مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نمایش بزرگترین فرش عمو اوغلی در مجموعه سعدآباد

نمایش بزرگترین فرش عمو اوغلی در مجموعه سعدآباد
نساجی نیوز: بزرگترین فرش عمواوغلی با طرح شیخ صفی در ناهارخوری بزرگ کاخ ملت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در معرض دید علاقمندان قرار داده شده است.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از ایرنا، مسوول کاخ موزه ملت با معرفی ویژگی های منحصر به فرد این فرش نفیس گفت: فرش سفره خانه بزرگ کاخ ملت در اندازه 145 مترمربع بافته شده است.
مهدیه منوچهری افزود: بافت این فرش با گره فارسی و نوع مواد مصرفی پرز فرش و تاروپود آن نخ و پنبه است. رنگ زمینه فرش سرمه ای با حاشیه لاکی است و طراح آن عبدالحمید صنعت نگار، یکی از طراحان معروف کرمانی در آن زمان بوده است.
وی با اشاره به انجام بررسی های متعدد کارشناسان خبره بر روی این فرش اظهار داشت: تعداد گره های این فرش در دسیمتر مربع 10 هزار و تاریخ بافت آن حدود سال 1310 تخمین زده شده است.

منوچهری گفت: در مرکز ترنج فرش یک ستاره 8 پر قرار دارد و اطراف آن یک گل شاه عباسی ترسیم شده و بر فراز آنها 4 گل شاه عباسی دیگر نقش بسته، سطح اصلی ترنج از سه طرح اسلیمی های دهن اژدر، اسلیمی ماری یا ابر چینی و شاخه پیچ ها با یک ریشه با گل های شاه عباسی و شاخه برگ ها در متن ترنج جلوه گری می کند.
وی با بیان اینکه این فرش هنر دست عمواوغلی ها است، اضافه کرد: محمد کهنونی اهل مهتوی آذربایجان روستایی مابین اسکو و کندوان با اشتغال در حرفه نساجی و ابریشم بافی و تجارت از تولیدکنندگان صاحب نام تبریزی بود.
به گفته منوچهری، وی در سال 1250 هجری قمری وارد مشهد شد و ضمن تغییر شهرت خود از کهنویی به عمواوغلی حرفه نساجی را رها کرد و به کار تولید و بافت قالی روی آورد؛ محمد اوغلی صاحب دو پسر به نام عبدالمحمد و علیجان شد که هر دو فرزند او نیز در امر تولید قالی در مشهد به فعالیت پرداختند.
وی گفت: استاد عبدالحمید عمواغلی در کنار بزرگان تولید و طراحی قالی ایران از چهره های انگشت شمار است که به هنر قالیبافی ارزش و اعتلای ویژه ای بخشید؛وی به همراه برادرش در کارگاه های متعدد قالی بافی بکار پرداخت و بیشتر کارگاه های او در روستاهای محمودآباد طرقبه، درخش و شاندیز قرار داشت. استاد عبدالمحمد عمواغلی در تهیه نقشه های منحصر به فرد و رنگ آمیزی مواد مورد استفاده در قالیبافی، تبحر خاصی داشت.
منوچهری در ادامه افزود: در مورد رنگرزی و استفاده از رنگ های گیاهی کمتر کسی را می توان هم طراز وی یافت. مواد رنگرزی استاد معمولا قرمز دانه، نیل پرطاووسی، برگ مو و پوست گردو بود که بنابر میزان استفاده رنگ مورد نظر تهیه می کرد تا در زمان بافت از دو رنگی و رگه دار شدن قالی جلوگیری شود.
فرش نفیس عمواوغلی با طرح شیخ صفی، در وسیع ترین تالار کاخ ملت که سفره خانه ای به وسعت 220 مترمربع است، در معرض دید عموم قرار دارد.
علاقه مندان برای بازدید از این اثر نفیس می توانند همه روزه از ساعت 9 تا 18 به مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد