مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آغاز به کار دوره آموزشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

آغاز به کار دوره آموزشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
نساجی نیوز: آیین گشایش همایش و دوره آموزشی دست اندرکاران و فروشندگان فرش دستباف ایران در ژاپن در سالن فردوسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن، در این آیین که راس ساعت 17:30 به وقت محلی با حضور سید عباس عراقچی سفیر ایران، در توکیو و جمعی از مدیران و دست اندرکاران ایرانی و ژاپنی فرش دستباف ایران در ژاپن برگزار شد، سفیر ایران ضمن ابراز خرسندی از تشکیل و برپایی چنین همایشی در سخنرانی افتتاحیه خود اظهار داشت: فرش ایران یکی از کهن ترین و شناخته شده ترین محصولات فرهنگی و تجاری ایران در سرزمین ژاپن است. تاجایی که می توان گفت نام ایران با نام این محصول کهن گره خورده و مردم ژاپن این دو نام را (پرشیا جوتان یا همان فرش ایران) در یک معنا و در یک سطح به کار می برند.

عراقچی در ادامه گفت: سفارت ایران در توکیو حدود یک سال پیش، در موزه ابریشم یوکوهاما، به مدت یک ماه نمایشگاه فرش های کهن ابریشمی ایران را برگزار کرد که طی آن و برای نخستین بار تعداد 20 تخته از کهن ترین و نفیس ترین فرش های کشور از موزه ملی فرش ایران خارج شد و در کشور دیگری به نمایش در آمد.
همچنین وی به نمایش گذاشته شدن فرش معروف گیون ماتسوری، را که برای اولین بار از کیوتو خارج شد و در این موزه به نمایش گذاشته شد را از دیگر نقاط روشن این موزه دانست.
در خاتمه سفیر ایران در ژاپن ضمن خواستار شدن تداوم این قبیل همایش ها و دوره های آموزشی بیان داشت که فرش دستباف ایران خود به تنهایی سفیر ایران است، چرا که این فرش در خود حامل پیام صلح و دوستی، و بیان گر قدمت و اصالت فرهنگ و تاریخ ایران است. از این رو آرزو می کند که روزی فرا رسد که در خانه ی همه ژاپنی ها دست کم یک تخته فرش اصیل ایران حاضر باشد.
پس از سخنرانی سفیر ایران مرتضی لطفی افشار رییس گروه آموزش مرکز ملی فرش ایران، ضمن قرائت پیام فیصل مرداسی (رییس مرکز ملی فرش ایران) با ابراز خرسندی از برپایی این همایش ابراز امیدواری کرد که این دست از همایش ها و دوره های آموزشی بتواند در شناخت بهتر و بیشتر فرش ایران در خارج از مرزها به خصوص در ژاپن نقش موثری را ایفا کند.
در ادامه این آیین، حمید اسحاقی (عضو هیأت رئیسه و بازرس اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن) اظهار داشت: فرش ایران بیش از آن که یک محصول تجاری و بازاری باشد، یک اثر تاریخی و هنری است که در درون خود یک سنت بزرگ را نهفته دارد و اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن در نظر دارد با دست گذاشتن بر روی این وجه از فرش ایران، علاوه بر ارتقا سطح دانش فروشندگان فرش به ترویج و تبلیغ این اثر کهن ایرانی در ژاپن بپردازد.
وی با ابراز ناخرسندی از حضور فرش های نامرغوب با ماهیت شبه ایرانی به نام "ایست پرشیا" که این منطقه هیچ اصالت جغرافیایی ندارد بلکه فرش هایی ساخته چین هستند، اعلام داشت که اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن از رقابت سالم در بازار فرش استقبال می کند، و با تاکید بر روی اصالت فرش ایران می کوشد تا دانش این محصول را صد چندان کند.
سپس محمد ویسان از کارشناسان مرکز ملی فرش ایران در زمینه رنگرزی فرش سخنانی بیان داشت و درباره شیوه های رنگرزی فرش با رنگ های طبیعی چون پوست گردو و اسپرک سخن گفت و بیان داشت که در طول دوره های آموزشی بیشتر به این موضوعات خواهد پرداخت.
در پایان نیز تورج ژوله، از استادان بنام فرش ایران به سخنرانی پرداخت.
وی در مقدمه سخنان خود درباره ی فرش سوزن شیرد گفت: این فرش قدمتی 400ساله دارد. اما اگر ما دست به ریشه یابی تاریخی بزنیم متوجه خواهیم شد که قدمت آن به 1300 پیش می رسد که آن را سوزن گرد یا سوزن گرد شده می نامیدند. که پس از ورود اسلام به ایران و به سبب نبودن حرف گاف در زبان عربی به "سوزن جرد تغییر نام داده است که به لحاظ ماهیتی با فرش سوزن شیرد، کنونی فرق فراوانی دارد.
همچنین وی اظهار داشت که فرش ایران بیش از آن که یک محصول بازاری باشد یک اثر تاریخی است که در خود هویت ایران را نهفته دارد. به طوری که در زمان های کهن ایرانیان چه برای دوستان و چه برای دشمنان خود جهت گسترش صلح و دوستی فرش هدیه می دادند تا بدین طریق حسن نیت خود را ثابت کنند.
ژوله، در این باره به یک روایت تاریخی اشاره کرد که در هنگام جنگ شاه اسماعیل صفوی با سلطان عثمانی وی نامه ای به سلطانی عثمانی می نویسد و از او می خواهد تا ابعاد یک مسجد را برایش بفرستد تا بافندگان فرش ایران برای آن مسجد فرشی را تدارک ببینند.
همچنین تورج ژوله، با بیان تجربیات خود در شیوه های جدید تولید و فروش فرش که بدون کاستن از کیفیت مواد اولیه بتواند به توسعه بازار کمک کند اظهار داشت که فرش ایران بیش از 130 نوع مختلف دارد که هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که درتمامی آنها تخصص دارد وی که دانش فرش شناسی را برگرفته از تلاش محققان و اندیشمندان آلمانی می دانست پیشنهاد داد که حاضر است یک دوره آموزشی 3ماه که یک ماه نیم آن در ژاپن و مابقی در ایران باشد را برای دست اندرکاران ژاپنی و ایرانی فرش دستباف ایران تدارک ببیند تا بدین طریق بتوان در جهت ارتقا دانش فرش کشور گام های موثرتر و بزرگتری برداشته شود.
گفتنی است دوره آموزشی یادشده به همت مرکز ملی فرش ایران و با همکاری و حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و نیز همراهی اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن برگزار می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
alireza دوشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام
من یه در خواست داشتم و اون اینکه مطالبی در مورد جدیدترین دستاوردهادر رابطه با الیاف کربن میخواستم چطوری میتونم به این مطالب دست پیدا کنم ؟
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد