مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

صنعت نساجی ایران قابلیت صادرات سالیانه سه میلیارد دلار را دارد

صنعت نساجی ایران قابلیت صادرات سالیانه سه میلیارد دلار را دارد
نساجی نیوز: دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم ایران اظهار داشت: با شرایط کنونی می توانیم سالیانه سه میلیارد دلار انواع محصولات نساجی و پوشاک صادر کنیم.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم ایران، مهدی یکتا دبیر این اتحادیه با بیان این مطلب افزود:‌ صنعت نساجی کشور هم‌اکنون فاقد استراتژی مدون و جامع بوده و این موضوع باعث شده که سرمایه‌گذاریها در این حوزه با بی‌برنامگی همراه باشد.
او با اشاره به این‌که نباید بازار نساجی پوشاک کشور را به راحتی در اختیار شرکتهای خارجی قرار دهیم، اضافه کرد: متاسفانه هم‌اکنون صادرات صنعت نساجی کشور اتفاقی بوده و برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد. پیش‌بینی ما این است که صادرات نساجی و پوشاک کشور در نیمه نخست امسال 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت، اما نیمه دوم سال صادرات رونق خواهد گرفت.
وی با بیان این‌که کشور سالیانه دست‌کم به دو میلیارد تکه انواع پوشاک نیاز دارد، اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از 300 هزار نفر در صنعت نساجی و پوشاک کشور فعالیت می‌کنند و تخمین زده می‌شود که 100 هزار نفر نیز به صورت زیرپله‌ای در این صنعت کار می‌کنند.
یکتا با بیان این‌که بخشهای پوشاک، کف‌پوش و فرش ماشینی بیشترین ارزش افزوده را در بین محصولات صنعت نساجی و پوشاک دارند، اضافه کرد: سال قبل 490 میلیون دلار انواع محصولات نساجی و پوشاک از کشور صادر شد. از سوی دیگر ایران هم‌اکنون به 35 کشور دنیا از جمله اروپای غربی، آمریکا و چین صادرات نساجی دارد. بیشترین صادرات ایران به کشورهای عراق و افغانستان انجام می‌شود. صادرات نساجی و پوشاک ایران در سال 1388 به اوج خود یعنی 650 میلیون دلار رسید.
این فعال صنعتی اضافه کرد: چین هم‌اکنون به 197 هزار تن نخ از الیاف مصنوعی نیاز دارد و ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی درست بخشی از این نیاز گسترده چین را تامین کند. ایران زمانی در بازارهای آسیای میانه سهم عمده‌ای داشت، اما به مرور این بازارها را به کشور همسایه یعنی ترکیه واگذار کرد.
وی تاکید کرد:‌ اصل صادرات بر پایه مسائل سیاسی است. به عنوان مثال رئیس‌جمهوری ترکیه به هر کشوری که سفر می‌کند، کت و شلوار تولید کشور خود را به تن می‌کند و هیاتی چند صد نفره از تجار و صنعتگران ترکیه نیز او را همراهی می‌کنند.
یکتا خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای مطرح در صنعت نساجی دارای استراتژی مدونی هستند و این استراتژی یا توسط دولت، یا توسط بخش خصوصی و یا به صورت ترکیبی تدوین شده است.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم تاکید کرد: صنعت نساجی با همه منفی‌بافی‌ها هنوز هم صنعتی است که مزیتهای بسیار زیادی دارد و توانسته صادرات مناسبی نیز داشته باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد