مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

سیستم ریسندگی سولو Solo

سیستم ریسندگی سولو که تحت عنوان ریسندگی مدرن مطرح شده،اصلاح و بهبود روش متداول ریسندگی است.این تکنولوژی یک روش ساده و ارزان برای نخهای ریسیده شده از الیاف بلند میباشد که در سال 1998 ارائه و در سال 1999 در نمایشگاه ایتمای پاریس به نمایش گذاشته شد.
واژه سولو در واژه به معنای تک و در اصطلاح غلتکی است که روی ماشین رینگ جهت بهبود کیفیت نخ اضافه شده است. ابتکار سولو توسط CSIRO,WRONZ,WOOL MARK COMPANYگسترش پیدا کرده است.
این کار مربوط به غلتکی است که نقش الیاف سطح بیرونی را در نخ افزایش داده و موجب شکل گیری و بهبود کیفیت نخ در حال تولید میباشد.روش ریسندگی سولو که منجر به تولید نخ تک لا معادل نخ دولای رینگ معمولی میگردد،امکان تولید نخهای ظریفتر و امکان استفاده از الیاف ضخیمتر را دارد.همچنین آزادی عمل بیشتر و شانس تولید محصولات در وزن کمتر را به تولیدکننده میدهد که پیامد این امر قیمت ارزان تر برای محصول تولیدی میباشد.
ماشین ریسنگی سولو شبیه ماشین رینگ است با این تفاوت که به غلتک تولید تجهیزاتی اضافه شده است:
1. پایه نگه دارندهBracket
2. صفحه اصطکاکیFriction pad
3. غلتک سولو Solospun
پایه حالت فنری داشته و به شفت غلتک فوقانی کشش متصل است.صفحه اصطکاکی که از ماده ای اصطکاک کم ساخته شده و از پلاستیک سخت پوشیده شده است،بروی قست صاف و بدون شیار غلتک تحتانی کشش به صورت اصطکاکی حرکت می کند.طرف دیگر پایه که حالت یاتاقان دارد،غلتک سولو روی آن قرار میگیرد و در هنگام تولید با شفت جلو در تماس بوده و به آ فشار وارد میکند و در اثر تماس با این غلتک به گردش در می اید.
وظیفه غلتک سولو جلوگیری از نفوذ کامل تاب به مثلث ریسندگی است.نقش دیگر غلتک سولو بهبود درگیری الیاف و بالا بردن نقش الیاف در ساختمان و خواص نخ است.


در تهیه این نخها نیاز چندانی به چندلاتابی و آهارزنی نیست.این نخها در ساختار خود مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای سایشی عملیات بافندگی دارند.این به دلیل افزایش مهاجرت الیاف و قرارگیری آنها بین غلتکهای خاص طراحی شده است.خصوصیات الیاف در الگوی مهاجرت آنها نقش مهمی دارد و کنترل مهاجرت درطول فرآیند ریسندگی راه موثری برای کنترل خصوصیات نخ است.


مزایای نخ سولو در مقایسه با رینگ در حالت مشابه براساس آزمایشات:
· افزایش تولید و راندمان
· کاهش مراحل مقدمات بافندگی به دلیل چندلاتابی و آهارزنی
· امکان استفاده از الیاف پشم با ظرافت کمتر
· تولید نخ با وزن کمتر
· ازدیاد طول، یکنواختی، استحکام هم تراز با نخ دولای معمولی و بیشتر از نخ تک لا
· نیاز به تاب کمتر
· ضریب نوسانات شاخص های مویینگی در سولو پایین تر از رینگ است .میزان cv کمتر نشان می دهد که مویینگی سولو اسپان کمتر از رینگ است.
· توزیع طول پرزها در سیستم سولووهمچنین سیستم سنتی از قانون نمایی پیروی می کند
· نخ سیستم سولو مویینگی کمتری ونوسانات مویینگی کمتری دارد
· در سیستم قدیمی سولو اسپان تعداد پرزهای بلندتر به صورت درصدی از تعداد پرز کل با افزایش تاب افزایش می یابد.
· کاهش تعداد پرز کل در سرعت بیشتر در سولو اسپان نسبت به رینگ سنتی اتفاق می افتد .
· با افزایش سرعت اسپیندل افزایش در طول پرزها با سرعت کمتری نسبت به افزایش پرزینگی در سیستم سولو اتفاق می افتد.
· افزایش پرزینگی به منظور افزایش اصطکاک بین نخ و شیطانک و راهنما انجام شده که در نتیجه آن افزایش کشش وارد بر نخ در سرعت بالای اسپیندل می باشد .


عیب نخ سولو:
این نخ ها دارای یک مشکل واحد تحت عنوان پدیده برهنگی و یا سرش الیاف رویه می باشند که موجب محدودیت مصرف این نخ ها گشته است.

نوشته شده توسط ستاره
منبع نواندیشان
http://www.noandishaan.com/forums/thread60071.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد