مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

واردات بی کیفیت و تعطیلی کارگاه های ابریشم کشی /صنعت ابریشم متولی مشخص ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم اکنون صنعت ابریشم کشی کشور متولی مشخصی ندارد، گفت: ادامه روند واردات ابریشم بی کیفیت به کشور، تعطیلی مابقی کارگاه های ابریشم کشی را در پی خواهد داشت.
 ابوالقاسم خسروی سهل آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈشهربایˈتربت حیدریه را بزرگترین قطب صنعت ابریشم کشی کشور عنوان کرد و افزود: طی سالهای اخیر، قاچاق بی رویه کالای نخ و پیله ابریشم و نبود نظارت بر فعالیت های گمرک کشور سبب شده که این صنعت با آسیب های جبران ناپذیری مواجه شود.

وی اظهار داشت: طی سالهای گذشته 2500 کارگاه ابریشم کشی در تربت حیدریه فعال بوده که امروز به دلیل صدماتی که به این صنعت وارد شده، تعداد این کارگاه ها به کمتر از 500 مورد رسیده که تعطیلی این کارگاه ها بیکاری هفت هزار نفر را در این شهرستان به همراه داشته است.

به گفته وی، طی سالهای گذشته 75 درصد نخ ابریشم کشور در شهربای تربت حیدریه تولید می شد که امروز این میزان به کمتر از یک پنجم رسیده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه امسال تولید باقیمانده ابریشم کشان شهربای نیز که حاصل یک سال برنامه ریزی و تلاش بوده، به دلیل واردات و قاچاق نخ ابریشم بی کیفیت روی دستشان باقی مانده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس اظهار داشت: ابریشم وارداتی به دلیل کیفیت پائین از قیمت کمتری نسبت به تولید داخل برخوردار است همین امر ضرر ابریشم کشان را در پی داشته به طوری که تولیدکنندگان داخل با توجه به هزینه های تمام شده تولید؛ در تولید هر کیلوگرم نخ 3 هزار تومان متضرر می شوند.

خسروی گفت: در حال حاضر نخ ابریشم بی کیفیت مصرفی صنعت نساجی و فرش بافی کشور از کشورهای چین و تاجیکستان به دلیل نبود کنترل و نظارت مناسب وارد کشور می شود که این محصول به دلیل پائین بودن قیمت نسبت به ابریشم تولید داخل بیشتر مورد استفاده صنعت نساجی و فرش بافی قرار دارد.

** صنعت ابریشم کشی کشور متولی مشخصی ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: متاسفانه این صنعت به دلیل تداخل مدیریتی بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صنایع دستی و گردشگری متولی مشخصی ندارد.

خسروی تصریح کرد: به همین دلیل در حال حاضر صنعت ابریشم کشی کشور علاوه براینکه از تسهیلات بانکی و ارزان قیمت بخش کشاورزی بهره مند نمی شود، سازمان گردشگری نیز تسهیلاتی به این بخش اختصاص نمی دهد و این صنعت را جز بخش کشاورزی قلمداد می کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه متولی صنعت ابریشم کشی تا قبل از بین رفتن مشخص شود، گفت: در صورتی که کارگاه های باقیمانده ابریشم کشی شهربای مورد حمایت دولت و مسئولان قرار نگیرند، ادامه این روند، تعطیل شدن مابقی کارگاه های ابریشم کشی را سبب خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد