مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پارچه‌های ضد عرق ساخته شد

محققان با استفاده از فناوری میکروسیالات پارچه هایی ساخته‌اند که می‌تواند عرق را از لباس جدا کرده و به محیط بریزد. "تینگروی پان" استاد مهندسی زیست پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت: "این پارچه جدید مانند پوست انسان عمل می‌کند یعنی عرق اضافی را به شکل قطراتی شکل می‌دهد که می‌توانند از لباس جدا شوند."

یکی از زمینه‌های تحقیقات در "آزمایشگاه ابتکارات میکرو- نانو" در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، میکروسیالات است که بر روی ساخت وسایل موسوم به "آزمایشگاه بر روی تراشه" متمرکز می‌شوند که از کانال‌های بسیار ریزی برای ساخت مایعات استفاده می‌کند.

پان و همکارانش چنین سیستم‌هایی را برای کاربردهایی مانند آزمایش‌های تشخیص پزشکی می‌سازند.

این پژوهشگران یک پلت فرم نساجی میکروسیالاتی با تعبیه نخ بخیه آب دوست به یک پارچه به شدت آب گریز ارائه کردند. آن‌ها توانستند الگوهایی برای نخ ایجاد کنند که قطرات آب را از یک سوی پارچه بیرون کشیده، آن را در طول نخ هدایت کرده و از سوی دیگر پارچه خارج کند.

محققان این پروژه می‌گویند عمدا از هیچ‌گونه شیوه ساخت میکرویی استفاده نکرده‌اند، همین امر موجب شده شیوه ابتکاری آن‌ها با فرایند ساخت پارچه سازگار شده و امکان افزایش مقیاس آن وجود داشته باشد.

به گفته آن‌ها علاوه بر آنکه نخ آب دوست از طریق عمل مویرگی، آب را هدایت می‌کند خاصیت ضد آبی پارچه اطراف همچنین آب را به کانال‌ها می‌رساند.

بر خلاف پارچه‌های معمولی، خاصیت آب پمپاژ شده حتی وقتی که رشته‌های هدایت‌کننده آب کاملا اشباع می‌شوند به کار خود ادامه می‌دهد و دلیل آن شیب فشار مدام ناشی از کشش سطحی قطرات است.

بقیه رشته‌ها کاملا خشک و قابل تنفس باقی می‌مانند. با تنظیم الگوی رشته‌های هدایت آب و چگونگی قرار گرفتن نخ‌های آب دوست محققان می‌توانند محل جمع شدن عرق و این که عرق جمع شده از کجای لباس به بیرون ریخته شود را کنترل کنند.

ورزشکاران و تولیدکنندگان پوشاک همگی علاقمند به پارچه‌های ضد عرقی هستند که امکان تنفس بدنی را فراهم آورد. مثلا الیاف پنبه ضد عرق است اما در طول ورزش‌های سنگین، پنبه خیس شده و لباس راحتی خود را برای کاربر از دست می‌دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Lab on a Chip منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد