مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نابودی صنعت نساجی تا 30سال دیگر

  عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در صورت ادامه روند کنونی، صنعت نساجی ایران عملا تا 30 سال آینده از بین خواهد رفت.
    
    جمشید بصیری تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: متاسفانه سالهاست که سرمایه‌گذاری چندانی در صنعت نساجی نشده و این صنعت با مشکلات متعددی از جمله فرسودگی ماشین‌ آلات و نداشتن استراتژی دست وپنجه نرم می‌کند.
    
    وی افزود: طی سه دهه اخیر صنعت نساجی کاملا بدون برنامه حرکت کرده و این بی‌برنامگی باعث شده که تعادل سرمایه‌گذاری و تولید در کنار مصرف و واردات و صادرات در صنعت نساجی به هم بخورد.
    
    بصیری تاکید کرد:‌ به عنوان مثال در برهه‌ای در کاشان که مرکز تولید فرش دستباف کشور بود، به یکباره چند صد واحد تولید فرش ماشینی ظهور کردند و عملا تعادل بین تولید فرش دستباف و ماشینی به هم خورد.
    
    عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: از سوی دیگر افرادی که وارد حوزه تولید فرش ماشینی شدند، بیشتر اقدام به کپی کاری کردند و فرش ماشینی به صورت تقلبی در بازار گسترش یافت. بازار هم چون تشنه بود از این محصولات استقبال کرد و زمینه برای از بین رفتن صنعت فرش دستباف فراهم شد. بعدا این عارضه از کاشان به دیگر نقاط کشور مانند خراسان، اصفهان و یزد سرایت کرد.

 او با اشاره به اشتغالزایی و سودآوری بالای صنعت نساجی عنوان کرد: متاسفانه در برخی از حوزه‌هایی که کشور در آنها کاملا مزیت دارد، عملا سرمایه‌گذاری در آنها فراموش شده است که از آن جمله می‌توان به صنعت فاستونی بافی اشاره کرد.
    
    بصیری تاکید کرد: از سوی دیگر محدودیتهای فرهنگی باعث شده که شوی لباس در کشور به صورت مناسبی برگزار نشود. این در حالی است که کشورهای دیگر مانند چین، هند، ترکیه، تایوان، کره جنوبی،‌مالزی و بنگلادش طی چند دهه اخیر سرمایه‌گذاریهای سنگینی در صنعت نساجی کرده‌اند و ما فقط در جا زده‌ایم.
    
    دبیر سابق انجمن صنایع نساجی ایران افزود: کشورهای دیگر برای بازار محصولات نساجی در ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند و با ادامه روند کنونی تصور نمی‌کنم 25 تا 30 سال آینده صنعت نساجی ایران عملا وجود خارجی داشته باشد.
    
    وی همچنین تصریح کرد:‌ متاسفانه بسیاری از تحصیل کرده‌های صنعت نساجی در حال حاضر تنها آموزشهای کلاسیک دیده‌اند و در حوزه کار و عمل افراد بی‌سوادی محسوب می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد