مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید الیاف ظریف تر از ابریشم توسط محققان ایرانی و ژاپنی

تهران- براساس یک طرح تعریف شده مشترک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه شین شو ژاپن،قرار است تا نخ استبرق خالص تولید شود. این الیاف ظریف تر، درخشان تر و لطیف تر از ابریشم است.

دکتر علی اکبر مرآتی رییس پژوهشکده مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تولید الیاف استبرق به صورت خالص برای نخستین بار در دنیا به صورت مشترک بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه شین شو ژاپن ( Shin Shu) انجام می شود.
  مرآتی خاطرنشان کرد: معمولا برای تولید پارچه از استبرق این الیاف را با نخ پلی استر و یا نایلون مخلوط می کنند؛ اما قرار است در این طرح الیاف استبرق به صورت خالص و بدون ترکیب با الیاف دیگر تهیه شود.
وی گفت: الیاف استبرق ظریف ترین، لطیف ترین و درخشنده ترین الیاف شناخته شده طبیعی محسوب می شود که خواص یاد شده در آن حتی از ابریشم نیز بیشتر است.
مرآتی از دیگر خواص پارچه استبرقی را جذب سریع آب، عرق و رطوبت عنوان کرد و گفت: ساختار این نوع الیاف مانند پنبه و دارای ساختار سلولزی است که رطوبت را به طور عمده جذب می کند.
وی افزود: همچنین این نوع پارچه عایق سرما و گرماست زیرا ساختار آن به صورت لوله های توخالی و حاوی هواست و به همین دلیل عایق سرما و گرما خواهد بود.
رییس پژوهشکده مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی امیرکبیرماندگاری و ثبات این نوع الیاف را از دیگر ویژگی های آن عنوان کرد و تخیمن زد: پارچه تولید شده با استفاده از الیاف استبرق دارای ماندگاری و ثبات ۸۰ تا ۹۰ درصد پنبه باشد؛ چرا که پنبه از جمله ماندگارترین الیاف طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ۱۸ ماهه در سه فاز مطالعاتی، تهیه فتیله و تهیه نخ زمان بندی شده است که مرحله مطالعاتی آن از ابتدای تابستان سال جاری آغاز شد و درحال حاضر به اتمام رسیده است.
** فتیله مرحله پیش تولید نخ از یک الیاف است.
مرآتی گفت: اکنون مرحله دوم (تهیه فتیله) همزمان در پژوهشکده مواد پیشرفته دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شین شو آغاز شده است به طوری که فعالیت های آزمایشگاهی در دانشگاه شین شو و روش های مطالعاتی در دانشگاه امیرکبیر انجام می گیرد.
وی افزود: این طرح مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد