مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ذخیره انرژی در منسوجات با کمک فناوری نانو


آیا می‌توان iPod یا گوشی تلفن همراه خود را به آسانی و با اتصال آن به تی‌شرت یا شلوار خود شارژ کرد؟ دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا با توسعه روش آسانی برای تبدیل پارچه نخی و پلی‌استر معمولی به منسوجات رسانا، این توانایی را به واقعیت نزدیک‌تر کرده‌اند. آنها برای تولید این منسوجات رسانا از فناوری‌نانو استفاده کرده‌اند.


الیاف اصلاح‌شده با جوهر رسانای جدید ممکن است که منجر به لباس‌هایی شوند که می‌توانند iPodها، گوشی‌های تلفن همراه و دیگر افزاره‌های الکترونیکی را شارژ کنند.

اخیراً الکترونیک پوشیدنی، انعطاف‌پذیر و سبک برای رفع نیازهای جامعه مدرن کنونی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این نوع افزاره‌های ذخیره انرژی مجتمع زمینه کلیدی هستند که هنوز چندان توسعه نیافته‌اند. اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا ساخت این نوع افزاره‌ها از منسوجات معمولی را شرح داده‌اند. آنها با یک فرآیند بسیار ساده‌ی "غوطه‌ورسازی و خشک‌کردن" با استفاده از جوهر نانولوله کربنی تک‌جداره، منسوجات بسیار رسانایی تولید کرده‌اند.

یی‌کو، یکی از این محققان می‌گوید: الکترونیک پوشیدنی طبقه جدید و پیشرفته‌ای از مواد ارائه می‌کند که دارای مجموعه‌ای از خواص از قبیل انعطاف‌پذیری، کشسانی و سبکی می‌باشند. این خواص امکان کاربردها و طرح‌های زیادی که با الکترونیک مرسوم امکان‌پذیر نبودند، را فراهم می‌کنند. لباس‌های ورزشی با عملکرد بالا، نمایشگرهای پوشیدنی، طبقه‌های جدیدی از افزاره‌های توان‌دهنده‌ی قابل‌حمل و سیستم‌های پایش سلامتی جاسازی‌شده، مثال‌هایی از این کاربردهای جدید هستند.

این مطالعه فرآیند جدیدی را برای ساخت منسوجات الکترونیکی شرح می‌دهد. در این فرآیند از جوهر ساخته‌شده از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره استفاده می‌شود. موقعی که این جوهر برای الیاف پلی‌استر و پارجه نخی بکار برده شد، منسوجات الکترونیکی تولید کرد که توانایی عالی برای ذخیره الکتریسیته داشتند. این الیاف (منسوجات) الکترونیکی، انعطاف‌پذیری و کشسانی پلی‌استر و پارچه نخی معمولی را حفظ کرده و علاوه بر آن خواص الکترونیکی جدیدی پیدا کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد