus effect) ایجاد شده است. این نام در رابطه با سطوح خود تمیز شونده ای به کار می رود که می توان در طبیعت مشاهده نمود که معروفترین آن ها برگ گیاه نیلوفر آبی است.

برگ های نیلوفر آبی با توجه به محیط رشد خود که مرداب است در اثر شبنم صبحگاهی و یا بارش باران و سرازیر شدن قطرات آب بر روی آن همواره تمیز است و در برخی مذاهب گیاه مقدسی به شمار می رود .

تقریباً هر نوع آلودگی که برروی برگ گل نیلوفر آبی قرار گرفته است به وسیله حرکت قطرات آب بر روی سطح برگ برطرف می شود به عبارتی قطره آب در مسیر عبور خود تمامی آلودگی ها را از روی سطح برگ جدا می نماید.

توجیه مکانیزم خود تمیز شوندگی گل نیلوفر آبی در دهه 90 به وسیله دو دانشمند آلمانی به نام های Barthlott و Neinhuis یافت شد.

آن ها با بررسی تصاویر میکروسکوپ الکترونی پویشی (SEM) مشاهده نمودند که سطح برگ های این گیاه دارای ساختاری ناهموار بوده و در عین حال دارای کشش سطحی پایینی است.

برنج چی در مورد این محصول اظهار داشت: با استفاده از فرایندهای مرسوم در زمینه ضد آب نمودن الیاف نساجی و پوشش دهی آن ها با رزین ها و ترکیبات دافع آب به دلیل مسدود شدن کلیه منافذ پارچه در صورت استفاده از آن به عنوان لباس ، رطوبت به طور کامل از بیرون به داخل لباس و بالعکس جابجا نمی شود و باعث احساس ناراحتی در مصرف کننده خواهد شد.

وی تاکید کرد : با استفاده از پوشش نانو ساختاری ذکر شده مشکل تبادل رطوبت به وجود نیامده و احساس راحتی پارچه به هیچ عنوان تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

همچنین علاوه بر ضد آب شدن پارچه ، فعالیت ضد باکتری آن نیز افزایش می یابد که از نظر مسائل بهداشتی حائز اهمیت است.

برنج چی با اشاره به اینکه تاکنون از این طرح دو ثبت اختراع به شماره های 024276 و 024275صورت گرفته است ، در مورد ادامه این کار تحقیقاتی افزود: در آینده تاثیر فلزات مختلف بر روی مورفولوژی ایجاد شده و امکان ایجاد اثر گلبرگی (Petal effect) بر روی منسوج پنبه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نتایج اینکار تحقیقاتی درمجله Nanoscale Research Letters (جلد 6، شماره594، سال 2011) منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر