مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کاهش تولید قالی دستباف یا گرانی مواد اولیه

مشکل کجاست؟!
کاهش تولید قالی دستباف یا گرانی مواد اولیه
نساجی نیوز: همزمان با کاهش شدید تولید فرش و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های قالیبافی به دلایل مختلف شاهد افزایش دو برابری مواد اولیه آن در فاصله کمتر از یکسال هستیم و این معضلی است که امروز دغدغه قالیبافان شده است.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، به راستی چرا با وجود کاهش تولید فرش، مواد اولیه مرتبط با آن افزایش سرسام آوری داشته و قیمت مواد اولیه آن چون نخ پنبه و پشم ظریف نسبت به کشورهای همسایه دوبرابر است.
عبدالله احراری عضو انجمن علمی فرش ایران ایران، در این خصوص اظهارداشت: عده‌ای تحریم ایران را از جانب برخی کشورها عامل افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند اما بررسی صحیح موضوع در مورد پنبه و ابریشم به سیاست‌های بخش کشاورزی و برخی عوامل موثر در توسعه کشت پنبه و پرورش ابریشم است.
وی با اشاره به اینکه عدم حمایت از کشت پنبه و پرورش ابریشم در سال‌های اخیر و به ویژه کاهش شدید قیمت آن در چند سال گذشته باعث شده که ایران شدیداً وابسته به واردات پنبه خارجی شود، ابراز داشت: در نتیجه ممنوعیت ورود و عدم ثبت سفارش پنبه خارجی ولو برای مدت زمان بسیار محدود و افزایش قیمت جهانی پنبه به علاوه بروز برخی عوامل اقلیمی در کشورهای صادر کننده پنبه مثل پاکستان به یک باره معضلی برای کارخانجات نساجی ایجاد شد و زمینه را برای آنکه پنبه واقعا به فراتر از طلای سفید مبدل گردد، فراهم شد.
عضو انجمن علمی فرش ایران در ادامه یادآور شد: نبود سیاست‌های اصولی از طرف شرکت پرورش ابریشم ایران، ورود ابریشم قاچاق به داخل کشور و در نتیجه عدم توجیه اقتصادی پرورش باعث نابودی بسیاری از توتستان‌های کشور و دلسردی بهره برداران شاغل در پرورش ابریشم شد به طوری که وابستگی قالی ایران به ابریشم خارجی بیشتر شد.
این کارشناس فرش در ادامه گفت: در مورد پشم خارجی نیز که این روزها عرضه خامه خارجی بسیار کم و نایاب شده، ریشه در تحریم ایران توسط برخی از کشورها دارد.
وی تصریح کرد: یک نکته اساسی را نیز نباید از نظر دور داشت که شرایط روانی جامعه نیز یقیناً بر افزایش قیمت مواد اولیه فرش بسیار تاثیرگذار بوده و اگر مرکز کلی فرش به عنوان متولی فرش ایران از طریق تشکل‌های بزرگ فرش ایران زمینه را برای تامین سریع و انبوه مواد اولیه فرش فراهم نکنند، این موضوع می‌تواند با توجه به اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به چالشی بزرگ تبدیل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد