مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اصلی‌ترین مشکل پنبه کاران چیست؟

کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایع استان به شما می‌رود. گروه زیادی از اهالی استان در روستاها و شهرهای استان خراسان شمالی به این صنعت مشغولند و محصولات کشاورزی استان همواره جایگاهی ویژه بین محصولات کشاورزی کشور دارد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
در کنار این اما مشکلات و کمبودهایی نیز در بخش کشاورزی وجود دارد که همواره تهدیدی برای این صنعت بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین این مشکلات خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان و رکود در این بخش است که این گروه را با مشکلاتی مواجه کرده است. صنعت پنبه کاری استان به‌عنوان یکی از قطب‌های پنبه کاری کشور مدتی است با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. اسفراین به‌عنوان یکی از جایگاه‌های ویژه تولید این محصول کشاورزی در کشور شناخته می‌شود که پنبه کاران این منطقه با نگرانی‌هایی در این زمینه مواجهند. برای موشکافی این معضل گفت‌وگویی با هادی قوامی، نماینده اسفراین و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

کشاورزان پنبه کار اسفراین از ضرر و زیان‌های ناشی از سرمازدگی محصولات و پرداخت نشدن بیمه‌ها گلایه دارند. مشکلات این گروه از کشاورزان از چه نشات می‌گیرد؟

به نظر من بحث رکود کشاورزی باید کلیتر از این مورد مصداقی طرح و بررسی شود. به این دلیل که مدتی است به خاطر سیاست‌هایی که اتخاذ شده هیچ کمکی به این بخش نشده و حتی موجبات تنزل آن بیش از پیش فراهم شده است. لذا تاکید بر یک مورد آنچنان در جهت شفاف کردن موضوع مفید نخواهد بود.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است وجود نگرانی مردم منطقه در این مورد به لحاظ موقعیت و استعداد منطقه است.

اتفاقا به‌خاطر چنین استعداد و نیز وجود صنایع مرتبط با مزارع پنبه است که باید سیاست‌هایی در جهت زنده نگه داشتن چنین صنعتی اتخاذ شود. اما عملا چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم. کشاورز نباید بیلش را زمین بگذارد که اگر چنین اتفاقی بیفتد که متأسفانه تا حدی هم مشاهده می‌کنیم، به سختی می‌توان کشاورز را مجاب کرد، بر سر زمین بر گردد که حق هم دارد. باید توجه داشت که این مسئله به اینجا ختم نمی‌شود و باعث مهاجرت از روستا‌ها و تخلیه محیط‌های روستایی می‌شود که به‌دنبال آن مشکلات مختلف دیگر پیش خواهد آمد.

اصلی‌ترین مشکل کشاورزان پنبه کار چیست؟

این گروه از کشاورزان مشکلات مختلفی دارند. اما اساسی‌ترین نکته‌ای که سد راهشان شده تفاوت زیاد هزینه ی تمام شده پنبه با نرخی است که کشاورزان پنبه را به فروش می‌رسانند. هم‌اکنون با توجه به نرخ‌های بازار، کشاورزان در اغلب مواقع مجبور شده‌اند حتی با ضرر زیاد محصول خودشان را به فروش برسانند.

در نهایت این مسئله کشاورز را دلسرد نمی‌کند؟

متأسفانه بسیاری دیگر سراغ این کار نمی‌روند و بیل کشاورزی را زمین گذاشته‌اند. این مسئله بسیار نگران‌کننده است. وقتی واردات در موردی بی‌رویه صورت گیرد انتظار نتایجی جز این نباید داشت. واردات بی‌رویه، کشاورزان را دلسرد می‌کند. در این منطقه با توجه به سابقه پنبه کاری، صنایع مرتبط هم تا حدی ایجاد شده است. کارخانه‌های ریسندگی و نساجی هم وجود دارد اما رکود این صنعت را در واردات اقلام اولیه که قابلیت تولید در خود منطقه دارد، باید جست و جو کرد.

دلایل دیگری هم برای این رکود وجود دارد؟

دلایل متعددی موجبات این اتفاق را فراهم کرده است، مانند توزیع نامناسب یارانه‌ها که نه تنها کشاورزان پنبه کار، بلکه تمامی کشاورزان را دچار مشکل کرده است. توجه کنید که قیمت تراکتور تا چه حدی بالا رفته است. مزرعه‌داران کشش چنین هزینه‌هایی را ندارند. با توزیع یارانه‌ها متعاقبا قیمت ابزار و وسایل مرتبط به‌شدت بالا رفته است ولی کماکان پولی که دست کشاورزان یا صاحبان صنعت را می‌گیرد، تغییری نکرده و به سبب مسائلی که اشاره شد، کاهش هم یافته است.

چه سیاست‌هایی باید برای بهبود مشکل پنبه کاران اتخاذ شود؟

پرسش شما پاسخ مفصلی می‌طلبد اما آنچه می‌توان اجمالی به آن اشاره کرد این است که همه تلاش‌ها در راستای بهبود اوضاع کشاورزی باید صورت بگیرد. در این برهه با اصلاح برخی قوانین، جلوگیری از واردات بی‌رویه، تمرکز روی هزینه تمام شده برای کشاورز، باید همه این زحمت کشان محترم را در وهله اول نسبت به کارشان علاقه‌مند کرد تا از این طریق در فکر سیاست‌های راهبردی مناسبتر بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد