مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات به خطوط تولید نساجی

پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات به خطوط تولید نساجی
نساجی نیوز: یکی از 25 رشته صنایع آسیب‌پذیر بابت آزاد شدن حامل‌های انرژی صنعت نساجی بود. در حال حاضر در کشور بیش از 10هزار واحد نساجی، چرم و پوشاک فعال است که این مجموعه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و محصولات نوآورانه داشته باشند.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران،‌ این صنعت مهم برای آن که در شرایط هدفمند کردن یارانه‌ها به نقطه عطفی برسد، باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد. واحدهای نساجی به غیر از موضوع حامل‌های انرژی که به واسطه افزایش بهره‌وری تا حدی حل شده است، چند مشکل دارند که دولت وعده حل آنها را داده است. یکی از مشکل‌های واحدهای نساجی مسائل بانکی و عدم پرداخت تسهیلات به این بخش است. مسئله دیگر، ورود انواع پوشاک و پارچه به کشور است که معمولاً از مبادی غیررسمی وارد بازار مصرف می‌شوند و سبب شده تولیدکنندگان ایرانی در شرایط نابرابری رقابت کنند. سومین مسئله پنبه است. قیمت این محصول بالا رفته و میزان تولید، کفاف نیاز مصرف (تولیدکنندگان) را نمی‌دهد.
اکثر مشکلاتی که عنوان شد، از بدو تولد صنعت نساجی تاکنون ادامه داشته اما اخیراً برای حل مشکل واحدهای نساجی چندین بسته حمایتی تدوین شده است. مسئولان قول داده اند تا با اجرای بسته حمایت تولید نساجی سرمایه در گردش و جبران خسارت پنبه آغاز شود. با این اوصاف می‌توان امیدوار بود که صنعت نساجی تا سال آینده متحول خواهد شد.

افزایش تولید پارچه

محمد امین برخورداری، یکی از فعالان صنعت نساجی است. او شرایط موجود را این گونه ارزیابی می‌کند که سال‌های گذشته محصولات ایرانی کیفیت لازم را نداشت اما با واردات پوشاک و پارچه‌های با کیفیت به کشور، کیفی کردن محصولات نساجی داخلی در دستور کار قرار گرفت. او افزود: پارچه‌های ایرانی توسط تولیدکنندگان داخلی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و این امر سبب شده به میزان تولیدات پارچه افزوده شود.
وی یادآور شد: در خیلی از مواقع پارچه‌های ایرانی با برند سایر کشورها به دست مصرف کنندگان می‌رسد. خیلی از مردم این باور را ندارند که محصولات ایرانی باکیفیت است برای همین تولیدکنندگان از برند سایر کشورها استفاده می‌کنند. او گفت: مردم باید بدانند تولیدات داخلی امکان رقابت با سایر کشورها از جمله ترکیه را دارد.
جبران هزینه‌های تولید

مهدی اسلام‌پناه، مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت نساجی کشور می‌گوید: برای کمک به واحدهای نساجی حداقل سه بسته حمایتی در نظر گرفته شده است. هزار میلیون دلار معادل یک میلیارد دلار تسهیلات قرار است برای احیای خطوط تولید واحدهای نساجی اختصاص پیدا کند. همچنین برای کمک به سرمایه در گردش بخش‌های نساجی، چرم و پوشاک 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر، برای جبران خسارت قیمت پنبه و جلوگیری از اثرگذاری آن در صنایع پائین‌دستی بیش از 112 میلیون دلار اعتبار تخصیص خواهد یافت.

نوسازی کارخانجات نساجی

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: برای آن که واحدهای نساجی کشور بتوانند به نیاز کشور پاسخ دهند، بایستی بهره‌وری خود را ارتقا دهند. در چنین شرایطی نوسازی و بازسازی کارخانجات بسیار استراتژیک است. برای نوسازی واحدهای صنعتی قرار است به 2 هزار واحد کوچک تسهیلات داده شود. البته هفته گذشته به طور نمادین به 100 واحد کوچک تسهیلات لازم پرداخت شد اما واحدهای نساجی طی هفته‌های آینده می‌توانند از این وام‌ها بهره ببرند و برای افزایش بهره‌وری خود برنامه‌ریزی کنند. او یادآور شد: در مناطق محروم واحدهای نساجی شرایط خوبی ندارند چرا که هنوز با دستگاه‌های بسیار قدیمی فعالیت می‌کنند. این کارخانه‌ها معمولاً با نفت و گاز کار می‌کنند و از نظر تکنولوژیکی در سطح قابل قبولی قرار ندارند. حال با اعطای تسهیلات در این بخش، می‌توان شاهد تغییرات مناسب دستگاه‌های نساجی مناطق محروم بود.
اسلام‌پناه اظهار کرد: یکی از عمده وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات محصولات نساجی است. ایران در حوزه ریسندگی در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و بایستی با تقویت این حوزه، شرایط رقابت‌پذیری را رقم زد. او یادآور شد: از دیگر اهداف دولت برای ارتقای تولید محصولات نساجی، طرح بازسازی و نوسازی چرم و کفش است.

تولید فرش با 95 درصد ظرفیت

وی با بیان این که کارخانجات نساجی مانند گذشته با ظرفیت پائین فعالیت نمی‌کنند، افزود: کارخانجات تولید فرش با 95 درصد ظرفیت و پلی‌استر با ظرفیت 70 درصد فعالیت می‌کنند. در سایر بخش‌ها نیز پس از هدفمند کردن یارانه، ‌تولیدات نساجی با مشکل روبه‌رو نشده است و همچنان رشد تولید داریم.
وی گفت: 435 هزار مترمربع ظرفیت در بخش نساجی نصب شده و حدود 129 کارخانه ریسندگی فعالیت می‌کنند.

تصمیمات مهم برای رفع مشکلات واحدهای نساجی

به گفته اسلام‌پناه، کمک به ایجاد و توسعه برند در این صنعت، ایجاد طرح اسقاط ماشین‌آلات فرسوده، ارائه تشویقات ویژه جهت افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت، توسعه و حمایت از دهکده نساجی، خوشه و کنسرسیوم‌های تولیدی و صادرات‌گرا در چارچوب تأثیرات طرح تحول اقتصادی و... نیز از دیگر اهداف و کارهای انجام شده و در حال انجام است. وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات مهمی جهت رفع دغدغه‌های تولیدکنندگان و روان‌سازی فعالیت این بخش از صنعت همزمان با آغاز تحریم‌های بین‌المللی و بحران‌های اقتصادی دنیا و همچنین تحولات اقتصادی کشور و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها انجام شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد