مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آزبست موجود در ایرانیت سرطان‌زاست/با تولید "پلی بست" کارخانه‌های ایرانیت را نجات می‌دهیم

قائم مقام مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران با بیان اینکه آزبست به کار رفته در ایرانیت سرطان‌زا است، گفت: با تولید محصول جدید "پلی بست" کارخانه‌های ایرانیت کشور را از ورشکستگی فعلی نجات می‌دهیم.

علی رضا صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، اظهار کرد: کارخانه پلی اکریل ایران به عنوان کارخانه‌ای استراتژیک و تنها تولید کننده الیاف مصنوعی اکریلیک در کشور است که در سال 1357 رسما آغاز به کار کرده و به طور کامل در اختیار بخش خصوصی بوده و همچنین یکی از شرکت‌های معتبر دارنده گواهی‌نامه صنعت سبز است.

وی با بیان اینکه خوراک 30 تا 35درصد صنایع ریسندگی و بافندگی کشور دراین شرکت تولید شده و مابقی وارداتی است، افزود: الیاف نخ پلی اکریل، پشم مصنوعی است که برای تولید پتو و فرش ماشینی به کار می‌رود و الیاف پلی استر نیز حکم پنبه مصنوعی را دارد که در صنعت پوشاک کاربردهای مشخص خود را دارد.

  

تولید ماده جدید پلی بست در پلی اکریل

عضو هیئت مدیره شرکت پلی اکریل ایران دانش و فن آوری موجود در این شرکت را کاملا منطبق با آخرین تکنولوژی‌های روز جهان مانند ایتالیا، آلمان و شرق آسیا دانست و ابراز عقیده کرد که این شرکت به دلیل خلاقیت‌های واحدهای علمی خود، از برتری‌هایی نسبت به سطح جهانی این صنعت نیز برخوردار است.

صادقیان در خصوص تعدادی از دستاوردهای علمی و صنعتی جدید این شرکت از تولید الیاف اکریلیک آنتی باکتریال خبر داد و گفت: شرکت پلی اکریل ایران اخیرا اقدام به تولید ماده جدید پلی بست (poly best) کرده که این ماده بهترین جایگزین پنبه نسوز یا همان آزبست به کار رفته در ساخت ایرانیت است.

وی با بیان اینکه پنبه نسوز سرطان‌زاست، تاکید کرد: با تولید این محصول کارخانجات ایرانیت را از بحران و خطر ورشکستگی فعلی نجات می دهیم چرا که فعالیت این بخش از صنعت به دلایل زیست محیطی متوقف شده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران افزود: این شرکت ماده جدید دیگری به نام جی اف ( GF) یا همان گرانول تقویت شده را از اضافات الیاف مصنوعی تولید کرده است که خود ماده اولیه پلاستیک‌های کاربردی در صنایع خودرو سازی، برق و الکترونیک است.

بهره بانکی موجود به زیان تولید است

صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات این صنعت به ایسنا گفت: دولت برای حمایت از این صنعت مادر باید سه اقدام انجام دهد، نخست آنکه از مشتریان اصلی این صنعت یا همان صنایع نساجی کشور حمایت کند. دوم اینکه پلی اکریل را در برابر صنایع بالا دستی مثل پتروشیمی یاری کند و سوم معضل بهره‌های بالای بانکی و کمبود نقدینگی را رفع کند.

وی تصریح کرد: این کارخانه سالانه به یک هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد اما متاسفانه بهره بانکی 28 درصدی فشار شدیدی را بر امر تولید وارد می‌کند در حالیکه صنعت پلی اکریل کشوری مثل کره جنوبی علی رغم نبود این معضل از امتیاز تعرفه‌های صادراتی نیز بهره برده و محصولات خود را 30 درصد زیر قیمت در بازار ایران به فروش می‌رساند.

عضو هیئت مدیره شرکت پلی اکریل ایران ادامه داد: توقعی نداریم که دولت تعرفه‌ای 90 درصدی مانند خودروسازی برای این صنعت در کشور وضع کند، اما باید تعرفه‌ای معقول برای واردات محصولات پلی اکریل به کشور وضع کند تا به نحوی جدی از تولید کننده داخلی حمایت شود.

صادقیان رقم 23 درصدی پرداختی بیمه کارگران توسط کارفرما در کشور را گزاف و عامل فشار به تولید دانست و گفت: در استاندار جهانی کارفرما فقط 10 درصد از این سهم را پرداخت و مابقی را دولت تقبل می‌کند.

وی با بیان اینکه در صادرات محصول موفقیت زیادی نداشته‌ایم، گفت: البته باید اعتراف کرد که مصرف بازار داخل بسیار زیاد است و تاکنون موفق به تامین 30درصد از آن شده‌ایم اما به هر حال ارزش ارزی صادارت بیش از فروش داخلی است.

دولت مشکل تامین مواد اولیه پلی اکریل را رفع کند

او با بیان اینکه ماده اولیه تولید الیاف پلی استر از صنایع پتروشیمی داخلی تامین می‌شود، اظهار کرد: کیفیت مواد اولیه مورد نیاز پلی اکریل مشکلی ندارد، اما متاسفانه کارخانه‌های پتروشیمی به دلیل سود سرشار، صادرات را بر فروش به متقاضی داخل ترجیح می‌دهند که به دنبال آن تنگناها و کمبودهایی را موجب می شود در حالی که از نظر قانون، فروش به خریدار داخلی در اولویت است.

صادقیان با بیان اینکه مواد اولیه را حتی به قیمت صادراتی نیز از پتروشیمی خریداری کرده‌ایم، گفت: متاسفانه دولت این اولویت قانونی را به طور نوسانی و ناقص اجرا می‌کند به این معنا که برخی سال‌ها این امر عملی شده و در سال‌های دیگر تولیدات پتروشیمی مورد نیازمان در مسیر صادرات به خارج از کشور قرار می‌گیرد.

تحریم‌ها ظرفیت تولید را کاهش داده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود تحریم‌های غرب را مشکلی جدی عنوان کرد و گفت: تمامی ماده اولیه تولید الیاف اکریلیک، وارداتی است که تحریم‌های موجود بیش از 50 درصد ظرفیت تولید شرکت پلی اکریل را کاهش داده است چرا که موجب توقف انتقال ارزی بین بانک‌ها شده و از سوی دیگر مواد اولیه به جای تخلیه در ایران به مقاصدی مانند هندوستان تخلیه می‌شود که مشکلات زیادی را به دنبال خود داشته است.

او اضافه شدن واسطه‌ها در تامین مواد اولیه از خارج را دیگر مشکل ناشی از تحریم عنوان کرد و افزود: تا قبل از بسته شدن LC، بانکهای خارجی با 10 درصد، تضمین مبادلات می‌کردند، اما متاسفانه در شرایط کنونی این رقم به 110 تا 130 درصد نیز افزایش یافته است چرا که اولا تمام پول معامله را نقدی می‌گیرند و دوم اینکه حدود 30 درصد اضافه نیز به عنوان رقم ضمانت ریسک معامله و ... طلب می‌کنند.

هیچ پساب صنعتی به زاینده رود وارد نمی‌کنیم

صادقیان دربخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به دو سوال دیگر در خصوص علت نامگذاری صنعت سبز بر روی این کارخانه و میزان تعامل این مجموعه با مراکز علمی بزرگ کشور، گفت: شرکت پلی اکریل ایران در سال 2011 به دلیل رعایت آخرین مسائل زیست محیطی به عنوان صنعت سبز برگزیده از میان هشت هزار واحد صنعتی عضو سازمان " اکو" انتخاب شد.

وی تاکید کرد سالهای زیادی است که ورود فاضلاب این کارخانه به زاینده رود را کاملا متوقف کرده‌ایم و این پساب را پس از تصفیه برای توسعه فضای سبز و درختکاری اطراف شرکت در سطح وسیعی به کار گرفته‌ایم.

این مدیر صنعتی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان با اجرای طرحی تحقیقاتی از لجن‌های فاضلاب این شرکت، کود شیمیایی برای کشاورزان تولید کرده‌ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد