مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید رایانه‌هایی از جنس کتان؟!

تولید رایانه‌هایی از جنس کتان؟!
نساجی نیوز: یک تیم تحقیقاتی موفق به ساخت ترانزیستور از الیاف طبیعی کتان شدند که این دستاورد می‌تواند منجر به تولید البسه‌هایی مجهز به ادوات الکترونیکی شود.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران، «هینرستروزا» عضو یک تیم تحقیقاتی است که روی ساخت ترانزیستورها از الیاف طبیعی کتان کار می‌کند. به اعتقاد «هینرستروزا» تولید این ترانزیستورها نوعی پیوند میان الکترونیک و نساجی محسوب شده و می‌تواند منجر به تولید البسه‌هایی مجهز به ادوات الکترونیکی شود.

نتایج این تحقیق گامی موثر در این حوزه محسوب می‌شود؛ زیرا با این کار می‌توان ادوات پیچیده نظیر مداراتی از جنس کتان تولید کرد. با این کار البسه می‌توانند دمای بدن را احساس کنند و در صورت نیاز بدن را گرم یا سرد کنند. این البسه‌ می‌تواند تعداد ضربان قلب را محاسبه کرده و فشار خون را نیز اندازه‌گیری کند، همچنین می‌تواند میزان عملکرد یک ورزشکار را نیز مورد بررسی قرار دهد. «هینرستروزا» می‌افزاید این تحقیق می‌تواند روزی منجر به تولید کامپیوترهایی از جنس کتان شود.

نتایج این تحقیق در نشریه «Organic Electronics» به چاپ رسیده است. در این پروژه نانوذرات طلا به‌ همراه پلیمری هادی در کتان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا رفتارهای الکترونیکی به کتان القاء کند. از کتان هم، به ‌عنوان زیرلایه استفاده شده، زیرا خواص ذاتی، مکانیکی و ارزان بودن آن موجب می‌شود تا برای این کار مناسب باشد.

در این تحقیق، در گام اول یک لایه از نانوذرات را روی سطح کتان قرار می‌دهند. لایه‌های بعدی، رسانا یا نیمه‌هادی خواهند بود. در نهایت از این کتان برای ساخت دستگاه استفاده می‌شود. این لایه‌ها بسیار نازک هستند، به ‌طوری که انعطاف‌پذیری کتان حفظ می‌شود.

در این پروژه دو نوع ترانزیستور مختلف از جمله ترانزیستور «الکتروشیمیایی آلی» و ترانزیستور «اثر میدان آلی» ساخته شد. هر دو نوع ترانزیستور، در صنعت الکترونیک به‌ عنوان قطعات مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروژه، تحقیقی بین رشته‌ای محسوب می‌شود که در آن محققان نساجی از دانشگاه «کرنل»، فیزیکدانان دانشگاه «بلوگنا» و مهندسانی از دانشگاه «کاگلیری» (هر دو از ایتالیا) و پژوهشگران «Ecole Nationale Supérieure des Mines de Saint-Etienne» فرانسه همکاری داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد