مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

مقاومت در برابر تولید پنبه به روش تراریخته !

مقاومت در برابر تولید پنبه به روش تراریخته !
نساجی نیوز: در حالی 70 درصد تولید پنبه و 80 درصد تولید سویا در جهان به روش تراریخته کشت می‌شود که در کشور ما هنوز در مقابل اجرای این روش مقاومت می‌شود.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از مهر، بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی در جهان هر روز با تکنولوژیهای جدیدی همراه می شود و کشورهای پیشرفته در کاربرد فناوری های نوین توانسته اند علاوه بر کاهش ضایعات در محصولات کشاورزی، سطح زیر کشت محصولات خود را هم افزایش دهند.
محصولات تراریخته هم از جمله محصولاتی هستند که در کشورهای پیشرفته کشاورزی کشت می شوند و گرچه مخالفان و موافقان زیادی دارد اما اغلب کارشناسان به این عقیده مشترک رسیده اند که در برخی از محصولات کشاورزی که بطور مستقیم در سبد غذایی مصرف کننده نمی رود می توان از این تکنولوژی استفاده کرد.
اما در کشور ما هرگونه تولید محصولات تراریخته از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی شود و این محصولات در بایکوت متولیان تولید قرار گرفته است اما گاهی برخی منابع اعلام کرده اند که محصولات وارداتی که بطور مستقیم در سبد خانوار قرار دارند، تراریخته هستند.

این در حالی است که 3 سال پیش از این، مرکز پژوهشهای مجلس در مورد واردات رسمی و غیررسمی محصولات تراریخته به کشور هشدار داده بود که این می تواند ناشی از عدم حضور تخصصی متولیان تولید در این حوزه باشد.
بیش از 70 درصد پنبه تولیدی در دنیا و 80 درصد سویا به شکل تراریخته تولید می شود که این امر منجر به مقاومت به آفات وافزایش سطح زیر کشت این محصولات شده است و ایران هم به عنوان وارد کننده این 2 محصول، بطور حتم محصولات ترایخته را مورد استفاده قرارمی دهد.
پاکستان هم به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید پنبه تقریبا تمامی پنبه مورد کشت را که بیش از 3 میلیون هکتار است تراریخته و مقاوم به آفات تولید می کند و این پنبه ضمن آنکه در اثر آفات از بین نمی رود باعث افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک هم شده است.
در کشور ما علیرغم وجود شرایط مناسب برای کشت پنبه تنها 55 تا 60 هزار تن پنبه در سال گذشته کشت شد در حالی که نیاز واقعی به این محصول 130 تا 150 هزارتن است که مابقی آن از طریق واردات به کشور انجام می گیرد.
کشورهای مانند آمریکا، هند و چین در کنار کشورهایی مانند مصر یا میانمار به تولید پنبه تراریخته می پردازند که این امر موجب رونق کشت پبنه دراین کشورها شده است.

8 نوع محصول تراریخته در انتظار مجوز

در این خصوص معاون وزیر جهادکشاورزی، گفت: هنوز وارد مرحله آزادسازی محصولات تراریخته نشده ایم. مجید خلیلی خشنود افزود: 8 نوع محصول تراریخته در کشور تولید شده است که فعلا هیچ‌کدام اجازه عرضه در بازار را ندارند.
وی تصریح کرد:هیچ کدام از این محصولات مجوز کشت و ورود به بازار را ندارند و باید در شورای ایمنی زیستی آیین نامه آن اجرایی شود.
دبیر انجمن ایمنی زیستی در این خصوص، گفت: با وجودی که در سراسر دنیا به کشت محصولات کشاورزی تراریخته روی آورده اند اما درایران همچنان با آن مخالفت می شود و قوانین مجلس هم در این خصوص نادیده گرفته شده است.
بهزاد قره یاضی افزود: با کاهش سطح زیرکشت در برخی از محصولات استراتژیک هرروز بیشتر به درآمدهای نفتی وابسته می شویم که به سود کشور نیست.
وی با بیان اینکه نباید از گسترش فناوری های نوین جلوگیری کرد، اظهار داشت: برخی از مدیران از دانش روز و فناوری های نو استفاده نمی کنند.
در این رابطه نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص کاربرد محصولات تراریخته در کشور به مهر گفت: جهان به سمت تولید محصولات تراریخته می رود و ما هم باید برای تامین مواد غذایی مورد نیاز به این سمت حرکت کنیم و در محصولات مختلف، افزایش تولید داشته باشیم.
کاظم فرهمند افزود: اما باید توجه داشت که محصولات سالم تولید شود زیرا تولید محصول سالم مهمتر از افزایش تولید یک محصول است.
وی تصریح کرد: اگر کشور ما به تولید محصولات تراریخته نپردازد ممکن است به کشور ضرر وارد شود اما تولید باید در محصولاتی باشد که سلامت مردم را به خطر نیاندازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد