برندهای خارجی؛ کیفیتی پوشالی/3
لباسهای ایرانی تنها با یک ژورنال ۵۰ هزار تومانی "ترک" میشوند
خبرگزاری
فارس: استاد دانشگاه علم و فرهنگ و طراح لباس گفت: هم اکنون تولید کننده
داخلی یک ژورنال لباس را با قیمتی حدود 50 تا 100 هزار تومان از ترکیه
خریداری و به تولید مدلهای آن میپردازد به گونهای که با چسباندن مارک
خارجی، لباس ایرانی را با عنوان لباس ترک به بازار ارائه میکند.
مهناز
ترابیان در گفتوگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص
دلایل جذب جوانان ایرانی به سوی برندهای خارجی اظهار داشت: در شرایط کنونی
طراحان ایرانی توانمندیهای بسیاری دارند اما به دلیل فقدان حمایتهای لازم
ایدههای آنها کمتر به مرحل تولید میرسد و در اینجاست که گرایش جوانان
ایرانی به مدلهای غربی تأییدی بر نبود مدلهای مناسب داخلی در ویترین
مغازههاست.
وی افزود: عدم ارتباط طراحان لباس با تولید کنندگان یعنی جدایی میان صنعت و
آموزش عالی لطمات بسیاری به حوزه مد بومی وارد کرده است و در نتیجه
غربیها از طریق تبلیغات گسترده و شناسایی نیاز جوانان با ارائه مدلهای
مختلف، بازار لباس کشور را در قبضه گرفتهاند.
استاد دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه هم اکنون در سطح جامعه فروشگاههای مشخصی برای ارائه لباسهای بومی با معیارهای اسلامی وجود ندارد، گفت: باید در سطح شهر تعدادی فروشگاه مشخص شوند که به طور دائم به ارائه پوششهای مناسب بپردازند.
وی ادامه داد: وزارت صنایع در حمایت از تولید کنندگان داخلی برای رونق صنعت
پوشاک ایرانی نقش مهمی بر عهده دارد همچنین وزارت بازرگانی باید با تلاش
گسترده از ورود پوشاک قاچاق و بی کیفیت چینی به داخل کشور خودداری کند اما
هماکنون این دو وزارتخانه به موفقیت چندانی دست نیافتهاند.
ترابیان با اشاره به اینکه هم اکنون تولید کننده داخلی یک ژورنال
لباس را با قیمتی حدود 50 تا 100 هزار تومان از ترکیه خریداری میکند،
عنوان کرد: این تولیدکننده پس از آن به تولید مدلهای موجود در این ژورنال
به مدت 3 تا 4 سال پرداخته و با چسباندن مارک خارجی، لباس ایرانی را با
عنوان لباس ترک به بازار ارائه میکند و جوانان نیز فقط با شنیدن نام ترکیه
این لباس را خریداری میکنند.
این طراح لباس بیان کرد: تبلیغات برای معرفی یک الگوی جدید به
عنوان مد در جامعه و جلب نظر افراد برای استفاده از آن، نقش به سزایی دارد
به گونهای که از طریق رسانه ملی میتوان مردم را به استفاده از پوشاک
ایرانی ترغیب کرد همچنین تبلیغات مدلهای بومی از طریق تراکتهای تبلیغاتی
در سطح خیابانهای شهر میتواند در فرهنگ سازی استفاده از این لباسها در
جامعه مؤثر باشد.