مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

"چادر شب" بافتی از گلیم و پارچه حاصل ذوق و هنر زنان روستایی گیلا

رشت - خبرگزاری مهر: "چادرشب ‌بافی" یکی از زیباترین و بهترین تولیدات صنایع دستی زنان استان گیلان است که در تولید این چادر از ابریشم، پشم، پنبه و کاموا استفاده می ‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چادرشب پارچه‌ ای است زیبا و رنگارنگ که در قاسم‌ آباد شهرستان رودسر و براساس فرهنگ، آداب و رسوم‌ دیرینه مردم آن دیار بافته می‌ شود.

چادرشب در نوع اصیل خود با ابریشم مرغوب یا کجین و در نمونه‌ ای متاخر با نخ ‌های دستریس پنبه ‌ای محلی با استفاده از دستگاه‌ های بافندگی دو وردی بافته می ‌شود.


چادرشب قاسم‌ آباد گیلان ارزش هنری بیشتری دارد

یک کارشناس صنایع دستی در این باره می گوید: چادرشب ‌های‌ قاسم ‌آباد به دو نوع چهارخانه و یکرنگ تقسیم می‌ شوند، نوع یکرنگ این بافته ‌ها از سوی دختران جوان ‌تر محلی و با حرکت پود اضافه با نقش‌ های برگرفته از طبیعت، محیط اطراف و زندگی روستایی بافته می‌ شود.

زهرا رحمانی افزود: چادرشب ‌های چهارخانه نیز با نقوشی هندسی، چهارخانه و ساده برای مصارفی همچون دستمال، بقچه، روتختی یا پتویی استفاده می‌ شوند.

وی همچنین با بیان اینکه شناخته ‌شده ‌ترین کاربرد چادرشب‌ ها بعنوان کمرپیچ زنان محلی در هنگام‌ کار است، اظهارداشت: این چار یکی از صنایع ‌دستی سنتی و زیبای ایران است.

این کارشناس صنایع دستی ادامه داد: چادرشب ‌های مناطق مختلف ایران از نظر طرح و رنگ تقریبا مشابه یکدیگرند ولی چادرشب قاسم‌ آباد گیلان به دلیل برخی طرح‌ ها و رنگ ‌های خاصش ارزش هنری بیشتری دارد.

به هر ترتیب چادرشب ‌بافی قدیمی ‌ترین صنایع‌ دستی مردم قاسم ‌آباد گیلان است که ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم دیرینه مردم این دیار دارد.

چادرشب پارچه ‌ای زیبا و رنگارنگ که بیشتر در قاسم ‌آباد رودسر بافته می ‌شود، در قدیم از این بافته به عنوان روانداز در شب استفاده‌ می شد و به همین دلیل به این نام معروف شده است.

کاربرد اصلی این پارچه در لباس محلی زنان قاسم ‌آبادی و بعنوان کمر پیچ است، بانوان چادرشب را به هنگام کار کشاورزی مثل چیدن برگ‌ سبز چای، نشاکاری و یا چیدن مرکبات به دور کمر می ‌بندند تا از درد کمر به هنگام کار جلوگیری شود، در پاره‌ ای از موارد نیز برای بستن کودک به پشت به هنگام کار کردن از آن استفاده می ‌شود.

استفاده از چادرشب چهارخانه برای بستن کودک به پشت در زبان محلی چادرشب، چارشو و در برخی از مناطق مجاور قاسم‌ آباد کمردبد خوانده می‌ شود.

 

تولید کنندگان اصلی چادر شب زنان روستایی هستند

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در این زمینه گفت: این بافته به دلیل طرح و رنگ ‌بندی زیبا و ساده در زندگی روستایی مصارف متعدد دیگری از قبیل روتختی، پرده ‌ای، رویه لحاف و رومیزی نیز دارد.

نادر ذاکری افزود: تولید کنندگان اصلی چادر شب زنان روستایی هستند که با استفاده از نخ های ابریشمی رنگارنگ چادر شب هایی با رنگ های زنده و شاد می بافند.

وی همچنین جایگاه گیلان در تولیدات صنایع دستی همچون رشتی‌ دوزی، چادرشب ‌بافی و لباس‌ های محلی را بسیار ارزشمند دانست و اظهارداشت: لباس ‌های محلی این خطه از شمال کشور طرفداران داخلی و خارجی بسیار زیادی دارد.

معاون صنایع دستی گیلان چادرشب گیلان در دنیا دارای علاقه مندان زیادی است، گفت: بهترین تولید بامبو، مروار، حصیر، نمد، جاجیم، کارهای چوبی و غیره نیز در این استان تولید می ‌شود.

وی در ادامه از تهیه بروشورهای معرفی صنایع دستی گیلان به زبان ‌های فارسی، انگلیسی و روسی خبر داد و یادآور شد: این بروشورها به تمام سفارتخانه‌ها ارسال شده است.

بدون شک محصولات جانبی که از این منسوج برای زندگی شهری همچون کلاهک آباژور، رومیزی، روتلفنی، روتلویزیونی، روطاقچه‌ ای و حتی‌ پیراهن مردانه تولید می‌ شود می ‌توان بازار وسیع ‌تری برای این محصول دستی زنان پرتوان و سختکوش‌ روستایی پیش‌ بینی کرد.

 اغلب دختران قاسم‌ آباد بطور حتم ‌باید یک چادرشب یکرنگ ابریشمی یا چادرشب‌ طرحدار ابریشمی که با ابریشم گجین بافته می‌ شود را به عنوان جهیزیه خود به خانه داماد ببرند.

ابزار کار چادرشب ‌بافی دستگاه بافندگی نساجی سنتی بوده و در استان مازندران و گیلان به دلیل رطوبت زمین برای بافت به جای نصب بر روی پاچال، بافندگان بر روی چهارپایه‌ ای‌ چوبی نشسته و عمل بافت را انجام می ‌دهند.

" چادرشب " بافتی از گلیم و پارچه را توام دارد

یک بافنده چادر شب نیز در این ارتباط گفت: دستگاه چارشو (چادرشب) بافی در بیشتر خانه های قاسم ‌آباد‌ وجود دارد، این دستگاه معمولا سیار است، تابستان ‌ها در حیاط و ایوان نصب و در زمستان به داخل اطاق های مسکونی منتقل می شود.

مریم محمدی افزود: در مجموع چادرشب ‌های قاسم ‌آباد دو نوع هستند، یکی به صورت چهارخانه که به آن‌ چادرشب چهارخانه و نوعی دیگر که با اشکال مختلف و تقریبا مشابه و متقارن‌ باهم بافته می ‌شود و به آن چادرشب یکرنگ یا طرحدار نیز می گویند.

وی تاکید کرد: چادرشب یکرنگ از ارزش کمی و کیفی بیشتری نسبت به چادرش چارخانه برخوردار است با این‌ حال در گویش محلی چادرشب چهارخانه، چارشو ساده و چادرشب یکرنگ، چارشو چرخ‌ بوته نامیده می‌ شود.

این بافنده صنایع دستی گفت: چادرشب‌ های قاسم ‌آباد از نظر جنس به پنج دسته از قبیل چادرشب ‌های معمولی چادرشب ‌های مخلوط، چادرشب ‌های ابریشمی، چادرشب ‌های ابریشمی مرغوب، چادرشب ‌های تقلبی یا غیراصیل تقسیم می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه "چادرشب " بافتی از گلیم و پارچه را توام دارد، یادآورشد: طریقه نقش اندازی روی آن بطور دقیق مانند گلیــم بافی است و از الیاف پنبه ای یا ابریشمی بافته می شود.

فرماندار شهرستان رودسر هم با اشاره به اینکه رونق و شکوفایی صنایع دستی نیازمند حمایت جدی مسئولان است، گفت: توسعه همه جانبه این صنعت با برنامه‌ ریزی اصولی، مدیریت صحیح و حمایت مسئولان امکان پذیر است.

رضا دوست جلالی افزود: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی به طور مستمر در این شهرستان می تواند گامی اساسی برای حمایت از فعالان این عرصه‌ باشد.

وی اظهارداشت: احیای صنایع دستی در این شهرستان نیازمند برنامه ریزی و توجه مسئولان و نیز نوآوری و خلاقیت هنرمندان است.

توسعه صنایع دستی با برنامه‌ ریزی اصولی امکان پذیر است

فرماندار رودسر ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی برای حفظ و ترویج رشته های صنایع دستی علاوه بر مهارت آموزی در تقویت اقتصاد خانواده ها و پایداری و توسعه این صنعت سازنده است.

" قاسم‌آباد" همچون دیگر شهرها و روستاهای شرق استان گیلان به سبب نزدیکی‌ دریا و کوه از زیبایی خاص طبیعی برخوردار هست. کشت برنج، چای، مرکبات، کیوی، دامداری و پرورش کرم ابریشم، نمدبافی و تولید چادرشب پایه‌ های اصلی اقتصاد این منطقه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد