مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

طلای سفید خراسان رضوی در آستانه نابودی

گزارش از: خبرنگار کیهان در رشتخوار
با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت پنبه در سال جاری و وجود بیش از 15هزار تن پنبه محلوج تصفیه شده در کارخانه های پنبه شهرستان رشتخوار به دلیل واردات بی رویه این محصول، قیمت پنبه روز به روز کاهش یافته و کشت این محصول را در شهرستان رشتخوار غیراقتصادی کرده است.
جمعی از پنبه کاران شهرستان رشتخوار به خبرنگار ما گفتند: دولت با صفر کردن تعرفه واردات پنبه کمر کشاورزان را در آستانه برداشت این محصول شکسته و پنبه تولیدی کشاورزان روی دست آنان مانده است.
یک پنبه کار در آهنگران گفت: به دلیل مشکلاتی که در زمینه روند زراعت و بازار این محصول تولیدی در کشور و منطقه به وجود آمده است، هزاران تن محلوج- پنبه تصفیه شده، از سال گذشته روی دست پنبه کاران و مالکان کارخانه های پنبه پاک کنی رشتخوار مانده است.
هادی شادفر گفت: این میزان محلوج که بخشی از تولیدات سال گذشته محسوب می شود، از ماه ها پیش به علت امتناع نساجی ها از خرید پنبه افت شدید قیمت، و بی توجهی و فقدان حمایت مسئولان، در محوطه کارخانه پنبه پاک کنی بخش جنگل تلنبار شده است.

وی گفت: تولیدکنندگان پنبه و محلوج در جنگل، با این هدف که هم از این طریق امرار معاش کنند و هم صنایع نساجی داخلی را از دراز کردن دست به سوی کشورهای دیگر بی نیاز کرده و به پیشرفت و تعالی ایران اسلامی کمک کنند، با دستان پینه بسته خود و تحمل مشقت های فراوان، پنبه را تولید کردند، ولی اکنون در برابر چشمانشان محصولشان این چنین نابود می شود.
یک عضو شورای اسلامی در احمدآباد آستانه در این خصوص گفت: حدود 30 سال است در زمینه تولید و بازرگانی محصول پنبه و محلوج فعالیت می کنم، متاسفانه با وضع موجود صنعت پنبه در این منطقه رو به افول و نابودی است.
حسین امانی افزود: کاشت پنبه از دیرباز در این منطقه کشاورزی رایج بوده و در این مدت با فراز و نشیب ها زیادی همراه بود و به علت رونق زراعت پنبه و اختصاص بخش عمده ای از اراضی کشاورزی به کشت و زرع پنبه، زمانی سرزمین «طلای سفید» مشهور بود.
وی، اضافه کرد: براساس آمارهای موجود، در حدود 25 سال پیش به علت حمایت هایی که از تولیدکنندگان می شد، زراعت پنبه با اختصاص نزدیک 20 هزار هکتار از اراضی منطقه به خود، محصول غالب منطقه به حساب می آمد و از نظر وسعت کشت در جایگاه دوم استان خراسان رضوی قرار داشت.
امانی ادامه داد: در سال های اخیر به علت بی توجهی به کشاورزان پنبه کار، نابسامانی در بازار پنبه، کاهش تعرفه واردات پنبه از خارج و به تبع آن افت چشمگیر نرخ وش و محلوج پنبه داخل، کشاورزان دیگر انگیزه ای برای کشت پنبه ندارند و از سطح زیر کشت پنبه به مقدار قابل ملاحظه ای کاسته شده است.
وی به نمایندگی از پنبه کاران گفت: در حالی هنوز محلوج تولیدی پارسال به فروش نرفته است که چند وقت دیگر برداشت پنبه امسال شروع خواهد شد و معلوم نیست با این روند چه سرنوشتی در انتظار پنبه کاران است.
امانی با بیان این که تولید هر یک کیلو محلوج، 38هزار و 800 ریال هزینه در بردارد، ادامه داد: به خاطر نخریدن محلوج، کشاورزان زیادی در این شهرستان ورشکست شده اند.
وی افزود: از حدود 12 سال گذشته، به علل مختلف از جمله حمایت نکردن از پنبه کاران، واردات بی رویه از خارج، بالا بودن هزینه تمام شده، کاهش راندمان تولید و پایین بودن قیمت خرید نسبت به محصولات رقیب، سطح زیر کشت پنبه در این منطقه سیر نزولی به خود گرفته است.
یک کشاورز پنبه کار هم در جنت آباد جنگل، با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی، تصریح کرد: به رغم آن که مقدار قابل توجهی از محلوج تولیدی داخل بدون مشتری مانده است، برای تامین نیاز نساجی ها، با مجوز دولت، محلوج و پنبه از برخی کشورهای دیگر از جمله ازبکستان وارد کشور می شود.
محمدرضا نادی زاده یکی از کشاورزان باسابقه این شهرستان نیز گفت: به علت رونقی که صنعت پنبه در سال های گذشته داشت و افزایش سطح زیر کشت و تولید وش، دو واحد کارخانه پنبه پاک کنی با میلیاردها ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در این منطقه تاسیس و راه اندازی شده بود که ده ها نفر در این واحدهای صنعتی به طور مستقیم اشتغال داشتند.
وی افزود: با وضعیت پیش آمده و عدم حمایت متولیان از کارخانه داران و پنبه کاران، هم اکنون علاوه بر کاهش سطح زیر کشت پنبه، تنها دو واحد از این کارخانه ها، نیمه فعال است.
وی ادامه داد: هم اکنون به علت واردات پنبه خارجی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی، تمایلی به خرید محلوج داخلی ندارند.
نادی زاده صفرکردن تعرفه واردات پنبه و محلوج را در فصل برداشت محصولات داخلی، عامل جدی در ایجاد چنین وضعیتی دانست و ادامه داد: با واردات پنبه، ضربه مهلکی به پیکر صنعت پنبه کشور وارد کرد و هرگونه یارانه ای که دولت در آینده پرداخت کند، دیرهنگام و زمان برخواهد بود، به همین دلیل باید در اسرع وقت تعرفه واردات دوباره افزایش یابد تا قیمت های داخل به حد تعادل خود رسیده و کشت طلای سفید بار دیگر در کشور رونق گیرد.
یک کارشناس کشاورزی نیز گفت: یکی از مسایلی که صنعت پنبه را تهدید می کند واردات بی رویه است، کسی مخالف واردات نیست و به میزان نیاز صنعت باید پنبه وارد شود، ولی این که در فصل برداشت وش تعرفه های واردات را صفر می کنند به معنی رشته کردن تلاش پنبه کاران است.
وی که خواست نامش ذکر نشود، کمبود نقدینگی، توسعه نیافتن مکانیزاسیون، محدود بودن صنایع وابسته، کمبود مراکز تکثیر و تولید بذر، افت ظرفیت، کاهش سطح زیر کشت، پایین بودن قیمت و سنتی بودن کشت و زرع را مهم ترین مشکلات پنبه کاران بیان کرد.
این کارشناس گفت: کمبود کارگر در فصل برداشت، بالا بودن هزینه های تولید، اقتصادی نبودن تولید و نبود برنامه منسجم در وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت و شکوفایی صنعت پنبه فعالان این عرصه را به خط پایان رسانده است.
وی، با اظهار نگرانی از روند نزولی سطح کشت پنبه در منطقه، ادامه داد: کشاورزان به علت مقرون به صرفه نبودن پنبه، زراعت ذرت دانه ای، بذری و علوفه ای را در سال های اخیر جایگزین آن کرده اند که این، بستر را برای شیوع انواع بیماری ها در مزارع غلات و کاهش شدید راندمان تولید گندم و جو و نیز از بین رفتن حاصلخیزی خاک را فراهم کرده است.
رئیس کارخانه پنبه پاک کنی سفیدوش جنت آباد جنگل در این زمینه گفت: اوضاع وخیمی در انتظار پنبه کاران و کارخانه های پنبه پاک کنی کشور است.
علی اکبر مومنی گفت: مسئولان بخش کشاورزی و اقتصادی کشور باید با اقدامات عاجل جلوگیری از نابودی و بیکاری هزاران نفر فعال در بخش کشاورزی برای برداشت این محصول تدابیری بیاندیشد. دولت باید هرچه سریعتر جلو واردات بی رویه پنبه را در کشور بگیرد و تعرفه ای سنگین برای واردات پنبه جهت حمایت از تولیدات داخلی به خصوص محصول پنبه اقدام کند.
وی گفت: سالانه بیش از 20 هزار تن در این شهرستان توسط پنبه کاران پنبه تولید می شود و حمایت دولت از این محصول موجب شکوفایی اقتصاد کشور و تولیدات نساجی خواهد شد.
نماینده عالی شورای شهرستان رشتخوار در شورای استان خراسان رضوی با انتقاد از واردات پنبه گفت: چرا دولت نسبت به پنبه کاری که در هر هکتار برای 100 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می کند این قدر بی تفاوت است.
بهمن فرخی افزود: نساجی های قدرتمندی در کشور وجود دارند که دولت را تحت تاثیر خود قرارداده و این مسئله موجب زیان دهی کشاورزان پنبه کار شده است.
عضو انجمن صنفی کشاورزان رشتخوار نیز به دولت پیشنهاد داد با استفاده از تجربه دیگر کشورها جهت سودآوری کشت پنبه در این زمینه گام بردارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد